Uchwała nr XXXVII/225/10Rady Gminy Choceńz dnia 25 stycznia 2010w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2010 Na podstawie art.18 ust 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późn. zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.)

Uchwała nr XXXVII/225/10
Rady Gminy Choceń
z dnia 25 stycznia 2010


w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2010

Na podstawie art.18 ust 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późn. zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.)


Rada Gminy
uchwala, co następuje:

§ 1
Przyjmuje się do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010 w treści jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały wraz z Harmonogramem wydatków przeznaczonych na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2010 stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały.

§ 2
Uchwała podlega wykonaniu przez Wójta Gminy.

§ 3
Traci moc uchwała nr XXV/144/08 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2009r.

§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia . i podlega publikacji w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodniczący Rady Gminy
Piotr Lewandowicz


Załącznik nr 1
Do uchwały Nr XXXVII/225/10
Rady Gminy Choceń
Z dnia 25 stycznia 2010 r.



GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI

I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2010


Wprowadzenie


Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, iż większość kompetencji i zadań jest zlokalizowanych na poziomie gminy, która na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskała kompetencje do rozwiązywania tych problemów. To właśnie gmina ma przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności, aby zapobiegać i minimalizować skutki alkoholizmu i narkomanii. Po kilku latach funkcjonowania ustawy i realizowania kolejnych problemów profilaktyki nadszedł czas na zmiany ku lepszym rozwiązaniom, miejmy nadzieję bardziej skutecznym. W obecnej dobie nie zastanawiamy się już, czy warto pomagać osobom, rodzinom z problemem alkoholowym a szczególnie dzieciom, ale jak to robić szybciej, skuteczniej efektywniej. Pomagać to znaczy minimalizować skutki alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, ale także, a może przede wszystkim zapobiegać, edukować, uświadamiać, wskazywać alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu, radzenia sobie z sytuacją trudną, konfliktową, jak skutecznie bez używek rozładować napięcie i rodzącą się agresję.



Diagnoza

Gmina Choceń liczy 8.131 mieszkańców i składa się z 28 sołectw. Jest to gmina o charakterze
rolniczym, z niewielką ilością zakładów pracy. Dla właściwego ukierunkowania podejmowanych działań konieczne jest opracowanie mapy problemów alkoholowych w gminie. Bezrobocie jest jedną z przyczyn nasilenia się alkoholizmu w społeczeństwie. I choć do problemów z alkoholem w naszej gminie oficjalnie przyznają się tylko 18 osób dorosłych/dane z GOPS/ to ogólnie wiadomo, że nie odzwierciedla ona rzeczywistego problemu. Z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Choceniu korzystało w 2009r. 469 rodzin tj. 1.253 osoby z tego aż 374 rodzin czyli 1014 osób w rodzinach żyje w ubóstwie! W większości tych rodzin problem alkoholowy istnieje. Jest on też przyczyną wielu wykroczeń a czasem nawet przestępstw kryminalnych. Na przestrzeni ostatnich lat zwiększyła się liczba wypadków drogowych spowodowanych przez pijanych kierowców. Notuje się też na terenie naszej gminy częste utonięcia osób po spożyciu alkoholu. Do Izby Wytrzeźwień odwieziono w 2009 r., 64 osoby. Szacuje się że wśród młodzieży szkolnej problem dotyczy ok. 10% ogółu uczniów, z czego większość przyznaje się do spożywania alkoholu kilka razy w roku. Do palenia papierosów przyznaje się ok. 17 % uczniów.


Cele i zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- uświadamianie społeczeństwu zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu,
- promowanie zdrowego stylu życia w tym aktywnych form spędzania wolnego czasu
/kluby sportowe, gminne biegi uliczne, pikniki rodzinne, kółka sportowe w świetlicach
szkolnych/,
- zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych na terenie gminy,
- wspieranie działalności w powyższych zakresach organizacji społecznych ,szkół itp.
- krzewienie trzeźwości i abstynencji we wszystkich grupach wiekowych,
- zmniejszenie rozmiarów naruszania prawa przez osoby nadużywające alkohol,
- zapewnienie dzieciom i młodzieży dostępu do programów profilaktycznych oraz do
profesjonalnej pomocy terapeutycznej,
- poprawa stanu zdrowia, bezpieczeństwa i kultury życia mieszkańców,
- udzielanie szerokiej i skutecznej pomocy osobom dotkniętym chorobą alkoholową i ich
rodzinom poprzez umożliwienie właściwych warunków leczenia,
- pomoc osobom uzależnionym i współuzależnionym poprzez właściwą politykę socjalną
Gminy.

Zadania szczegółowe :

I. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin:
-utworzenie i prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin,
-finansowanie zajęć w programie ponadpodstawowym np. trening asertywności, warsztat radzenie sobie ze złością, stresem, trening interpersonalny,
-opłacanie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu z zaleceniem, by biegły nie ograniczał się jedynie do stwierdzenia faktu uzależnienia, ale by zaangażował się w przygotowanie planu interwencji motywującej do leczenia,
- dofinansowanie obozów terapeutycznych prowadzonych według określonego programu terapeutycznego przez specjalistów w zakresie terapii uzależnień,
- dofinansowanie programu terapeutycznego dla osób współuzależnionych,
- zwrot kosztów podróży do poradni odwykowej oraz na spotkania i mitingi.

II. Udzielanie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
- szkolenie przedstawicieli grup zawodowych stykających się z problemem alkoholowym
- stałe informowanie o możliwościach otrzymania pomocy w przypadku pojawiającego się problemu przemocy w rodzinie,
- prowadzenie grup wsparcia dla ofiar przemocy domowej,
- tworzenie świetlic socjoterapeutycznych lub opiekuńczo-wychowawczych,
- dofinansowanie wypoczynku letniego i zimowego / kolonie, obozy, zielone szkoły/ z programem profilaktycznym skierowanym do dzieci i młodzieży,
- współfinansowanie kosztów wyjazdów rodzin na obozy terapeutyczne
- zakup, dystrybucja ulotek i książek na temat przemocy w rodzinie
- edukacja publiczna
- zbieranie i przechowywanie informacji na temat skali zjawiska przemocy w rodzinie na terenie gminy

III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

- tworzenie szkolnych programów profilaktycznych,
- prowadzenie lokalnej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej /np. w Wiadomościach Choceńskich/,
- organizowanie przedstawień teatralnych o tematyce profilaktycznej,
- zakup broszur i innych materiałów,
- organizowanie szkolnych konkursów na temat szkodliwości alkoholu, narkotyków i papierosów,
- finansowanie zajęć sportowych w ramach świetlic oraz wyjazdów na imprezy rekreacyjno-sportowe.



IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych

- dotowanie zadań stanowiących realizację Programu,
- współpraca w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych z takimi instytucjami jak: Policja Szkoły, Organizacje Kościelne, ZHP,
- wsparcie edukacyjne i materialne podmiotów zajmujących się rozwiązywaniem
problemów alkoholowych.


V. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Ustala się następujące zasady finansowania pracy członków Komisji:
- członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości 50 zł brutto za każde posiedzenie,
- wynagrodzenie wypłacane jest z dołu po wykonaniu czynności w danym miesiącu, na podstawie listy obecności zaakceptowanej przez przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zaącznik nr 2 do uchwały nr XXXVII/225/10 (37kB) word

metryczka


Opublikował: Hania Gołębiewska (15 lutego 2010, 13:16:55)

Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (10 grudnia 2010, 13:59:15)
Zmieniono: zm

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 861