Protokół z VII sesji Rady Gminy kadencji 2018-2023


Protokół
z VII posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 28 maja 2019 roku.
-sesja miała miejsce w sali konferencyjnej UG, w godz.13.00-16:24
Obrady były transmitowane i utrwalono nagranie z obrad.


Ad.1. Otwarcie VII  sesji rady Gminy kadencja 2018-2023 dokonał przewodniczący Rady Gminy Józef Dąbrowski, witając Wójta Gminy Romana Nowakowskiego,  Sekretarz Gminy- Agnieszkę Świątkowską Skarbnik Gminy Beatę Piłatowską,  kierowników Dalmanna Dawida, Krzysztofa Wojtalika i Ewę Malinowską, obsługę rady Szymona Bełkowskiego, Annę Nitecką oraz wszystkich radnych uczestniczących w obradach
W obradach uczestniczyło 15 radnych,  wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne./Lista obecności radnych stanowi załącznik do protokołu./

Ad.2.Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad:
1.Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2.Sprawy organizacyjne
     - stwierdzenie prawomocności obrad,
     - powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy 
     - przyjęcie porządku obrad
    - zgłoszenie uwag i poprawek do protokołu
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4.Sprawozdanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z działalności GOPS za rok 2018.
5.Ocena zasobów pomocy społecznej.
6.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
   1) zmiana budżetu Gminy Choceń na rok 2019 oraz zmiana Wieloletniej Prognozy
    Finansowej  Gminy Choceń na lata 2019-2034 ;
   2) ustalenie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób  
   bezdomnych oraz w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi;
   3) wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości niezabudowanej w Czerniewicach;
   4) ustalenie planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę
   Choceń oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych, od dnia
   1 września 2019 roku;
   5) przeprowadzenia konsultacji w sprawie zmiany ulicy w Choceniu;
   6)utworzenie Żłobka „Pomponik” w Choceniu oraz nadania mu statutu;
   7) wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń
   kanalizacyjnych na lata 2019-2023 dla Gminy Choceń.
7. Raport o stanie gminy
8. Informacja o wniesionych interpelacjach i zapytaniach
9. Oświadczenia i sprawy różne
10. Zakończenie obrad sesji Rady Gminy
 
Przewodniczący obrad poddał przedstawiony porządek obrad pod głosowanie. Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad, dokonał wyboru sekretarza obrad- radny Zenon Krzyżak  
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 15 radnych.

 Ad 3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.

Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy Choceń Roman Nowakowski poruszając sprawy takie jak wyniki Wyborów do Europarlamentu, powstaniu nowego Żłobka , o zmianie zakresu działania Spółdzielni Socjalnej, o budowie drogi w Niemojewie, o stanie remiz/świetlic w Gminie Choceń oraz o innych sprawach ważnych dla rozwoju Gminy Choceń.

Sprawozdanie Wójta dopełnił kierownik referatu drogowo-budowlanego Krzysztof Wojtalik przedstawiając koszty budowy  nowych dróg oraz nowy termin realizacji zadania. Przedstawił też plan pracy na drogach w Nakonowie Starym i Wichrowicach oraz ul. Świętego w Czerniewicach.
 
Ostatnia cześć sprawozdania przedstawił kierownik referatu gospodarczego Dawid
Dalmann poruszając sprawy między innymi dzikich wysypisk śmieci oraz o modernizacji urządzeń  kanalizacyjnych .

r.M.Bagiński- poruszył sprawę remontu strażnicy  oraz zakupu sprzętów  AED , który ratuje życie, chwaląc działalność gminy, złożył także podanie przekazane przez mieszkańców z prośbą o usunięcie drzew w miejscowości Kuźnice.

r.B.Biegniewska- poruszyła spraw przejścia dla pieszych przy sklepie Dino i przy ul. Czerniewickiej. Podziękowała za wykonanie zadania przy ul. Sikorskiego polegającego na usunięciu wystającej studzienki.

r.Z.Zawacki- poruszył sprawę chodnika z Krukowa do plebani, nierówności i dziur.

r.J.Podlaska- podjęła dyskusję dotyczącą Leny Mularskiej i przekazania pieniędzy przez Radę na jej cel. Radna poruszyła także sprawę zapchanej kanalizacji i zaproponowała wprowadzenie akcji ulotkowej dla uświadomienia mieszkańców.

 r.T.Ruciński- poruszył sytuacje uszkadzania melioracji przez rolników, zaproponował o napisaniu artykułu do Wiadomości Choceńskich, w których ujęte będą wszystkie konsekwencje  grożące za te uszkodzenia. 
r.J.Pawłowski- podziękował, za działalność wszystkich podmiotów Gminy. Poruszył sprawę parkingu obok szpitala we Włocławku, porównując stan dróg w Gminie , a tragiczny stan dróg we Włocławku.

r.K.Zawacki- poruszył sprawę wydajności oczyszczalni ścieków, która jest przekraczana przy dużych odpadach deszczu. Zapytał o możliwości rozbudowy, żeby nie dopuścić do  zagrożenia zamknięciem w przyszłości.

r.T.Ruciński- poruszył sprawę oznakowania dróg w Gminie Choceń.

r.Z.Krzyżak- zapytał o koszty rozbudowy oczyszczalni ścieków.

Wójt- udzielił odpowiedzi opisując sposób działania oczyszczalni oraz opisując możliwe sposoby  zmian w działaniu oczyszczalni.

K.Wojtalik –opowiedział radnej Biegniewskiej o sytuacji z przejściami dla pieszych. Wyjaśnił dlaczego chodnik od Krukowa jest w tak fatalnym stanie, przedstawił plan odnowy oznakowania dróg.


D.Dalmann-  zaaprobował pomysł z kampanią informacyjną na zasadzie ulotek oraz informacji w gazetce. Poruszył sprawę modernizacji oczyszczalni ścieków oraz wyjaśnił skąd się biorą konkretne koszty .

r.Z.Zawacki- poruszył sprawę oczyszczalni ścieków w Śmiłowicach, technologii wykonania oraz awarii.

r.R.Biliński- stanął w obronie rolników, którzy nieświadomie uszkadzają sprzęty melioracyjne. Poruszył również sprawę drogi z Czerniewic do Chocenia i przydrożnych roślin.

r.W.Kacperski- powiedział, że w jego miejscowości są konkretni rolnicy, którzy notorycznie uszkadzają zasuwy.

Wójt- potwierdził, że przy kanalizacji ciśnieniowej największe szkody  są w obrębie wrzucenia nieodpowiednich rzeczy do studzienki.

r.B.Biegniewska- jeszcze raz poprosiła o zajęcie się sprawą przejść dla pieszych.

 Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie Wójta  z działalności między sesjami pod głosowanie : za-15/godz. nagrania od 6:56 do 1:28: 57/

Ad 4. Sprawozdanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z działalności GOPS za rok 2018.
Przewodniczący Rady wniósł, aby nie przedstawiać sprawozdania w liczbach, gdyż każdy ma je przed sobą, a jedynie odpowiedzieć na pytania radnych.
Na pytania odpowiadała zastępca Kierownika Pani Edyta Malinowska

Wójt- wniósł o okrojoną prezentacje sprawozdania dla mieszkańców oglądających transmisje.

p.E.Malinowska przedstawiła najważniejsze punkty sprawozdania, opisując zadania pracowników GOPS.

r.T.Ruciński- zapytał o świadczenia 300+  kiedy będą wypłacane i kiedy można składać  wnioski, oraz zapytał o Kartę Dużej Rodziny, czy jest bezterminowa ?

E.Malinowska- odpowiedziała, że karta jest bezterminowa, co do 300+ nie posiada jeszcze informacji .

r.K.Zawacki-  negował ilość programów socjalnych, oraz liczbę  świadczeń , które demotywują mieszkańców do podjęcia pracy.

E.Malinowska- wyjaśniła dlaczego tyle osób może otrzymać świadczenia.

r.B.Biegniewska- zapytała ile osób korzysta ze świadczeń w Gminie i jakie są kryteria  dochodowe?

r.J.Pawłowski- Ile osób zamieszkuje w DPS?

E.Malinowska- 13 osób w tym roku, rok temu 14
 
Przewodniczący rady poddał sprawozdanie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z działalności GOPS za rok 2018. pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 1:28: 57 do 1:47:13/



Ad 5. Ocena zasobów pomocy społecznej.

Wójt- zwrócił uwagę , że prawie połowa wydatków w budżecie gminy to wydatki na pomoc społeczną, opisał sposoby na oszukiwanie pomocy i wyłudzanie pieniędzy .
 
Ocenę zasobów pomocy społecznej  przedstawiła zastępca Kierownika Pani Edyta Malinowska.

Przewodniczący rady poddał ocenę zasobów pomocy społecznej  pod głosowanie : za-14, 1 radny był nieobecny podczas głosowania
/godz. nagrania od 1:47:13 do 1:57:07/

Ad 6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

   1) zmiana budżetu Gminy Choceń na rok 2019 oraz zmiana Wieloletniej Prognozy
    Finansowej  Gminy Choceń na lata 2019-2034 ;

Projekt przedstawiła Skarbnik Gminy Beata Piłatowska
r.T.Ruciński-  zapytał o dofinansowanie na kurs prawo jazdy kat.B, dla kogo jest ono przeznaczone i w jakim celu ?

B.Piłatowska-  powiedziała, że dofinansowanie jest dla potencjalnych  kierowców autobusów.
r.T.Ruciński- zapytał, czy każdy może dostać takie dofinansowanie?

B.Piłatowska-  powiedziała, że nie zna szczegółów, ale będzie to dofinansowanie dla pracownika urzędu.
r.T.Ruciński- zakwestionował, że można zatrudnić osobę ,która już posiada takie prawo jazdy.

r.J.Dąbrowski- powiedział, że  nie jest pewny, czy ktoś z PKS przyjdzie za takie pieniądze pracować.
 
r.Z.Krzyżak- zapytał o zwiększenie dochodów oraz o stan deficytu?
B.Piłatowska- wyjaśniła co składa się na dochody i jak deficyt zostanie pokryty.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/45/19 pod głosowanie : za-15
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/46/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 1:57:08 do 2:09:48/

Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 15 minut przerwy. /godz. nagrania od 2:09:50- 2:25:13/
2) ustalenie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schronisku dla osób 
   bezdomnych oraz w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi;

Projekt przedstawiła zastępca Kierownika Pani Edyta Malinowska .

r.Z.Krzyżak- zapytał o kwotę kryterium dochodowego.

E.Malinowska- udzieliła odpowiedzi.

Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/47/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 2:25:15 do 2:28:39/

3) wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości niezabudowanej w Czerniewicach;

Projekt przedstawiła Sekretarz Gminy Agnieszka Świątkowska.

r.T.Ruciński- powiedział, że nie wiadomo o co chodzi w projekcie, nie ma numerów posesji ani nazw ulic , twierdzi, że nie wiadomo gdzie znajduje się dany teren.

A.Świątkowska –wyjaśniła, że w uchwale znajdują się wszystkie niezbędne informacje.

r.K.Zawacki- zapytał o rozeznanie finansowe, ceny działek na tym terenie.

Wójt-  wyjaśnił, że konieczna jest nowa wycena, stara jest w granicach 15 złotych za m2. Wyjaśnił również, że  nie ma gwarancji zakupu działek, ale jest zainteresowanie.

Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/48/19 pod głosowanie : za-12, 3 radnych się wstrzymało
/godz. nagrania od 2:28:40 do 2:33:38/

4) ustalenie planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę
   Choceń oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych, od dnia
   1 września 2019 roku;

Przerwa w  transmisji obrad  2:33:52 do 2:35:59

Projekt przedstawiła Sekretarz Gminy Agnieszka Świątkowska.

Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/49/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 2:33:40 do 2:38:10/

   5) przeprowadzenia konsultacji w sprawie zmiany ulicy w Choceniu;

Projekt przedstawiła Sekretarz Gminy Agnieszka Świątkowska.
r.B.Biegniewska-  powiedziała, że przeprowadziła konsultacje z mieszkańcami i wyrażają zgodę na wprowadzenie nowej ulicy.

Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/50/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od  2:38:15 do 2:40:53
   6)utworzenie Żłobka „Pomponik” w Choceniu oraz nadania mu statutu;
Projekt przedstawiła Sekretarz Gminy Agnieszka Świątkowska.

Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/51/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 2:40:55 do 2:45:38/
   7) wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń
   kanalizacyjnych na lata 2019-2023 dla Gminy Choceń.
Projekt przedstawił Kierownik Dawid Dalmann, wnosząc o zmianę treści uchwały.

Przewodniczący rady poddał zmianę treści pod głosowanie : za-15
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr VII/52/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 2:45:40 do 2:53:43/
 Ad 7. Raport o stanie gminy
O raporcie o stanie gminy powiedziała  Sekretarz Gminy Agnieszka Świątkowska wyjaśniając, że będzie on przedstawiony na sesji absolutoryjnej.
/godz. nagrania od 2:53:45 do 2:55:34/

 Ad 8. Informacja o wniesionych interpelacjach i zapytaniach

Wpłynęła interpelacja  w sprawie przyłącza gazowego w gminie Choceń od radnej Joanny Krystyny Podlaskiej , odpowiedz otrzyma radna Podlaska oraz będzie ona wywieszona na tablicy ogłoszeń.
/godz. nagrania od 2:55:35 do 2:56:09/



Ad 9. Oświadczenia i sprawy różne

r.K.Zawacki – zapytał o numeracje kierunkowa na wsiach, poprosił o tabliczki kierunkowe, poruszył kwestie nasadzenia drzew .

r.Z.Zawacki- poparł pomysł znaków kierunkowych dla wsi , w celu ulepszenia jakości usług kurierskich oraz usług pocztowych.

r.T.Ruciński- zakwestionował zwoływanie sesji nadzwyczajnych, zakwestionował godziny zwoływania sesji, odniósł się do dyskusji między Wójtem, Przewodniczącym, a radnym z ostatniej sesji, odwołał się do braku spotkań radnych, na których ustalany jest plan pracy radnych , zakwestionował brak obecności Wójta na spotkaniu sołeckim  w Woli Nakonowskiej , przedstawił postulaty wniesione w sołectwie Wola Nakonowska na zebraniu sołeckim.

r.J.Dąbrowski- wyjaśnił kwestię dotyczącą godzin sesji.

Wójt-Wyjaśnił, że jest podział obowiązków z Panią Sekretarz i nie na każdym spotkaniu będą oboje, wyjaśnił, dlaczego są sesje nadzwyczajne, odniósł się do kwestii podniesienia diety dla radnych, powiedział, że jest otwarty na propozycje zmiany godziny sesji, wyjaśnił, że odbywają się spotkania klubu radnych, jeśli ktoś ma dodatkowe pomysły jest mile widziany na rozmowie.  Zaaprobował pomysł z tablicami numerycznymi, odniósł się do nasadzenia drzew.

r.J.Dąbrowski- odniósł się do wypowiedzi radnego i sytuacji jego wyrzucenia z grupy samorządowej.

r.M.Bagiński- zwrócił uwagę na to, że niektóre pytania i rozmowy są nieadekwatne do charakteru sesji. Poruszył kwestie strzelaniny w Brześciu Kujawskim i zapytał, czy będzie pomoc od Gminy na zabezpieczenie szkół?

Wójt- powiedziała, że odbyły się już kontrole i jedna szkoła potrzebuje pomocy finansowej, jest to szkoła w Śmiłowicach i będzie ona w najbliższym czasie  zabezpieczona.

r.J.Pawłowski- odniósł się do zwoływania sesji nadzwyczajnych.

r.J.Dąbrowski- wyraził swoją opinię na temat zwoływania sesji.

r.B.Biegniewska- zapytała o usunięcie znaku „Zakrzewek”.

Wójt- obiecał udzielić odpowiedzi jak uzyska informacje gdzie dane znaki się znajdują.

/godz. nagrania od 2:56:09 do 3:24:01/
Ad 10. Zakończenie posiedzenia.
Przewodniczący zamknął posiedzenie VII sesji.    
/Wszystkie materiały przedstawione na sesji są załącznikami do protokołu w formie papierowej./
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=MYWN753xSfE
Protokołowała: Anna Nitecka
Przewodniczący Rady: Józef Jakób Dąbrowski

metryczka


Wytworzył: Anna Nitecka (13 czerwca 2019)
Opublikował: Hanna Gołębiewska (13 czerwca 2019, 09:03:23)

Ostatnia zmiana: Martyna Gorzkowska (31 grudnia 2020, 10:47:03)
Zmieniono: przeniesienie

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 417