Protokół

P r o t o k ó ł
 
 
z II posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 06 grudnia 2007 roku
 
 
Ad.1.  Otwarcia II sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy- r.Piotr Lewandowicz, witając wszystkich radnych uczestniczących w obradach oraz K.Kacę, R.Nowakowskiego, A.Światkowską i dyr.szkół oraz wszystkich gości przybyłych na obrady.
 
Ad.2.  W obradach uczestniczyło 15 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne.
- na sekretarza obrad wg. listy obecności powołano radnego Jana Bladowskiego
- przyjęcie protokołu z I sesji RG, /był wyłożony do wglądu/
r.T.Hoffman- zgłosił uwagę dotyczącą protokołu z I sesji: zgodnie z porządkiem obrad I sesji w protokole nie została ujęta prezentacja kandydatów na przewodniczącego RG i z-cę przewodniczącego RG i wnioskuje o uzupełnienie protokołu o te punkty.
 
Przewodniczący RG poddał pod głosowanie wniosek r.T.Hoffmana.
- za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych,p-0,wst.-1.
 
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
 

Otwarcie.
Sprawy organizacyjne.
Złożenie ślubowania przez radnego ST.Świątkowskiego
Uzupełnienie składu komisji.
Wybór przewodniczących Komisji RG.
Złożenie sprawozdania przez ustępującego Wójta o stanie gminy.
Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy.
Powołanie Sekretarza Gminy.
Ustalenie wysokości wynagrodzenia dla Wójta Gminy.
Projekty uchwał w sprawie wysokości podatków na rok 2007.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.
Ustalenie wysokości diet dla radnych i przewodniczącego RG.
Ustalenie zasad podróży służbowych dla radnych.
Interpelacje.
Wolne wnioski i zapytania.
Zakończenie obrad.  
r.A.Ciesielski- wniosek, aby do porządku obrad wprowadzić pkt. dotyczący wykupu gruntu w miejscowości Jerzewo.
 
R.Nowakowski- zaproponował, aby wprowadzić do porządku także wykup gruntu pod drogę w miejscowości Czerniewice ul.Kwiatowa./chodzi o 27m2/ i ująć to w jednym punkcie razem z wykupem gruntów w Jerzewie.
 
Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie: za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych.
 
Więcej wniosków dotyczących porządku obrad nie zgłoszono.
 
Przewodniczący poddał pod głosowanie porządku obrad wraz z wprowadzoną zmianą: za- 15
 
Ad.3.  Złożenie ślubowania przez radnego St.Światkowskiego
 
Przewodniczący RG odczytał tekst ślubowania: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców” po czym radny St.Świątkowski złożył ślubowanie.
 
Ad.4.  Uzupełnienie składu komisji.
 
r.T.Walczak- zgłosił wniosek w sprawie uzupełnienia składu komisji budżetowo-gospodarczej i proponuje do składu tej komisji radnego St.Światkowskiego.
- radny wyraził zgodę.
Przewodniczący poddał wniosek pod glosowanie: za głosowało – 14 radnych,p-0,wst.-1
 
Ad.5.  Wybór przewodniczących komisji Rady Gminy.
 
a/ komisja rewizyjna
 
r.E.Jasiński na przewodniczącego kom.rewizyjnej zgłosił kandydaturę W.Terpinskiego, który wyraził zgodę. /za-14,p-0,wst.-1/
 
b/ komisja budżetowo-gospodarcza
 
r.St.Świątkowski na przewodniczącego w/w komisji zgłosił kandydaturę A.Ciesielskiego, który wyraził zgodę /za-14,p-0,wst.-1/
 
c/ komisja oświaty, kultury i porządku publicznego
 
r.J.Pawłowski na przewodniczącą w/w komisji zgłosił kandydaturę J.Lewandowskiej, która wyraziła zgodę /za-14,p-0,wst.-1/
 
Ad.6.  Złożenie sprawozdania przez ustępującego Wójta o stanie gminy.
 
K.Kaca- złożył ustne sprawozdanie, mówił o tym że po 16 latach przekazuje ciągłość władzy, że to co zostało osiągnięte to osiągnięcia wypracowane wspólnie razem z jego następcą.
Ocena pracy Wójta należy do społeczeństwa tej gminy.
Wynik wyborów na Wójta prawie 70% świadczy o tym, że pracowaliśmy dobrze.
Były także mankamenty.
Podziękował p.Skarbnik, Sekretarzowi, są to ludzie mądrzy dobrze gospodarujący groszem ale najważniejsze jest społeczeństwo. W różnych agencjach widziano nas jako gospodarnych ludzi. Z tym miejscem wiązano nadzieję. Żebyście zawsze tak pracowali aby ludzie, którzy tu żyją czuli się gospodarzami i byli dumni z naszej małej ojczyzny.
Na ręce radnych wójt złożył podziękowania wszystkim mieszkańcom.
Zapewnił, że gminę zostawia w dobrej kondycji finansowej, będzie nadwyżka budżetowa do miliona osiemset zł.
Życzył aby wszyscy mieli takich pracowników jak p.skarbnik i p.sekretarz.
Największym kapitałem są mieszkańcy a przy tym wójcie i p.skarbnik o przyszłość tej gminy można być spokojnym.
 
Ad.7. Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy.
 
Przewodniczący odczytał treść ślubowania Wójta „Obejmując urząd wójta gminy, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy”.
 
Wójt -R.Nowakowski, powiedział że czas wyborów się skończył, że liczy na współpracę całej rady. Chciałby realizować to co zostało społeczeństwu obiecane.
Zapewnił, że nie będzie tej gminy dzielił a program powinien być realizowany wspólnie.
Czuje się zobowiązany wobec mieszkańców tej gminy gdyż to oni dokonali wyboru.
Zapewnił także, że nie będzie wielkich zmian w administracji gdyż do tych pracowników ma zaufanie.
 
Ad.8.  Powołanie Sekretarza Gminy.
Wójt-R.Nowakowski- wystąpił z wnioskiem o powierzenie obowiązków Sekretarza Gminy p.Agnieszce Świątkowskiej. Jest to osoba kompetentna , w UG pracuje od 1997r, zaczynała pracę jako stażystka posiada odpowiednie wykształcenie na to stanowisko oraz doświadczenie zawodowe nie jest osobą konfliktową a z powierzanych jej zadań wywiązuje się dobrze.
 
p.A.Świątkowska- o sobie powiedziała tylko tyle, że lubi pracować a mniej mówić.
 
Pytań ze strony radnych nie było.
 
Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Wójta w sprawie powołania p.A.Światkowskiej na stanowisko Sekretarza Gminy.
 
- za powołaniem p.A.Świątkowskiej na sekretarza gmin głosowało 15 radnych /jednogłośnie/
 
Ad.9.  Ustalenie wysokości wynagrodzenia dla Wójta Gminy.
 
Propozycję wynagrodzenia dla wójta przedstawiła p.Marianna Łukasik-Skarbnik Gminy.
Propozycja to 7 tys.brutto jest to więcej o 300zł jak wynosiła pensja sekretarza.
 
-pytań dotyczących wynagrodzenia nie było.
 
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawioną propozycję.
- za głosowało 15 radnych.
 
Pani skarbnik przedstawiła także sprawę przyznania ryczałtu dla wójta. Maksymalnie może być to ryczałt na 300km jazdy po terenie gminy.
 
Radni w głosowaniu 15 głosami za przyznali 300km ryczałtu wójtowi.
 
Ad.10. Projekty uchwał w sprawie wysokości podatków na rok 2007.
 
Wójt- zaproponował aby wszystkie stawki podatkowe zostały utrzymane w wysokości jak w 2006r

podatek rolny – 16zł/q            - projekt uchwały odczytał przewodniczący RG.
  Pytań dotyczących uchwały nie było.
  Uchwała została przyjęta w głosowaniu 15 głosami za.
 

podatek leśny - projekt uchwały odczytał przewodniczący RG.
  Pytań nie było i uchwała w głosowaniu została przyjęta 15 głosami za.
 

podatek od nieruchomości: także postanowiono utrzymać stawki podatkowe z lat poprzednich i dokonać zwolnień z podatku na takich samych zasadach jak w latach poprzednich np.rolnicy,OSP, kanalizacja, wysypisko, wodociągi itp. - projekt uchwały przedstawił przewodniczący RG.
  Pytań nie było. Uchwała została przyjęta jednogłośnie-za 15.
 

opłaty: targowa, administracyjna i opłata od posiadania psów także postanowiono pozostawić stawki jak w 2006r. - ten projekt uchwały także przedstawił przewodniczący RG.
  Pytań nie było.
  Uchwałę podjęto w głosowaniu 15 głosami za.
 
Ad.11. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.
Zmiany w budżecie przedstawiła skarbnik gminy- M.Łukasik /w zał./
Pytań dotyczących zmian w budżecie nie było.
 
Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie: za 15.
 
Ad.12. Ustalenie wysokości diet dla radnych i przewodniczącego RG.
 
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy- Agnieszka Świątkowska.
Proponuje się dietę dla radnych zryczałtowaną, która będzie w wys. 250zł miesięcznie a za każdą nieobecność na posiedzeniu będzie potrącane 50zł.
Dietę dla przewodniczącego RG proponuje się w wys.800zł.
 
r.A.Ciesielski- stwierdził, że są różne formy nieobecności: usprawiedliwiona i nieusprawiedliwiona. Zdążają się sytuacje, że w komisji nie będzie się uczestniczyć nie z własnej winy np. pracodawca nie udzieli wolnego.
 
r.T.Walczak- stawia wniosek aby było bez usprawiedliwień, nieobecny nie dostanie diety.
-Przewodniczący poddał wniosek radnego pod głosowanie.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych.
 
Wójt- poinformował, że w poprzednich kadencjach także radni nie otrzymywali diety jak byli nieobecni na posiedzeniu.
 
-więcej głosów w tej sprawie nie było.
Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie wysokości diet dla radnych.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
 
 
Ad.13.  Ustalenie zasad podróży służbowych dla radnych.
 
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy – Agnieszka Świątkowska.
Uwag do omawianego projektu uchwały nie zgłoszono.
- uchwała została przyjęta w głosowaniu ,15 za./ zał. do protokołu/
 
Ad.14.  Wykup gruntu pod drogę w miejscowości Czerniewice i Jerzewo.
w/w temat omówiła Sekretarz Gminy.
 
- wykup gruntu pod drogę w Czerniewicach ul.Kwiatowa, chodzi o 20m2 a koszt to ok.6,50 zł za 1 m2 . Jest to kawałeczek gruntu na którym jest droga a nie zostało to prawnie uregulowane i gmina nie jest właścicielem tego kawałka. W chwili obecnej chcemy to uporządkować.
 
Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 15 radnych
 
- wykup gruntów z przeznaczeniem pod drogę w miejscowości Jarantowice /Jerzewo/
Jest to grunt p.Szwarca, zostały sprzedane działki budowlane i nie ma do nich dojazdu, z tym panem rozmowy na temat wykupienia tego gruntu pod drogę trwają już bardzo długo i były to rozmowy bardzo trudne. W chwili obecnej jest on zdecydowany sprzedać gminie te grunty za kwotę 10tys.
 
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za 15 radnych.
 
Ad.15.  Interpelacje.
Interpelację na piśmie złożył radny T.Hoffman.
Interpelacja dot. przygotowywania materiałów dla radnych – projekty uchwał. /kopia w załączeniu do protokołu/
 
Ad.16.  Wolne wnioski i zapytania.
 
r.J.Bladowski- w sprawie założenia dachu na przystanku w Szczutkowi.
 
r.J.Pawłowski- spytał czy wszystkie podmioty gospodarcze płacą podatki.
 
Skarbnik Gminy- poinformowała, że oprócz firmy MAT która ma odroczony termin płatności pozostałe podmioty płacą podatki.
 
Sekretarz Gminy- przedstawiła należności podatkowe firmy Mat w Czerniewicach.

należność podatkowa z 2004r w wys.239.705 zł został odroczony do 31.12.2007r
należność podatkowa z 2005r w wys.203.268,30 zł został odroczony do 31.12.2007r
należność podatkowa /styczeń,luty,marzec/2006r w wys.50.589zł odroczono do 31.12.2007r
należność podatkowa /kwiecień,maj,czerwiec/ 2006r w wys.50.589zł odroczono do 30.03.2007r
należność podatkowa /lipie, sierpień, wrzesień/2006r w wys.50.589zł odroczono do 30.03.2007r  
Wójt- poinformował zebranych, że zostało dużo wcześniej podpisane porozumienie z Mat-em i w tym porozumieniu są zawarte zasady płatności podatku.
W chwili obecnej uważa, że powinni zacząć te podatki płacić i powinni być traktowani w taki sam sposób jak inne podmioty gospodarcze. Bieżące raty od stycznia powinni zacząć płacić.
Najwyższy czas aby firma ta zaczęła pomagać tej gminie.
Na nasz teren sprowadzają się małe firmy i też oczekują pomoc.
Wójt uważa, że te firmy można zaprosić na wspólne posiedzenie komisji i wysłuchać ich czego od gminy oczekują ale wcześniej trzeba wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie.
r.J.Pawłowski- uważa, że powinno się zaprosić te firmy na wspólne posiedzenie komisji.
 
r.J.Lewandowska- spytała, czy prawdą jest że MAT szykuje się do sprzedaży firmy, takie dochodzą do radnej głosy.
 
Wójt- takie informację do urzędu też docierają ale konkretnie na ten temat nic nie wiadomo.
 
r.B.Biegniewska- ponownie poruszyła sprawę oświetlenia ścieżki rowerowej, jak daleko jest posunięta sprawa wykonania tego oświetlenia.
 
Wójt- w sprawie oświetlenia jest kilka tematów, natomiast jeżeli chodzi o ścieżkę rowerową to termin realizacji powinien nastąpić w lutym.
 
r.J.Lewandowska- wspomniała, że oświetlenie tej ścieżki trwa bardzo długo.
Radna przypomniała o wykonaniu barierek na ul.włocławskiej w Choceniu, sprawa ta też trwa bardzo długo.
Radna postawiła wniosek aby zająć się sprawą barierek na ul.włocławskiej.
Druga sprawa to uprzątnięcie targowiska w Choceniu po sobocie targowej. Niech ten kto pobiera opłaty na targowisku sprząta ten teren.
 
Wójt- jeżeli chodzi o barierki, to jest to droga wojewódzka i są pewne trudności ale do tematu wrócimy.
Natomiast sprzątanie targowiska należy do dzierżawcy i też na ten temat przeprowadzimy z nim rozmowę.
 
r.A.Ciesielski- poruszył sprawę zagrożenia na ul.Choceńskiej przy firmie MAT-wjazd.
 
Wójt- w swoim czasie były przymiarki do wyznaczenia tam przejścia dla pieszych ale nie uzyskaliśmy pozwolenia. Jest to faktycznie niebezpieczna droga i sprawą postaramy się zająć.
 
r.T.Hoffman- zwrócił uwagę na fakt, że  niektóre wiaty przystankowe są w nieodpowiednich miejscach. W Kuźnicach dzieci stoją i nie mają się gdzie skryć przed zimnem.
 
Wójt- uchwała w sprawie usytuowania wiat przystankowych jest cały czas realizowana.
Lokalizacja przystanku musi spełniać pewne warunki, zachowane muszą być pewne odległości od przystanków. W Kuźnicach są trudności bo jest to droga powiatowa.
 
r.K.Zawacki- stwierdził, że w Wichrowicach są fatalnie usytuowane przystanki. Ponadto radny stwierdził, że tak brzydkich przystanków jeszcze nie widział.
Radny poruszył także sprawę oświetlenia w Wichrowicach, cztery lata temu składał w tej sprawie pismo do gminy i do dnia dzisiejszego nie otrzymał nawet odpowiedzi.
Radny pytał dlaczego w niektórych miejscowościach nie ma żadnej lampy oświetleniowej a w innych się zakładało i zakłada , jednak fundusze na ten cel były.
Następna sprawa to przebudowa drogi Wichrowice- Skibice, były zaplanowane środki a inwestycja nie została ukończona, dlaczego.
 
 
Wójt- powiedział, że jest za tym aby wykonywać jak najwięcej inwestycji, tylko skąd brać na to środki. Fundusz gminy na inwestycje także jest ograniczony i wszystkiego zrobić się od razu nie da.
Droga Skibice-Wichrowice została wykonana tak jak zaplanowano.
Na temat inwestycji będzie osobne posiedzenie , najlepiej wspólne komisji.
Wójt zaznaczył, że dróg do budowy na terenie naszej gminy jest dużo i trzeba wybrać te które będą robione w pierwszej kolejności.
Oświetlenie-różne są uwarunkowania, będzie to oświetlenie budowane i Wichrowice też mają swoją szansę.
Przystanki- może piękne nie są ale mają służyć dzieciom. Miały być tanie i spełniać swoją funkcję. Budowa tych przystanków kosztować będzie gminę dosyć dużo.
 
r.J.Pawłowski- spytał jak są zabezpieczone pieniądze gminy.
 
Skarbnik – poinformowała, że obsługę gminy ma Kredyt Bank.
 
Wójt- przedstawił prośbę radnych powiatowych w sprawie udostępnienia im pomieszczenia aby mogli na terenie gminy przyjmować swoich wyborców.
Proponuje się 1 godz.w tygodniu.
 
Radni poprzez głosowanie wyrazili zgodę: za-14.
 
Wójt- poinformował Wysoką Radę, że zostały zrobione przez gminę paczki świąteczne na które przeznaczono 70 tys.
Podopieczni GOPS-u otrzymali paczki żywnościowe oraz wszystkie dzieci z terenu gminy uczęszczające do szkół i przedszkola otrzymały paczki ze słodyczami- koszto to 13tys.
 
Radni poprzez głosowanie zaakceptowali: za 15.
 
Kolejnym tematem jaki poruszył Wójt to wprowadzenie monitoringu w szkołach.
 
Dyr.gimnazjum-L.Skalski, przedstawił sprawę związaną z zagrożeniami jakie pojawiają się w szkołach.
Szkoła rocznie wydaje np.1tys na naprawę samych tylko klamek.
Dyrektor zajął się sprawą monitoringu i twierdzi, że koszt założenia to 50 do 100tys.
Wójt-stwierdził, że jeśli okaże się że jest to zbyt drogie to zrezygnuje z tego temat i będzie trzeba szukać innych rozwiązań. Prosił radę o decyzję czy mają się zająć tą sprawą.
 
r.J.Lewandowska- uważa, że sprawą trzeba się zająć. Spytała jak wygląda w szkole sprawa wychowawcza, sprawa zatrudnienia pedagogów.
 
Dyr.Skalski- poinformował, że na 326 uczniów jest pedagog  zatrudniony na ½ etatu, jest to za mało.
Kiedyś rolą wychowawcy było zajmowanie się klasą a teraz nie ma na to czasu bo trzeba siedzieć w papierach i je wypełniać.
r.T.Walczak- powiedział, że w SP w Wilkowicach jest monitoring i się sprawdza, uważa że lepiej założyć monitoring niż zatrudniać dodatkową osobę.
 
r.B.Biegniewska- jest także za tym aby był monitoring np. w szatniach. Pedagog jest potrzebny ale jest bezsilny.
 
r.J.Pawłowski- spytał, czy dyrektor ma zagwarantowane środki wychowawcze.
 
Dyr.Skalski- nie ma zagwarantowanych, uczeń praktycznie jest bezkarny.
 
r.K.Zawacki- uważa, że monitoring nie załatwia tematu. Jeżeli będzie decyzja o jego założeniu to trzeba także zatrudnić w szkole pedagoga i psychologa na cały etat.
 
Wójt- są różne formy w szkołach, uważa że pedagog powinien być wg potrzeb.
Trzeba zapoznać się jak to funkcjonuje w innych placówkach.
Wójt uważa, że jest wiele w szkołach do zrobienia.
 
-Więcej głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący poddał pod głosowanie sprawę monitoringu w gimnazjum.
Za tym aby zająć się tą sprawa głosowało 15 radnych.
 
- Sekretarz poinformowała o składaniu oświadczeń majątkowych przez radnych.
 
Wójt- omówił sprawę Leadera.
 
Więcej tematów nie poruszano.
 
Przewodniczący zakończył II sesję RG.

metryczka


Wytworzył: Anna Nitecka (23 stycznia 2007)
Opublikował: Hania Gołębiewska (20 lutego 2007, 13:14:19)

Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (5 grudnia 2014, 08:20:15)
Zmieniono: zm

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2463