Rada Gminy Choceń

 

ZADANIA I UPRAWNIENIA RADY GMINY CHOCEŃ

  1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działalności Gminy o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej.
  2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:
    1. uchwalenie Statutu Gminy,
    2. ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy,
    3. stanowienie o kierunkach działalności Wójta oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
    4. powoływanie i odwoływanie na wniosek Wójta Sekretarza oraz Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu,
    5. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
    6. powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji,
    7. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
    8. uchwalanie programów gospodarczych,
    9. tworzenie sołectw oraz ustalanie zakresu ich działania, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania sołectwom środków budżetowych oraz nadawanie statutu sołectwom,
    10. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych przepisach,
    11. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu:
      • określanie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt Gminy może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,
      • emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania oraz wykupu przez Wójta Gminy,
      • zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
      • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów długoterminowych zaciąganych przez Wójta Gminy w roku budżetowym,
      • zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granice ustaloną corocznie przez Radę Gminy,
      • tworzenie i przystępowanie do spółek, spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
      • określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta Gminy,
      • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta Gminy w roku budżetowym,
      • tworzenie, likwidacja, reorganizacja zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych,
      • nadawanie statutu gminnym jednostkom organizacyjnym oraz przedsiębiorstwom gminnym,
    12. określanie wysokości sumy, do której Wójt Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
    13. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej lub samorządowej,
    14. podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami, w tym uchwalanie statutu związku gmin oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku,
    15. podejmowanie uchwał w sprawie herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych, wznoszenia pomników,
    16. nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,
    17. powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań oraz ustalanie przedmiotu ich działania i składu osobowego,
    18. uchwalanie przepisów gminnych w granicach ustawowych upoważnień,
    19. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń i społeczności lokalnych i regionalnych,
    20. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
    21. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

metryczka


Wytworzył: hania gołębiewska (3 stycznia 2006)
Opublikował: Hania Gołębiewska (3 stycznia 2006, 08:51:03)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 7787