![]() |
Uchwała nr XXXII/261/18Rady Gminy Choceńz dnia 27 marca 2018w sprawie w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy Choceń, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadań zlecanych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na zadania inne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, zm. poz. 2232, z 2018 r., poz. 130) w związku z art. 221 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077),
Uchwała nr XXXII/261/18
Rady Gminy Choceń
z dnia 27 marca 2018
w sprawie w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy Choceń, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadań zlecanych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na zadania inne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, zm. poz. 2232, z 2018 r., poz. 130) w związku z art. 221 ust.4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077),
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1
1. Określa się tryb postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Choceń, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonania zadań zlecanych podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na zadania inne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450).
2. Ilekroć w uchwale mowa jest o "podmiocie" należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 221 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Rozdział 2.
Zlecanie zadań publicznych
§ 2
Realizacja zadań publicznych odbywa się poprzez ich zlecenie przez Gminę Choceń w drodze wyboru ofert.
§ 3
Wójt Gminy Choceń występując z inicjatywą zlecenia realizacji zadań publicznych finansowanych lub dofinansowywanych z budżetu Gminy Choceń w formie dotacji umieszcza listę tych zadań na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Choceniu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Choceniu określając:
1)rodzaj zadania;
2)wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania;
3)termin i warunki realizacji zadania;
4)zasady przyznawania dotacji;
5)warunki, jakie powinien spełniać podmiot występujący z ofertą realizacji zadania;
6)termin składania ofert na realizację zadania;
7)termin, tryb i kryteria stosowane przy ocenie i wyborze oferty.
§ 4
Dotacje nie będą udzielane w szczególności na:
1)prowadzenie działalności gospodarczej;
2)działania, których celem jest prowadzenie badań, analiz i studiów, po których nie następuje faza wdrożenia;
3)tworzenie funduszy kapitałowych;
4)działania, których celem jest przyznawanie dotacji lub stypendiów dla osób prawnych lub fizycznych, których przyznanie nie jest integralną częścią zgłoszonego projektu;
5)dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu Gminy Choceń;
6)pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć, tworzenie rezerw na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań;
7)zakup budowli, budynków lub lokali, zakup gruntów.
§ 5
1. Oferta podmiotu na realizację zadania publicznego powinna zawierać
w szczególności:
1)określenie podmiotu występującego z ofertą;
2)szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania, zawierający opis planowanego działania;
3)informację o terminie i miejscu realizacji zadania;
4)koszt całkowity realizacji zadania oraz wysokość wnioskowanej kwoty dotacji w danym roku budżetowym;
5)kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania;
6)informację o wysokości środków finansowych własnych oraz pozyskanych z innych źródeł na realizację danego zadania wraz ze wskazaniem tych źródeł;
7)informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających realizację zadania;
8)informację o zrealizowanych przez oferenta zadaniach publicznych;
9)inne informacje wymagane zgodnie z ogłoszeniem.
2. Rozpatrzenie oferty można uzależnić od złożenia przez oferentów w określonym terminie dodatkowych informacji lub dokumentów.
3. Zlecenie realizacji zadania publicznego ma miejsce również w przypadku, gdy została złożona jedna oferta.
§ 6
1. Zlecanie zadań publicznych do realizacji podmiotom oraz udzielanie dotacji odbywa się w oparciu o następujące kryteria:
1)merytoryczna wartość przedsięwzięcia;
2)wymierne korzyści dla społeczności lokalnej;
3)zasięg oddziaływania przedsięwzięcia;
4)kalkulacja finansowa kosztów realizacji zadania (w tym wysokość finansowego wkładu własnego i innego);
5)możliwość realizacji zadania;
6)dotychczasowa współpraca z Gminą Choceń wykonywanie zadań zleconych w okresie poprzednim, w szczególności z uwzględnieniem jakości i terminowości rozliczenia otrzymanych dotacji.
2. Przy wyborze ofert należy brać pod uwagę stopień gwarancji:
1)realizacji zadań zgodnie z przyjętymi standardami;
2)wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
§ 7
1. Wyboru ofert dokonuje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty wyznaczonej na ich złożenie.
2. W celu rozpatrzenia ofert Wójt Gminy Choceń może powołać komisję.
§ 8
Informację o wyborze ofert umieszcza się niezwłocznie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Choceniu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Choceniu określając:
1)nazwę podmiotu dotowanego;
2)zadanie zlecone do wykonania;
3)wysokość przyznanej dotacji;
4)wysokość całkowitego kosztu realizacji zadania.
§ 9
1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Choceń a podmiotem, którego oferta została przyjęta do realizacji.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna spełniać wymagania określone w art. 221 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.
3. Umowa o której mowa w ust.1, wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Załącznikiem do umowy stanowiącym jej integralną część jest złożona przez podmiot oferta realizacji zadania.
4. Umowę zawiera się na czas realizacji zadania lub na czas określony.
5. Zadanie publiczne nie może być podzlecane w całości pomiotom niebędącym stroną umowy.
Rozdział 3.
Sposób rozliczania dotacji
§ 10
1. Podmiot przyjmujący zlecenie realizacji zadania jest obowiązany do złożenia sprawozdania z realizacji zleconego zadania, składającego się z:
1)części merytorycznej z oceną efektów oddziaływania zadania i opisem możliwości jego kontynuacji;
2)części finansowej.
2. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
3. W przypadku zawarcia umowy na okres krótszy niż rok, okresem sprawozdawczym jest okres, na który umowa została zawarta.
4. Sprawozdanie z realizacji zadania sporządza się i przedkłada w terminie 30 dni po upływie okresu, na który umowa została zawarta.
5. W przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż rok kalendarzowy sprawozdanie częściowe powinno zostać sporządzone i złożone w terminie 30 dni po upływie roku budżetowego.
6. Część merytoryczna sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 powinna zawierać m.in. szczegółową informację o realizowanych działaniach zgodnie z ich opisem zawartym w ofercie, która była podstawą do zawarcia umowy, z uwzględnieniem:
1)wszystkich zaplanowanych działań;
2)zakresu rzeczowego i finansowego, w jakim zostały zrealizowane;
3)ewaluacji zrealizowanego zadania w środowisku i poza nim;
4)wyjaśnień ewentualnych odstępstw od ich realizacji.
7. Część finansowa powinna zawierać w szczególności porównanie rozliczenia dokonanych wydatków w stosunku do kalkulacji kosztów przedstawionej w ofercie.
8. Rozliczenie finansowe winno odpowiadać ujętym w ofercie kosztom osobowym i rzeczowym.
9. Do części finansowej sprawozdania dołączyć należy spis wszystkich faktur (rachunków), które opłacone zostały w całości lub w części ze środków pochodzących z dotacji. Spis powinien zawierać w szczególności: nr faktury/rachunku, datę sprzedaży, datę wystawienia, wysokość wydatkowanej kwoty, wskazanie, w jakiej części została ona pokryta z dotacji oraz rodzaj towaru lub zakupionej usługi. Podmiot może zostać zobowiązany do udokumentowania poniesionych kosztów ze środków własnych.
10. Sprawozdanie sporządzone błędnie, niekompletne lub nieczytelne nie zostaje zatwierdzone, a podmiot zostaje zobowiązany do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 11
W sprawach dotyczących zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości stosuje się przepisy art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.
§ 12
1. Niewykorzystana do końca roku budżetowego część dotacji podlega zwrotowi do budżetu Gminy Choceń w terminie do dnia 15 stycznia następnego roku, a w przypadku gdy termin wykorzystania dotacji jest krótszy niż rok budżetowy, w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji.
2. W przypadku nieterminowego lub niezgodnego z umową wykonania zleconego zadania publicznego Gmina Choceń może odpowiednio do sytuacji:
1)wstrzymać przekazanie środków do czasu usunięcia wad;
2)rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:
a) zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania,
b) wykorzystania udzielonej dotacji niezgodnie z przeznaczeniem,
c) niedotrzymania terminów realizacji zadania.
§ 13
1. W celu zapewnienia jawności postępowania Wójt Gminy Choceń w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku podaje do publicznej wiadomości informację o podmiotach realizujących zadania oraz kwotach udzielonych, wykorzystanych, rozliczonych oraz nierozliczonych przez nich dotacji w poprzednim roku budżetowym.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 umieszcza się na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Choceniu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Choceniu.
Rozdział 4.
Sposób kontroli wykonania zadania
§ 14
Kontrolę realizacji zadania publicznego oraz sposób wykorzystania dotacji można przeprowadzić w trakcie realizacji umowy oraz po jej zakończeniu.
§ 15
Kontrola, o której mowa w § 14, może polegać na:
1)sprawdzaniu rzeczywistego przebiegu realizacji zadania oraz realizacji celów zakładanych w zakresie dotowanego zadania (kontrola merytoryczna);
2)sprawdzaniu dokumentów związanych z realizacją dotowanego zadania,
w szczególności znajdujących się w siedzibie podmiotu oryginałów dokumentów finansowych (kontrola formalno-rachunkowa).
§ 16
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w sposobie wykorzystania dotacji, polegających w szczególności na:
1)niewłaściwym (niezgodnym z celem określonym w ofercie i zawartej umowie) realizowaniu dotowanego zadania;
2)rozbieżnościach między oryginałami dokumentów, a przedstawionym sprawozdaniem finansowym;
3)poświadczeniu nieprawdy – Gmina Choceń wstrzymuje przekazanie kolejnych transz dotacji, a dotychczas przekazana kwota podlega zwrotowi wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania dotacji podmiotowi dotowanemu.
Rozdział 5.
Przepisy końcowe
§ 17
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Choceń.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Pawłowski
UCHWAŁA NR XXXII/261/18 (2508kB)

Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Nr poz.1993 z dnia 2018-04-06
Nr poz.1993 z dnia 2018-04-06
metryczka
Odpowiada za treść: Agnieszka Świątkowska
Opublikował: Hanna Gołębiewska (11 kwietnia 2018, 11:37:22)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 203