![]() |
Uchwała nr XLIII/251/10Rady Gminy Choceńz dnia 22 września 2010w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń oraz szczegółowości i zakresu materiałów informacyjnych , towarzyszących projektowi budżetuNa podstawie art.18 ust2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr.142, poz.1591z póżniejszymi zmianami/ oraz art. 234ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U nr 157,poz.1240 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
Uchwała nr XLIII/251/10
Rady Gminy Choceń
z dnia 22 września 2010
w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń oraz szczegółowości i zakresu materiałów informacyjnych , towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art.18 ust2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr.142, poz.1591z póżniejszymi zmianami/ oraz art. 234ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U nr 157,poz.1240 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§1.Wójt Gminy przystępując do opracowania projektu budżetu na następny rok budżetowy , w terminie do 25 września każdego roku, wydaje zarządzenie wewnętrzne w którym określa podstawowe parametry przyjęte do prac nad projektem budżetu na następny rok budżetowy ( procentowe wskaźniki wzrostu dochodów, wydatków w tym : inwestycyjnych i na wynagrodzenia).
§2. Określa procedury opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń zawarte w załączniku nr.1 do niniejszej uchwały.
§3. Ustala szczegółowość budżetu i organizację przygotowania materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu , zgodnie z załącznikiem Nr .2 do niniejszej uchwały.
§4. Wieloletnią prognozę finansową Rada Gminy zgodnie z art.230 ustawy o finansach publicznych uchwala w formie odrębnej uchwały.
§ 5.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Choceń
§6. Traci moc Uchwała Nr VII/50 Rady Gminy Choceń z dnia 17.09.1999 roku
w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy.
§7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodniczący Rady Gminy
Piotr Lewandowicz
Załącznik Nr 1 do Uchwały Rady Gminy Choceń nr XLIII/251/10 z dnia 22 września 2010r.
Procedura opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń
Procedura budżetowa - to przewidziany prawem tryb opracowania, uchwalania i szczegółowość materiałów informatycznych towarzyszących opracowaniu projektu budżetu określone przez Radę Gminy .
.
Rozdział I.
Założenia do projektu budżetu.
1) Odpowiedzialność za przygotowanie , realizację i przedłożenie projektu budżetu Radzie Gminy spoczywa na Wójcie Gminy Choceń jako organie wykonawczym gminy,
2) Prace nad projektem budżetu rozpoczyna się najpóźniej z dniem 25 września roku poprzedzającego rok budżetowy ,
3) Informację o rozpoczęciu prac nad projektem budżetu na rok przyszły , ogłasza się na tablicy informacyjnej Urzędu
4) Wójt Gminy opracowuje projekt budżetu w oparciu o zasady ustawy o finansach pub licznych, oraz określa w zarządzeniu wewnętrznym rodzaj i zakres materiałów planistycznych, niezbędnych do opracowania tego projektu ,
5) Materiały o których mowa w pkt6 opracowują i przedkładają Wójtowi Gminy –
- Kierownicy Referatów Urzędu, samorządowych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego Gminy , Kierownik samorządowej instytucji kultury w terminie do 5 października roku poprzedzającego rok budżetowy .
Opracowane materiały dotyczące projektów budżetów i planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków muszą zawierać szczegółowość:
- klasyfikacji budżetowej ,
- przychodów i rozchodów ,
- podział na zadania bieżące i majątkowe .
6) Reprezentanci społeczności gminnej : radni , przewodniczący jednostek pomocniczych (sołectw ) mają możliwość przedstawić na piśmie ze szczegółowym uzasadnieniem Wójtowi Gminy , w terminie do dnia 5 października poprzedzającego rok budżetowy zakres potrzeb mieszkańców których reprezentują .
7) Stałe Komisje Rady Gminy składają ewentualne wnioski dotyczące projektu budżetu Wójtowi Gminy w terminie do 5 października poprzedzającego rok budżetowy.
8) Wójt Gminy niezwłocznie przekazuje te wnioski Skarbnikowi Gminy , celem wykorzystania ich do prac przy konstrukcji budżetu i sporządzenia zbiorczych zestawień dochodów i wydatków budżetu na przyszły rok.
9) Wójt Gminy opracowuje projekt budżetu na podstawie otrzymanych od jednostek organizacyjnych materiałów i wniosków podmiotów wymienionych w pkt6 i 7
10) Wójt Gminy w terminie do dnia 25 października poprzedzającego rok budżetowy,
przedstawia Radzie Gminy projekty uchwał okołobudżetowych.
11) W terminie do dnia 12 listopada poprzedzającego rok budżetowy, Wójt Gminy dokonuje w formie zarządzenia przyjęcia projektu uchwały budżetowej.
12) Projekt budżetu Wójt Gminy opracowuje w terminie do dnia 15 listopada poprzedzającego rok budżetowy i przekazuje wg kompetencji Przewodniczącemu Rady Gminy jak również Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem wydania opinii .
13) Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przekazuje projekt budżetu , pod obrady stałych Komisji Rady.
14)Poszczególne Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie do
dnia 18 grudnia poprzedzającego rok budżetowy , formułują swoje opinie i wnioski
celem wypracowania ostatecznej wersji budżetu.
Zgłaszane ewentualne autopoprawki zmieniające wielkość budżetu , wymagają
wskazania źródła pokrycia .
15)Organ stanowiący jakim jest Rada Gminy Choceń podejmuje w terminie do dnia
31 grudnia poprzedzającego rok budżetowy Uchwałę w sprawie budżetu na rok
przyszły.
16)W szczególnie uzasadnionych przypadkach , Rada Gminy może podjąć uchwałę w
sprawie budżetu w terminie późniejszym, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego , podstawę
gospodarki finansowej gminy stanowi projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
Rozdział II.
Ustalenia końcowe.
1) Wójt Gminy , przekazuje podległym jednostkom, niezbędne informacje do opracowania projektów ich planów finansowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania organowi stanowiącemu projektu uchwały budżetowej.
2) Powyższe jednostki opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni
od daty otrzymania tej informacji, jednak nie później niż do dnia 15 grudnia.
3) W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej , Wójt Gminy przekazuje
podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków układu wykonawczego budżetu oraz wielkości przyznanych dotacji , które w trybie pilnym, przedłożą Wójtowi ostateczne wersje planów finansowych .
4) W planie finansowym urzędu jako jednostki budżetowej, Wójt Gminy
ujmuje wszystkie pozostałe wydatki budżetowe nieujęte w planach finansowych
innych jednostek budżetowych , w tym wydatki związane z funkcjonowaniem organu
stanowiącego .
5)W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ostatecznych wielkościach
kwot dotacji budżetu Państwa ujętych w Ustawie Budżetowej, Wójt Gminy
opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej i innych
zadań zleconych , przekazując do wiadomości Kujawsko- Pomorskiemu
Urzędowi Wojewódzkiemu w Bydgoszczy .
Załącznik Nr 2 do Uchwały Rady Gminy Choceń nr XLIII/251/10 z dnia 22 września 2010r.
Szczegółowość budżetu i materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
1. Rada Gminy Choceń w uchwale budżetowej może upoważnić Wójta Gminy do :
a) zaciągania zobowiązań (kredytów , pożyczek ) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
b)zaciągania zobowiązań na finansowanie programów i projektów realizowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) a także ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, niepodlegających zwrotowi,
c)zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest
niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki , gdzie termin zapłaty
upływa w roku następnym ,
d)dokonywania zmian w budżecie .
2.Ponadto może upoważnić Wójta Gminy do :
a)zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu do określonej w Uchwale budżetowej kwoty ;
b) dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu wydatków bieżących budżetu,
c) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach zgodnie z ustawą o finansach publicznych
d) samodzielnego zaciągania zobowiązań do wysokości określonej w Uchwale budżetowej
e) udzielania pożyczek i poręczeń do wysokości wskazanej w Uchwale budżetowej ,
3. W uchwale budżetowej również określa się :
a) kwotę wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
b) kwotę planowanego deficytu lub planowanej nadwyżki wraz ze źródłami pokrycia planowanego deficytu,
c) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek o których mowa w art,89ust.1 i art.90 ustawy,
d) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową , z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
Załączniki do uchwały budżetowej :
Załącznik nr 1. w zakresie dochodów budżetu.
1. Zestawienie dochodów budżetu gminy (w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej dotyczącej ważniejszych źródeł pochodzenia z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, w szczególności dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków ,o których mowa w art.5ust.1pkt.2 i 3);
a)Dochody bieżące -działy ,rozdziały ,paragrafy
- dotacje i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków , o których mowa w art.5 ust.1 pkt.2 i 3(działy, rozdziały , paragrafy )
b)Dochody majątkowe- działy, rozdziały , paragrafy
- dotacje i środki na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z
udziałem środków , o których mowa w art.5 ust.1pkt.2 i 3 -(działy, rozdziały ,
paragrafy ,
c)Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
d)Dochody , o których mowa obejmują w szczególności :
- dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych ustawami i dotacje celowe na realizacje zadań w drodze porozumień z
organami administracji rządowej ,
-dotacje celowe na realizacje zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów
lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego .
Załącznik nr 2. w zakresie wydatków budżetu .
2. Zestawienie wydatków w układzie działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe.
Kwota wydatków określona w załączniku Nr 2obejmuje podział na :
a)wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych ustawami i wydatki związane z realizacją zadań w drodze porozumień z
organami administracji rządowej,
b)wydatki związane z realizacją zadań wspólnych zrealizowanych na podstawie umów
lub porozumień zawartych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego ,
2.1.W wydatkach bieżących wyodrębnia się :
- układ klasyfikacji budżetowej : dział, rozdział i paragraf,
- planowane kwoty wydatków bieżących z podziałem na :
wydatki jednostek budżetowych z podziałem na :
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane ,
b)wydatki związane z realizacja ich zadań statutowych,
c)dotacje na zadania bieżące;
d)świadczenia na rzecz osób fizycznych;
e)wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt.2 i 3,ustawy o finansach publicznych w części związanej realizacją zadań przez Gminę Choceń
2.2. Wydatki majątkowe z podziałem na : dział, rozdział ,paragraf
Załącznik nr 3.Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych
Załącznik nr 4.Zestawienie przychodów i rozchodów budżetu Gminy .
Załącznik nr 5.Plan inwestycyjny z wyodrębnieniem źródeł finansowania
· budżet gminy,
· fundusze pomocowe,
· dotacje z budżetu państwa,
· kredyty,
· inne źródła .
Załącznik nr 6.Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami
Załącznik nr 7.Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej
Załącznik nr 8.Plany przychodów i wydatków zakładu budżetowego
Załącznik nr 9.Wykaz dotacji podmiotowych ,
Załącznik nr 10.Wykaz dotacji przedmiotowych.
Załącznik nr 11.Plany rachunków dochodów własnych,
Załącznik nr 12.Dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące i nie należące do sektora finansów publicznych ,
Załącznik nr 13.Zestawienia wydatków funduszu sołeckiego
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Hania Gołębiewska (29 września 2010, 14:10:53)
Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (10 grudnia 2010, 13:30:41)
Zmieniono: zm
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1437