Zarządzenie nr 174/2013Wójta Gminy Choceńz dnia 28 lutego 2013w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych za 2012 rok : rachunku zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu, bilansu oraz skonsolidowanego bilansu Gminy Choceń

Zarządzenie nr 174/2013
Wójta Gminy Choceń
z dnia 28 lutego 2013


w sprawie sporządzania sprawozdań finansowych za 2012 rok : rachunku zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu, bilansu oraz skonsolidowanego bilansu Gminy Choceń



Na podstawie art.30 ust.2 pkt.4, art.33 ust.3 i art.60 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (DZ.U.z 2001 roku nr 142 poz.1591 z poźn. zm. ) w związku z rozdziałem 6 ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz.U. z 2009 roku Nr 152 poz.1223 z poźn. zm.) oraz § 21 i § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa , budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz.861z poźn. zm.) zarządzam, co następuje:
 
§ 1
 
Wprowadza się instrukcję sporządzenia łącznych sprawozdań finansowych oraz skonsolidowanego bilansu  Gminy Choceń stanowiącą załącznik Nr 1  do niniejszego zarządzenia.
§ 2
 
Wprowadza się wykaz jednostek objętych skonsolidowanym bilansem i łącznymi sprawozdaniami finansowymi Gminy Choceń stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
 
 Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Choceń do :
 
1. do dokonania na dzień bilansowy inwentaryzacji wszystkich sald  należności i zobowiązań występujących pomiędzy jednostkami objętymi konsolidacją,
2. sporządzenia informacji w zakresie  należności i zobowiązań wobec jednostek organizacyjnych objętych skonsolidowanym bilansem i łącznymi sprawozdaniami finansowymi, uzupełnionej o szczegółowe informacje dla potrzeb prawidłowego dokonania w nim wszystkich eliminacji i korekt .
 Ustala się termin złożenia tych informacji do skarbnika przez instytucje kultury  i pozostałe jednostki objęte konsolidacją sprawozdań  do 31 marca 2013 roku, na wzorcu zgodnym z załącznikiem nr 3.
3.  udzielenia i udostępnienia niezbędnych wyjaśnień i dokumentów w trakcie sporządzania skonsolidowanego bilansu i łącznych sprawozdań finansowych.
 
§4
 
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
 
§5
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie przy sporządzaniu bilansu skonsolidowanego i łącznych sprawozdań finansowych za 2012 rok.

Wójt Gminy Choceń
Roman Nowakowski
 
 
 
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Wójta Gminy Nr 174/12 z dnia 28 lutego 2013 r.
 
Instrukcja
sporządzenia skonsolidowanego bilansu, łącznego bilansu jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego, łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego , łącznego rachunku zysków i strat jednostek budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego.
 
 
Konsolidacja, w myśl przepisów art. 3 ust. 1 pkt 45 ustawy o rachunkowości, to łączenie sprawozdań finansowych jednostek tworzących grupę kapitałową przez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej, jednostek zależnych i nie będących spółkami handlowymi jednostek współzależnych, z uwzględnieniem niezbędnych korekt i wyłączeń. Konsolidacji dokonuje się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, to jest na dzień 31 grudnia.
 
1. Podstawę do sporządzenia skonsolidowanego bilansu i łącznych sprawozdań finansowych Gminy Choceń stanowią poszczególne sprawozdania finansowe jednostek organizacyjnych objętych konsolidacją (bilans z wykonania budżetu, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu) oraz dokumentacja konsolidacyjna.
 
2. Przebieg prac nad konsolidacją  określa się następująco:
A- tworzy się sprawozdania finansowe jednostki dominującej obejmujący dane finansowe :
1.     Bilans oraz bilans skonsolidowany
-  z bilansu jednostki - Urzędu Gminy Choceń sporządzonego wg wzoru określonego w załączniku Nr 5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku uwzględniając dane finansowe z bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządzonego wg wzoru określonego w załączniku Nr 10 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku,
2. Rachunek Zysków i Strat – obejmujące dane finansowe Urzędu Gminy
3. Zestawienie Zmian w Funduszu – obejmujące dane finansowe Urzędu Gminy
B- sporządza się skonsolidowane zestawienia finansowe jednostki samorządu terytorialnego obejmujące
1. Bilans oraz  bilans skonsolidowany - łączny bilans, powstający w wyniku etapu pierwszego, dane finansowe z bilansów łącznych jednostek budżetowych (bez Urzędu Gminy), samorządowych zakładów budżetowych sporządzanych wg wzoru określonego w załączniku Nr 5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku, a także bilanse jednostkowe instytucji kultury
2. Rachunek Zysków i Strat - RZiS, powstający w wyniku etapu pierwszego, dane finansowe z Rachunków Zysków i Strat  łączny jednostek budżetowych (bez Urzędu Gminy), samorządowych zakładów budżetowych, a także bilanse jednostkowe instytucji kultury,
3. Zestawienie Zmian w Funduszu - ZZwF, powstający w wyniku etapu pierwszego, dane finansowe z Zestawienia Zmian w Funduszu  łączne jednostek budżetowych (bez Urzędu Gminy), samorządowych zakładów budżetowych, a także bilanse jednostkowe instytucji kultury,
 
3. Ustala się, iż dane sprawozdań finansowych jednostek objętych konsolidacją dokonuje się metodą pełną.
 
4. Poszczególne aktywa i pasywa bilansów jednostek objętych konsolidacją, (w kolumnie stan na początek i koniec roku) należy dostosować odpowiednio do aktywów i pasywów wzoru skonsolidowanego jednostki stanowiącego załącznik Nr 10 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RzeczypospolitejPolskiej.
Jednocześnie należy pamiętać, że w każdym sprawozdaniu finansowym stan wykazany w kolumnie "stan na początek roku" powinien być zgodny ze stanem wykazanym w poszczególnym sprawozdaniu  za rok poprzedni.
 
5.Należy dokonać korekt i wyłączeń w celu wyeliminowania skutków finansowych wzajemnych zdarzeń gospodarczych  wg informacji załączonych do sprawozdań finansowych jako dokumentacja konsolidacyjna przez poszczególne jednostki .
 
6. Dokonując korekt i wyłączeń należy zwrócić szczególną uwagę na wzajemne powiązania jednostek budżetowych z pozostałymi formami organizacyjnymi wymienionymi w Załączniku Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
 
7. Dokumentację konsolidacyjną stanowią:
1) wykaz jednostek objętych konsolidacją
2) informacje w zakresie należności i zobowiązań wobec jednostek organizacyjnych objętych konsolidacją sprawozdań finansowych uzupełnione o szczegółowe informacje dla potrzeb prawidłowego dokonania w nim wszystkich eliminacji i korekt zawierające wartości według wzoru określonego w Załączniku Nr 3 do niniejszego Zarządzenia,
3) wykaz korekt wprowadzonych w procesie konsolidacji w stosunku do poszczególnych aktywów i pasywów jednostek objętych konsolidacją,
4) wykaz wyłączeń wzajemnych dokonanych w procesie konsolidacji w aktywach i pasywach dotyczących jednostek objętych skonsolidowanym bilansem,
5) inne zestawienia w razie potrzeb.
 
8. Zapisów w dokumentacji konsolidacyjnej dokonuje się poza księgami rachunkowymi.
9. Konsolidacji dokonuje się w złotych i groszach.




Załącznik nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Nr 174/12 z dnia 28 lutego 2013 roku
 
 
Wykaz jednostek objętych konsolidacja sprawozdań finansowych Gminy Choceń
 
1. Jednostki budżetowe:
 
- Urząd Gminy w Choceniu,
- Szkoła Podstawowa w Choceniu,
- Szkoła Podstawowa w Śmiłowicach,
- Szkoła Podstawowa w Wilkowicach,
- Gimnazjum w Choceniu,
- Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkól w Choceniu
- Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Choceniu
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu
 
2. Zakład budżetowy:
 
- Zakład Usług Komunalnych w Choceniu,
 
3. Samorządowe instytucje kultury:
 
- Gminna Biblioteka Publiczna  w Choceniu
 
4. Gmina Choceń - organ
 
 



Załącznik nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Nr 174/13  z dnia 28.02.2013 r.
 
 
 
…………………………………………………………..
(nazwa jednostki składającej informacje o wyłączeniach do konsolidacji sprawozdań finansowych)
 
 
Informacja o operacja gospodarczych, należnościach i zobowiązaniach dokonanych miedzy jednostkami
objętymi konsolidacja sprawozdań finansowych za rok 2012
 
…………………
(nazwa jednostki, której dotyczy wyłączenie)
 
L.P WYSZCZEGÓLNIENIE (opis pozycji sprawozdania finansowego, którego wyłączenie dotyczy – ZZwF, RZiS, Bilans*)   Kwota 1 2 3                  
 
*
·        ZZwR – Zestawienie Zmian w Funduszu
·        RZiS – Rachunek Zyskow i Strat
·        Bilans jednostki

metryczka


Opublikował: Hania Gołębiewska (25 marca 2013, 08:31:04)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1436