

Protokół z XXX sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018
Protokół
z XXX posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 28 grudnia 2017 roku.
Sesja odbyła się w sali - Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki ul. 3 Maja.
Rozpoczęcie obrad- godz.12.oo
Ad.1. Otwarcia XXX sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy – Józef Pawłowski, witając radnych, Wójta Gminy –Romana Nowakowskiego, Sekretarza Gminy - Agnieszkę Świątkowską, radną Powiatu Włocławskiego- Elżbietę Płoszaj, sołtysów i pracowników uczestniczących w obradach.
Ad.2. W obradach uczestniczyło 14 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne.
- na sekretarza obrad wg listy obecności powołano radną –Joannę Podlaską.
- przyjęcie protokołu z XXIX sesji RG, /wyłożony do wglądu/
Uwagi do protokołu:
Uwag i pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący przeprowadził głosowanie: za przyjęciem głosowało - 14 radnych
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2. Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy.
- przyjęcie porządku obrad.
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4. Sprawozdanie z działalności Gminnej Spółki Wodnej.
5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) Uchwalenie budżetu Gminy Choceń na rok 2018 oraz uchwalenie Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2018-2032,
2) zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r oraz zmiany Wieloletniej Prognozy
Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031
3) Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2018
4) uchwalenie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2018-2019,
5) przyjęcia „Programu Rewitalizacji dla Gminy Choceń na lata 2017-2023”,
6) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla działek położonych przy ul. Zakrzewskiej w miejscowości Choceń, Gmina Choceń
7) upoważnienia Wójta do podjęcia działań w celu przystąpienia Gminy Choceń do
Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
6. Interpelacje radnych Rady Gminy.
7. Wolne wnioski.
8. Zakończenie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący spytał, czy radni mają uwagi do porządku obrad.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący poddał porządek obrad pod głosowanie.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 14 radnych.
Ad.3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
W imieniu Wójta sprawozdanie z działalności przedstawili pracownicy: kier. Krzysztof Wojtalik i kier. Dawid Dalmann. /w załączeniu do protokołu/
W bieżącym roku zrealizowany został duży zakres robot drogowych:
1. Chodnik w Nowej Woli, Kuźnicach - wymaga dokończenia.
2. Wykonany został plac postojowy w Czerniewicach, przy ul. Nowej oraz utwardzenie terenu wokół krzyża przydrożnego przy ul. Wiejskiej.
3. Zakończono tzw. „schetynówkę” w Choceniu, Ząbinie, Bodzanowie i Szczutkowie na dł. 3,44 km, koszt prac to 1,239 mln zł, z tego dofinansowanie prawie 620 tys. zł
4. W ramach PROW zrealizowano zadanie pn. Przebudowa dróg w rejonie komunikacyjnym Śmiłowice-Pustki Śmiłowskie na dł. 2,415 km i wartości 619 tys. zł, z tego dofinansowanie ponad 380 tys. zł
5. Z kolei w ramach FOGR wykonano drogę w Olganowie o dl. 0,8 km, dofinansowanie wyniosło 48.500,00 zł
6. Zrealizowaliśmy także w ramach PROW drogę w Woli Nakonowskiej na dł. 0,998 km , dofinansowanie wyniesie 101.822,00 zł. Złożony został wniosek o płatność. Nie otrzymaliśmy jeszcze dotacji.
7. W ramach dotacji z budżetu państwa na usuwanie klęsk żywiołowych wykonaliśmy dwie drogi w Zakrzewku (0,580 km) i Wilkowicach (0,547km), otrzymaliśmy wsparcie w kwocie ponad 264 tys. zł
8. Z własnego budżetu wykonaliśmy drogi w Lijewie (0,601 km) i Czerniewicach (0,665 km)
9. Wspólnie z Powiatem Włocławskim wykonaliśmy przebudowę drogi pow. Śmiłowice-Wilkowice o dł. 0,995 km, wykonane zostało wzdłuż pasa tej drogi oświetlenie uliczne.
W przyszły roku będziemy kontynuować prace na ostatnim odcinku.
10. W sumie przebudowanych zostało ponad 10 km dróg na kwotę ok. 3,7 mln zł z tego dofinansowanie ok. 1,7 mln zł, z otrzymaną pomocą od jst Lubień Kuj. w kwocie310 tys. zł –jako partnera w realizacji „schetynówki”.
Nie jest łatwo pozyskać środki na realizację zadań, naprawdę trzeba dużo pracy, zaangażowania aby wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.
r. T. Ruciński - powiedział, że na drogę zostało nawiezione kruszywo i chodzi o to, że było to nawiezione na kałuże i to było mokre i to teraz jakby się rozjechało.
p. Wojtalik - odpowiedział, że będzie to poprawione.
r. T. Ruciński - to powinno być robione na sucho.
p. Wojtalik- powiedział, że się z tym nie zgadza bo jest to kruszywo z torów kolejowych i ono się nie zlasuje, zostanie jeszcze nawiezione, będzie grubsza warstwa i będzie dobrze.
Wójt - omówił sprawy dotyczące przeprowadzonych przetargów na drogi i ścieżkę rowerową.
p. D. Dalmann - omówił sprawy związane z pracą „ZUK”.
Wójt - powiedział, że od współpracy wszystkich zależy zdolność do wykonywania wielu zadań. Pracownicy nie zawsze o wszystkim wiedzą i trzeba im zgłaszać sprawy jakie mają miejsce w terenie. Radni i sołtysi są najbliżej społeczeństwa.
r. T. Ruciński - powiedział, że ze składek członkowskich uzyskano 58.943zł, ile to jest procentowo.
p. D. Dalmann - ok. 60-70% składek członkowskich.
r. T. Ruciński - 30% ludzie płacą w podatku rolnym i co z tym później Wójt robi, gdzie przekazuje.
p. D. Dalmann - odpowiedział, że jest to na zasadzie dotacji celowej na bieżące funkcjonowanie spółki. W tym roku było to 16 tys.
Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania: za przyjęciem głosowało 14 radnych.
Ad.4. Sprawozdanie z działalności Gminnej Spółki Wodnej.
Sprawozdanie przedstawił kier. D. Dalmann.
Ad.5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) Uchwalenie budżetu Gminy Choceń na rok 2018 oraz uchwalenie Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2018-2032
Projekty uchwał omówiła Skarbnik Gminy - Beata Piłatowska oraz Wójt Gminy - Roman Nowakowski.
Budżet Gminy na 2018 rok został opracowany w pełnej szczegółowości.
Stronę dochodów określa kwota 37 102 279,75 zł, z tego :
1. 30 267 541,87 zł – dochody bieżące,
2. 6 834 737,88 zł – dochody majątkowe.
Stronę wydatków stanowi kwota 38 536 481,64 zł, z tego :
1. 27 544 157,53 zł – wydatki bieżące, w tym m. in.
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane 9 355 866,80 zł,
- dotacje na zadania bieżące 1 338 852,00 zł,
- wydatki na obsługę długu 350.000 zł;
2. 10 992 324,11 zł – wydatki majątkowe, w tym na programy finansowane z udziałem środków europejskich 6 555 519,11 zł.
Budżet Gminy na 2018 rok zamyka się deficytem w kwocie 1 434 201,89 zł, który zostanie pokryty pożyczką oraz kredytem bankowym.
Przychody budżetu zamykają się w kwocie 2 874 403,24 zł, natomiast rozchody budżetu to kwota 1 440 201,35 zł dotyczy spłat zaciągniętych pożyczek i kredytów.
Konstruując Budżet Gminy uwzględniono główne źródła dochodów własnych a przede wszystkim dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych, gospodarowania majątkiem gminy oraz opłat za wodę i ścieki.
Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa przyjęto w wysokości 3 274 552,00 zł określonej przez Ministra Finansów.
Dochody z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zaplanowano w kwocie 130 000 zł.
Dotacje celowe na realizacje zadań ustawowo zleconych gminie wynoszą 8 100 200,00 zł, dotacje celowe związane z realizacją zadań na podstawie porozumień 1.000 zł.
Zaplanowane subwencje na 2018 rok wynoszą – 11 847 093,00 zł, z tego:
1.subwencja oświatowa 6 686 097,00 zł,
2.subwencja wyrównawcza 4 962 558,00 zł,
3.subwencja równoważąca 198 438,00 zł, zgodnie z informacją Ministra Finansów.
Dotacje celowe na zadania własne gminy wynoszą:
- dotacja na zasiłki stałe 141 000,00 zł,
- dotacja na zasiłki okresowe 1 322 000,00 zł,
- dotacja na składkę zdrowotną 16 000,00 zł,
- dotacja na dożywianie podopiecznych GOPS 178 000,00 zł,
- dotacja na utrzymanie GOPS 133 400 zł,
Po stronie dochodów wprowadzono plan środków majątkowych w kwocie 6 984 737,88 zł, które dotyczą:
1.realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą „Kompleksowy projekt gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Choceń”:
- dofinansowanie projektu z środków UE w kwocie 864 043,95 zł,
2.realizacji zadania „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Choceń”:
- dofinansowanie projektu z środków UE w kwocie 948 090 zł, w tym dotyczące roku 2017 kwota 532 816,00 zł; 2018 rok 415 274,00 zł;
- wpłaty mieszkańców na podstawie umów cywilnoprawnych w kwocie 124 390,02 zł,
3.dofinansowanie zadania dotyczącego przebudowy dróg gminnych z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w kwocie 75 000 zł,
4.dofinansowanie z środków UE zadania inwestycyjnego pod nazwą „Inwestycja w drogi lokalne zapewniająca połączenie z terenami inwestycyjnymi w miejscowości Choceń” w kwocie 405 219,16 zł,
5.dofinansowanie z środków UE zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa dróg - ulic: Wiązowa, Jaśminowa, Jodłowa, Polna, Bukowa, Wrzosowa w Choceniu ” w kwocie 515 403,00 zł,
6.dofinansowanie z środków UE zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa ścieżek pieszo-rowerowych na terenie Gminy Choceń” w kwocie 459 662,17 zł,
7.dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa na dofinansowanie zadania „Przebudowa dróg gm. Nr 190705C, 190721C, 190762C” (tzw. schetynówka) kwocie 1 081 234,00 zł,
8.wpływy ze sprzedaży mienia komunalnego – kwota planowanych dochodów 500 000,00 zł- dotyczy działek:
- nr 214 w miejscowości Czerniewice – kwota 300 000,00;
- nr 63 w miejscowości Ząbin – kwota 150 000,00;
- sprzedaż działek budowalnych na terenie gm. Choceń– kwota 50 000;
9.dofinansowanie z środków UE zadania pod nazwą: „Infostrada Pomorza i Kujaw 2.0” w kwocie 123 848,40 zł;
10. dofinansowanie z środków UE zadania pod nazwą: ”Budowa targowiska w Choceniu” w kwocie 673 755,00 zł;
11.dofinansowanie z środków UE zadania pod nazwą : „Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Choceń” w kwocie 500 000,00 zł;
12.wpłaty mieszkańców dotyczących w/w zadania na podstawie umów cywilnoprawnych w kwocie 464 092,18 zł;
13.dofinansowanie z budżetu państwa zadania pod nazwą: „Budowa Sali gimnastycznej w Śmiłowicach” w kwocie 100 000,00 zł.
Wydatki zaplanowano w kwocie 38 686 481,64 zł, w tym :
1.wydatki bieżące wynoszą 27 544 157,53 zł, co stanowi 71,48 % planu wydatków ogółem, w tym:
- wynagrodzenia i składki od niech naliczane 9 355 866,80 zł,
- dotacje na zadania bieżące 1 338 852,00 zł, w tym:
dotacja dla spółki wodnej 25 000 zł,
dotacje dla niepublicznych przedszkoli 951 000,00 zł,
dotacja dla samorządu województwa 1 526,00
dotacja dla instytucji kultury 280 526 zł,
dotacja na dofinansowanie zadań związanych z krzewieniem sportu 80 000 zł;
- wydatki na obsługę długu 350.000 zł;
2. wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 10 992 324,11 zł, co stanowi 28,52 % planowanych wydatków ogółem, w tym :
- „Kompleksowy projekt gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Choceń” koszt zadania 1 270 489,54 zł,
- „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Choceń” koszt zadania 909 747,57 zł,
- „Przebudowa drogi Śmiłowice-Wilkowice” koszt zadania 150 000 zł,
- „Place, parkingi, chodniki 2018” koszt zadania 85 000,00 zł,
- „Podbudowy 2018” koszt zadania 310 000,00 zł,
- „Przebudowa dróg nr 190705 C, 190721C, 190762C” (tzw. schetynówka) koszt zadania 2 162 469 zł,
- „Przebudowa drogi Bodzanówek – gr. gminy” koszt zadania 170 000,00 zł,
- „ Roboty bitumiczne 2018” – koszt zadania 1 027 336,00 zł;
- „Budowa ścieżek pieszo-rowerowych na terenie gm. Choceń” – koszt 540 779,03 zł,
-„Inwestycja w drogi lokalne zapewniająca połączenie z terenami inwestycyjnymi w miejscowości Choceń” koszt zadania 476 728,43 zł,
- „Przebudowa dróg – ulic: Wiązowa, Jaśminowa, Jodłowa, Polna, Bukowa, Wrzosowa w Choceniu ” koszt zadania 820 000 zł,
- wykup gruntów – koszt 150 000 zł,
- realizacja projektu pod nazwą: „Infostrada Pomorza i Kujaw 2.0” – koszt 145 704,00 zł,
- Zakup oprogramowania szyfrującego dane – koszt 10 000 zł,
- zakup pomp do oczyszczalni ścieków – koszt 12 000,00 zł,
- Budowa oświetlenia drogowego na odcinku drogi Wilkowice-Śmiłowice – koszt 40 000 zł;
- Budowa oświetlenia drogowego na terenie Gminy Choceń – koszt 40 000,00 zł;
- wiata na pojazdy – koszt 50 000,00 zł,
- Budowa targowiska w Choceniu – koszt zadania 1 125 000,00 zł,
-Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Choceń- koszt zadania 1 272 070,54 zł;
- Zakup samochodu osobowo-dostawczego – koszt zadania 25 000,00 zł
- „Budowa Sali w Śmiłowicach” – 200 000 zł
W ramach wydatków bieżących utworzono rezerwę ogólna w wysokości 250 000 zł, w tym rezerwa celowa obligatoryjna w kwocie 89 191,45 zł na realizację zadań własnych zakresu zarządzania kryzysowego.
Budżet po stronie wydatków przewiduje realizacje zadań gminnego programu profilaktyki oraz rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii w wysokości 130 000 zł, równej planowanych wpływów z tytułu opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych .
Wyodrębniono środki w wysokości 502 308,18 zł do dyspozycji sołectw. Obejmują one wydatki bieżące w kwocie 139 289,40 zł z przeznaczeniem na bieżące utrzymanie dróg oraz wydatki majątkowe w kwocie 363 018,78 zł z przeznaczeniem na inwestycje drogowe.
Plan finansowy rachunków dochodów oświatowych zamyka się w kwocie 351 265,00 zł i dotyczy gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych na przygotowanie posiłków.
W budżecie gminy na 2018 rok planuje się zaciągniecie zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek w kwocie 2 874 403,24 zł. Według planu budżetu gminy na 2017 roku oraz projektu budżetu na 2018 rok planowany stan zadłużenia na koniec 2018 roku wynosi 9 046 103,24 zł, co stanowi 24,38% planowanych dochodów na 2018 rok.
Pytania i uwagi dotyczących przedstawionego projektu.
r. T. Ruciński - zwrócił się do p. Skarbnik, że strona dochody zakłada 37 102 279,75 zł natomiast projekt na rok 2017 zakładał 31 573 907,50zł pomiędzy jednym a drugim dochód wzrósł o ok. 5mln w opisie p. Skarbnik zaznaczyła jako główne źródła dochodu z różnego tytułu podatków oraz opłat za wodę i ścieki. Czy Pani wzięła w ogóle pod uwagę, że stawki opłat za wodę, ścieki i podatki są od dwóch lat na tym samym poziomie. Pytanie, w jaki sposób wzrosły te dochody.
Skarbnik - odpowiedziała, że w tym roku wpłynęła zwiększona subwencja z Ministerstwa Finansów ok. 2-3mln, wprowadzone zostały dotacje, które wpłyną na dofinansowanie zadań inwestycyjnych i wzrosła subwencja oświatowa. Opłaty za wodę i ścieki oraz podatki są prognozowane i nie są zawyżone ani brane pod uwagę podwyżki.
r. T. Ruciński - wydatki, 38 536 481,64zł, deficyt wynosi 1 434 201,89 zł i zostanie pokryty kredytem. Na ile lat będzie zaciągany ten kredyt? Czy zaległości wobec gminy mieszkańców, na które składają się różne podatki i opłaty, czy nie można podjąć jakiś działań w tym kierunku aby ściągnąć te zaległości i pokryć ten deficyt.
Skarbnik - wśród zaległości są również świadczenia alimentacyjne, które są wypłacane z funduszu alimentacyjnego i są tam bardzo duże zaległości, są zaległości w wodzie, odpadach itp. Upomnienia są wysyłane i nie ma na to żadnej reakcji.
Wójt - uzupełnił, że świadczenia alimentacyjne to nie jest tak naprawdę dług gminy, jest to dług wobec Skarbu Państwa. Podobna sytuacja, jeżeli chodzi o FA jest w całej Polsce.
Skarbnik - kredyt jest zaplanowany (spłaty) od roku 2019 do roku 2033.
Przewodniczący poddał uchwały pod głosowanie:
-Budżet na rok 2018: za przyjęciem głosowało 13 radnych, p-0, wst.-1
-Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Choceń na lata 2018-2032; za przyjęciem głosowało 14 radnych.
2) zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r oraz zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031
Projekty uchwał omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
Zmiany w budżecie Gminy Choceń dotyczą:
1.W związku ze zmianą terminów realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą „ Kompleksowy projekt gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji Choceń” zmniejszono plan wydatków oraz dochodów związanych z w/w zadaniem – zadanie planowane do realizacji w roku 2018,
2.W związku z realizacją zadania w roku 2018 zdjęto z planu wydatków i dochodów wielkości dotyczące zadania „Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Choceń”,
3.Zmniejszono dochody związane ze sprzedażą działek o kwotę 250 000,00 zł,
4.Zabezpieczono po stronie wydatków plan w kwocie 118 527,00 zł z przeznaczeniem na zapłatę podatku od nieruchomości związanego z użytkowaniem dróg; co spowodowało również zwiększenie dochodów podatku od osób prawnych,
5.Po przeanalizowaniu realizacji podatków od osób fizycznych zwiększono plan podatku od nieruchomości o kwotę 100 000,00 oraz podatku rolnego o kwotę 100 000,00 zł,
6.Dokonano zmiany klasyfikacji budżetowej z rozdziału 85278 na 60078 - dla dotacji od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego dotyczącej dofinansowania zadań związanych z przebudową dróg – środki związane z usuwaniem klęski żywiołowej,
7.Zmniejszono plan wydatków na obsługę długu o kwotę 23 245,16 zł.
8.Pozostałe zmiany dotyczą przeniesień w celu zabezpieczenia środków na wydatki bieżące.
Wprowadzone wielkości nie spowodowały zmiany deficytu budżetowego.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionych projektów radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwały pod głosowanie:
-zmiany budżetu gminy Choceń na 2017 r.
za przyjęciem głosowało 14 radnych.
-Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Choceń na lata 2017-2031
za przyjęciem głosowało 14 radnych.
3) Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2018
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy- A. Świątkowska.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Zadania te w szczególności obejmują:
1)zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
2)udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3)prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4)wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych
5)podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
6)wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej
Według art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy, realizacja ww. zadań prowadzona jest w formie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez radę gminy.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 14 radnych.
4) uchwalenie Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2018-2019,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy- A. Świątkowska.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r., o przeciwdziałaniu narkomanii nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii.
Zadania te ujęte są w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii uchwalanym przez Radę Gminy i realizowane przez Pełnomocnika Wójta ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
W programie uwzględnia się następujące zadania:
- działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i zapobiegawczą;
- leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych;
- ograniczanie szkód zdrowotnych i społecznych;
Przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;
4) wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;
5) pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 14 radnych.
5) przyjęcia „Programu Rewitalizacji dla Gminy Choceń na lata 2017-2023,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A. Świątkowska.
Program Rewitalizacji dla Gminy Choceń na lata 2017-2023” to wieloletni program działań w sferze: społecznej, gospodarczej, przestrzenno – funkcjonalnej, technicznej, środowiskowej, zmierzający do wyprowadzenia obszarów rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju, stanowiący narzędzie planowania, koordynowani i integrowania różnorodnych aktywności w ramach rewitalizacji.
Analiza sytuacji społeczna – gospodarczej Gminy wskazała na występowanie obszarów wymagających podjęcia działań rewitalizacyjnych. Tym samym opracowanie programu rewitalizacji było uzasadnione. Ponadto, niniejszy program będzie dla gminy podstawą do ubiegania się o środki unijne na realizację zaplanowanych przedsięwzięć rewitalizacyjnych.
Wobec powyższego podjęcie stosownej uchwały jest uzasadnione.
Zmiany, które zostały dokonane w przyjętej we wrześniu uchwale, wynikają z pisma Urzędu Marszałkowskiego w sprawie wyjaśnień dot. złożonego programu i polegają na: doprecyzowano i uspójniono zapisy w celu spełnienia zasady kompleksowości. Treść dokumentu poprawiono o szczegółowy opis projektów rewitalizacyjnych oraz doprecyzowano ich nazwy. Usunięto część dotyczącą uzupełniających przedsięwzięć rewitalizacyjnych. W ramach poprawek i uzupełnień zmieniono zapisy dotyczące koncentracji. Dokonano korekty zapisów dotyczących zdiagnozowanych problemów i ich rozwiązywania (bezrobocie i odsetek osób korzystających z pomocy społecznej). Określono jasno i przejrzyście w jaki sposób projekty rewitalizacyjne wykazują dużą koncentrację na problemach będących podstawą do wyznaczenia obszaru rewitalizacji. Jak również uspójniono zapisy i wykazano spełnienie zasady komplementarności przestrzennej. Określono, które projekty i w jaki sposób wpływają na obszar rewitalizacji, a jak na obszar całej gminy. Uzupełniono diagnozę w zakresie zapisów dotyczących przestrzeni zdegradowanych w sołectwie Borzymie i Choceniu. Dodatkowo w treści diagnozy wprowadzono informacje dotyczące budynków po byłej cukrowni oraz Szkoły Podstawowej w Choceniu. W ramach uzupełnień dopisano treści dotyczące spełnienia zasady komplementarności źródeł finansowania oraz realizacji zasad partnerstwa i partycypacji. Wyjaśniono i dopisano do programu informacje dotyczącą braku zaangażowania środków prywatnych w odniesie do przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Program rewitalizacji dla Gminy Choceń uzupełniono o ścieżkę podejmowania decyzji.
W części dotyczącej powiązań z dokumentami strategicznymi usunięto zapisy dotyczące dokumentów krajowych. Uzupełniono treść dokumentu o głębsze powiązanie programu rewitalizacji ze Strategią Rozwoju Gminy Choceń oraz Planem gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Choceń. W ramach uzupełnień poprawiono i rozszerzono wizję stanu obszaru rewitalizacji po przeprowadzeniu procesu rewitalizacji. Zmieniono wykaz wskaźników produktów i rezultatów, podzielono je na obszar rewitalizacji i obszar gminy. Dokonano korekty nazw oraz określono w jaki sposób i po jakim czasie mają być osiągnięte. Uzupełniono program o daty konsultacji programu z mieszkańcami, działania informacyjno-promocyjne i ewentualne uwagi mieszkańców. Reszta zmian dotyczyła drobnych korekt nie mających znaczącego wpływu na zakres tematyczny dokumentu.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 14 radnych
6) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla działek położonych przy ul. Zakrzewskiej w miejscowości Choceń, Gmina Choceń
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A. Świątkowska.
Opracowanie przedmiotowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika z nowych potrzeb związanych z rozwojem miejscowości Choceń.
Dokonana przez Wójta Gminy analiza pozwoliła powziąć decyzję o zasadności opracowania miejscowego planu dla stosownego obszaru. Ważąc na powyższe, korzystając ze swych ustawowych uprawnień recypowanych na gruncie ustaw: 1) ustawy o samorządzie gminnym i 2) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – po przedłożeniu przez Wójta Gminy pod rozwagę możliwości sporządzenia stosownego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uznano, iż jest to zamierzenie zewsząd zasadne. Powzięta uchwała stanowi, zatem wyraz woli Rady Gminy względem kształtowania przestrzeni na terenie gminy. Powyższe wpisuje się w instytucję tzw. władztwa planistycznego gminy i jest przejawem racjonalnego gospodarowania przestrzenią gminy.
Przyjąć, zatem należy, że niniejsza Uchwała czyni zadość zarówno oczekiwaniom społeczności lokalnej jak również obowiązującym przepisom prawnym.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 14 radnych
7) upoważnienia Wójta do podjęcia działań w celu przystąpienia Gminy Choceń do
Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Wójt – omówił propozycję przystąpienia Gminy Choceń do Łódzkiej Strefy Ekonomicznej.
r. K. Zawacki - spytał, czy oddziaływanie strefy pomorskiej może powodować nacisk, że wybieramy strefę łódzką.
Wójt - odpowiedział, że nie ma żadnych przeciwwskazań.
Rada Gminy Choceń upoważniła Wójta Gminy Choceń do podjęcia działań w celu przystąpienia Gminy Choceń do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przystąpienie gminy do w/w strefy ekonomicznej stanowi dla Gminy Choceń szanse na rozwój gospodarczy oraz utworzenie nowych miejsc pracy dla mieszkańców.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych
Ad.7. Interpelacje.
Nie zgłoszono.
Ad.8. Wolne wnioski i zapytania.
r. K. Zawacki - spytał, czy wyjaśniło się już coś w sprawie fotowoltaiki?
Wójt - odpowiedział, że nie ma jeszcze rozpisanego konkursu. Być może realizacja będzie wiosną.
r. T. Ruciński - spytał, czy wrócił już z naprawy autobus i jaki był koszt tej naprawy.
p. Wojtalik- autobus jeszcze nie wrócił z naprawy, a koszt będzie ok.3tys.
r. Wł. Kacperski- spytał, kiedy będzie wykonany remont świetlicy.
Wójt - odpowiedział, że remont jest podzielony na dwa etapy. Pierwszy jest już prawie skończony. Zapewnił, że wybory samorządowe odbędą się w wyremontowanym budynku.
Sekretarz - przedstawiła wniosek Komendanta Policji we Włocławku o wsparcie finansowe.
Radni nie wyrazili zgody.
Ad.9. Zakończenie posiedzenia
Przewodniczący zamknął XXX sesję Rady Gminy.
/ wszystkie materiały wykorzystywane i omawiane na sesji są w załączeniu do protokołu/
metryczka
Wytworzył: Anna Nitecka (25 stycznia 2018)
Opublikował: Hanna Gołębiewska (25 stycznia 2018, 13:28:44)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 407