

Protokół z III sesji Rady Gminy kadencji 2018-2023
Protokół
z III posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 26 lutego 2019 roku.
-Sesja miała miejsce w sali konferencyjnej UG, w godz.13.00-16:04
Obrady były transmitowane i utrwalono nagranie z obrad.
Ad.1. Otwarcie III sesji rady Gminy kadencja 2018-2023 dokonał przewodniczący Rady Gminy Józef Dąbrowski, witając Wójta Gminy Romana Nowakowskiego, Sekretarz Gminy- Agnieszkę Świątkowską, Skarbnika Gminy-Beatę Piłatowską, Kierowników Krzysztofa Wojtalika, Kierownik Komisariatu Policji w Choceniu st. asp. Waldemara Błaszczyka, informatyka Szymona Bełkowskiego, Annę Nitecką oraz wszystkich radnych i sołtysów uczestniczących w obradach
W obradach uczestniczyło 15 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne./Lista obecności radnych stanowi załącznik do protokołu./
Ad.2.Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad:
1.Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2.Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy
- przyjęcie porządku obrad
- zgłaszanie uwag i poprawek do protokołu.
3.Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami
4. Sprawozdanie z działalności PP Choceń oraz informacja o stanie porządku i
bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Choceń.
5.Sprawozdanie z działalności Gminnej Spółki Wodnej.
6.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) zmiany budżetu Gminy Choceń na rok 2019 oraz zmiana Wieloletniej Prognozy
Finansowej Gminy Choceń na lata 2019-2034;
2) powołania Spółdzielni Socjalnej pn. Żłobek Pomponik w Choceniu;
3) regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń;
4) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie
odpadami komunalnymi;
5) przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie
Choceń;
6) wyboru organów sołectw;
7) określenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania
bezdomności zwierząt na terenie gminy Choceń na 2019 rok;
8) zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Choceń na
przedsięwzięcie związane z ochroną powietrza w roku 2019;
9) uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Gminy Choceń.
7. Informacja o wnioskach interpelacjach i zapytaniach.
8. Oświadczenia i sprawy różne.
9.Zakończenie obrad sesji Rady Gminy
Przewodniczący obrad poddał przedstawiony porządek obrad pod głosowanie. Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad, dokonał wyboru sekretarza obrad- radna Bożena Biegniewska.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 15 radnych.
Uwag do protokołu nie zgłoszono.
Ad 3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy Roman Nowakowski mówiąc między innymi o stanie zadłużenia gminy Choceń, problemach z ubezpieczeniem rzepaku, sprawach dotyczących nowopowstałego bloku, programie „Czyste Powietrze”, przetargu na śmieci oraz innych sprawach dotyczących Gminy Choceń.
r.J.Pawłowski- poruszył sprawę regulaminu Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Wójt – powiedział, że nie będzie się wypowiadał w sprawie opinii, odniósł się do tego, że to nie Gmina jest twórcą programu.
Przewodniczący poddał sprawozdanie Wójta pod głosowanie: za-15 radnych.
/godz. nagrania od 05:18-56:13/
Ad 4. Sprawozdanie z działalności PP Choceń oraz informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Choceń.
Sprawozdanie przedstawił Kierownik Komisariatu Policji w Choceniu st. asp. Waldemar Błaszczyk.
r.B.Delewski- ile wynosi łączna kwota zakupu nowego radiowozu ?
W.Błaszczyk- około 90 tysięcy pojazd oznakowany, 85 tysięcy pojazd nieoznakowany, w zależności od rodzaju auta, ogłaszany jest przetarg, kwota zależy od marki i firmy jaka wygra.
r.M.Bagiński- powiedział, że na terenie Gminy pracuje zbyt mało policjantów, stąd tak niskie zwalczanie przestępczości, zaproponował, aby lepiej przedstawić dzielnicowych dla lepszej współpracy.
r.Z.Zawacki- poruszył kwestie celowości wspomagania rządu
Wójt-poprosił o przedstawienie sytuacji ostatnich włamań do domów przez grupy przestępcze.
W.Błaszczyk- powiedział, że w ostatnim czasie na naszym terenie praktycznie nie było takich zdarzeń, ale w rejonach sąsiednich się zdarzały. Na każdym terenie prawdopodobnie działa inna grupa. Przedstawił sposób działania przestępców.
r.J.Pawłowski- kto ponosi koszty i gdzie wywożone są zatrzymane osoby nietrzeźwe?
W.Błaszczyk – nietrzeźwi są wywożeni do pomieszczeń Komendy Miejskiej Policji we Włocławku. Muszą pokryć koszta pobytu.
r.B.Biegniewska- poruszyła sprawę małej ilości samochodów policyjnych na tak dużym terenie. Zapytała, czy jest możliwość dofinansowania zakupu samochodu z gminy Boniewo. Powiedziała, że w terenie nie widać żadnych policjantów.
W.Błaszczyk- powiedział, że gmin nie stać na dofinansowanie kwot 45 tysięcy aby zakupić nowe samochody.
r.K.Zawacki- poruszył kwestie wniosków policji o dofinansowanie zakupu radiowozów i paliwa, konieczność otrzymania nowego sprzętu przez policje, oraz otrzymanie przez Komendę Policji w Choceniu starego radiowozu, który był już niedopuszczalny do użytku w Bydgoszczy.
r.Z.Krzyżak- wspomniał o patrolach pieszych, których nie ma na terenie Gminy.
r.J.Pawłowski- powiedział, że na radzie powinni być Komendant Policji Wojewódzki i Powiatowy i to oni powinni starać się o nowe samochody i prosić o dofinansowanie, bo to leży w ich kompetencji, a nie Kierownika Posterunku w Choceniu.
W.Błaszczyk- wytłumaczył dlaczego nie ma Komendantów Wojewódzkiego i Powiatowego, powiedział, że komendanci zwracali się pisemnie do Wójta Gminy Choceń i Gminy Boniewo. Powiedział, że teren jest zbyt rozległy, aby mogły być patrole piesze, a policjanci mają zbyt dużą ilość interwencji dziennie, gdyż jest ich tylko 9.
Przewodniczący poddał sprawozdanie pod głosowanie: za-15 radnych.
/godz. nagrania od 57:11-01:45:21/
Ad 5. Sprawozdanie z działalności Gminnej Spółki Wodnej.
Sprawozdanie przedstawił kierownik referatu gospodarczego Dawid Dalmann
Przewodniczący poddał sprawozdanie pod głosowanie: za-15 radnych.
/godz. nagrania od 01:46:46-01:53:32/
Ad 6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) zmiany budżetu Gminy Choceń na rok 2019 oraz zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2019-2034;
Zmiany przedstawiła skarbnik gminy- Beata Piłatowska.
r.Z.Krzyżak- zapytał czy cała kwota będzie przekazana OSP w Czerniewicach, czy część OSP, a część dla Czerniewic.
Wójt- jest to dotacja na OSP, przekazane na konkretny cel , OSP złożyło deklaracje, że dana kwota zamyka inwestycję, o większe środki nie będą występować.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/18/19 pod głosowanie : za-15 Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/19/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 01:54:30-01:58:40/
2) powołania Spółdzielni Socjalnej pn. Żłobek Pomponik w Choceniu;
Projekt przedstawiła sekretarz gminy - Agnieszka Świątkowska
r.T.Ruciński- zapytał, czy była przeprowadzona konsultacja z mieszkańcami w sprawie otworzenia żłobka.
p.Sekretarz- wyjaśniła, że kilka lat temu była przeprowadzana ankieta, rozeznanie stanowią osoby, które zgłaszają się do Urzędu z zapytaniem o żłobek. Miejsc będzie 25.
r.Ruciński- w jakim wieku mogą być zapisywane dzieci?
p.Sekretarz- w żłobku mogą być dzieci do 3 roku życia.
r.T.Ruciński- czy mogą korzystać dzieci z poza naszej gminy?
p.Sekretarz- w pierwszej kolejności dzieci z naszej gminy, chyba, że będą wolne miejsca.
r.T.Ruciński- Zapytał ile osób będzie zatrudnione i ile dzieci przypada na jednego pracownika.
p.Sekretarz- musi być zatrudnione 5 osób, z grona bezrobotnych.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/20/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:01:18-02:07:30/
3) regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń;
Projekt przedstawił kierownik referatu gospodarczego - Dawid Dalmann.
r.S.Świątkowski- zapytał co należy robić z workami po nawozach?
kier.D.Dalmann- folia, tworzywo sztuczne powinno być odbierane w sposób cykliczny, odbierane będą tak jak dotychczas z odpadami wielkogabarytowymi. Największym problemem będzie papa i styropian, których nikt nie chce przyjmować, przed składowaniem musi zostać wykonana tzw. morfologia odpadu, koszt składowania najmniej wynosi 600 zł.
r.T.Ruciński- Czy głosując nad regulaminem czystości głosujemy od razu nad stawka 15 zł?
kier.D.Dalmann- Nie, glosowanie dotyczy tylko regulaminu. Są osobne uchwały dotyczące stawek, metod naliczania i tym podobnych.
r.B.Biegniewska- czy była prowadzona negocjacja stawek z innymi firmami, czy nadal Baruchowo będzie obsługiwało?
kier.D.Dalmann- nie można prowadzić negocjacji , odbiorcę wyłoni przetarg, na podstawie kryteriów określonych w zamówieniu. Wyjaśnił jakie były kryteria w przetargu i przedstawił oferty przetargowe z cenami.
r.J.Pawłowski- Gdzie będą wywożone śmieci w przypadku zamknięcia wysypiska w Machnaczu i jakie będą koszty?
kier.D.Dalmann- Machnacz będzie odbierał odpady do końca czerwca, ten problem dotyczy bardziej firm, my już w tamtym roku podpisaliśmy zgodę firmie na wywóz i spalanie odpadów w Bydgoszczy. Są też inne wysypiska, do których trafiają nasze odpady.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/21/19 pod głosowanie : za-14, 1 radny się wstrzymał /godz. nagrania od 02:08:40-02:22:00/
4) w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
Projekt przedstawił kierownik referatu gospodarczego - Dawid Dalmann jednocześnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/22/19 pod głosowanie : za-13, 2-radny się wstrzymał
5) przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie Choceń;
Projekt przedstawił kierownik referatu gospodarczego - Dawid Dalmann.
r.K.Zawacki- odniósł się do regulaminu i obowiązku ilościowego dostarczenia wody dla mieszkańców pod odpowiednim ciśnieniem pytając czy obecna infrastruktura wodna zapewni taka możliwość oraz zapytał jak będzie wyglądała realizacja tego punktu w sytuacji suszy?
kier.D.Dalmann- wyjaśnił ,że jest to najbardziej problemowa kwestia naszego terenu, powiedział, że nie może dać 100 % gwarancji dostarczenia takiego ciśnienia wody, jednak dołożone zostaną wszelakie starania, aby spełnić ten punkt. Uruchomiono nieczynne hydrofornie, żeby w okresie letnim zapewnić ciśnienie, jest ich 5. Opisał specyfikacje hydroforni.
Wójt- powiedział, że zimą potrzeba 1,500 m3 wody, natomiast latem nawet 4 tysiące m3. Wyjaśnił, że bez tego zapisu nie można uchwalić regulaminu.
r.T.Ruciński- wniósł uwagę co do jakości wody i ilości kamienia.
kier.D.Dalmann- wyjaśnił przyczynę takiej sytuacji.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/23/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:24:24-02:34:59/
6) wyboru organów sołectw;
Projekt przedstawiła sekretarz gminy- Agnieszka Świątkowska.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/24/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:35:44-02:38:35/
7) określenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Choceń na 2019 rok;
Projekt przedstawiła sekretarz gminy- Agnieszka Świątkowska.
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/25/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:39:16-02:40:18/
8) zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Choceń na
przedsięwzięcie związane z ochroną powietrza w roku 2019;
Projekt przedstawiła sekretarz gminy - Agnieszka Świątkowska .
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/26/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:41:14-02:41:43/
9) uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Choceń.
Projekt przedstawiła sekretarz gminy - Agnieszka Świątkowska .
Przewodniczący rady poddał Projekt Uchwały Nr III/27/19 pod głosowanie : za-15
/godz. nagrania od 02:42:37-02:43:26/
Ad 7. Informacje o interpelacjach i zapytaniach.
Nie wpłynęły interpelacje i zapytania.
Ad 8. Oświadczenia i sprawy różne.
r.B.Biegniewka - złożyła plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Porządku Publicznego na ręce przewodniczącego RG.
r.K.Zawacki- poruszył temat drogi w Wichrowicach.
Uczczono chwilą ciszy dwóch zmarłych sołtysów Andrzeja Baksalerskiego byłego sołtysa z Czerniewic i Mirosławę Żelską sołtys Szczutkowa.
godz. nagrania od 02:42:37-02:45:38
Ad 9. Zakończenie posiedzenia.
Przewodniczący zamknął posiedzenie III sesji.
/Wszystkie materiały przedstawione na sesji są załącznikami do protokołu w formie papierowej./
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=aEN4WxEOGWk
Protokołowała: Anna Nitecka
Przewodniczący Rady: Józef Jakób Dąbrowski
metryczka
Wytworzył: Anna Nitecka (25 marca 2019)
Opublikował: Hanna Gołębiewska (25 marca 2019, 14:35:32)
Ostatnia zmiana: Martyna Gorzkowska (31 grudnia 2020, 10:45:36)
Zmieniono: przeniesienie
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 369