

Protokół z XV sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018
Protokółz XV posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 28 stycznia 2016 roku.
Sesja odbyła się w sali - Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki ul. Świerczewskiego.
Rozpoczęcie obrad- godz.13.oo
Ad.1. Otwarcia XV sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy –Józef Pawłowski, witając wszystkich radnych uczestniczących w obradach oraz Wójta Gminy Romana Nowakowskiego i gości uczestniczących w obradach.
Ad.2. W obradach uczestniczyło 15 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne.
- na sekretarza obrad wg listy obecności powołano radną–Elżbietę Grekowicz.
- przyjęcie protokołu z XIV sesji RG,/ wyłożony do wglądu/
za przyjęciem głosowało- 14 radnych /obecnych na sali obrad/
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1. Otwarcie.
2. Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
- przyjęcie porządku obrad
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4. Informacja dotycząca gospodarki wodno-ściekowej.
5. Budżet gminy Choceń na 2016 rok i zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy
Choceń na lata 2016-2031.
6. Wyrażenie opinii dotyczącej zmiany granic administracyjnych gminy Choceń.
7. Zmiana statutu sołectwa Czerniewice I.
8. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom z terenu gminy
Choceń.
9. Uchylenie uchwały dotyczącej nie wyrażania zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego.
10. Zajęcie stanowiska w sprawie zmiany urzędowej nazwy miejscowości na Śmiłowice-Pustki.
11. Określenie kierunku działania dotyczącego obsługi finansowej jednostek organizacyjnych.
12. Interpelacje radnych.
13. Wolne wnioski.
14. Zakończenie.
Przewodniczący poddał przedstawiony porządek obrad pod głosowanie.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 14 radnych /obecnych na sali obrad/
Ad.3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy Roman Nowakowski.
Pytań dotyczących przedstawionego sprawozdania nie było.
Sprawozdanie zostało przyjęte 15 głosami za.
Ad.4. Informacja dotycząca gospodarki wodno-ściekowej.
Informację przedstawił asystent Wójta -p. Piotr Lewandowicz.
Rozbieżności występują w poborze a ściągalności także dlatego, że nie są naliczane należności np. UG, PKP,OSP.
r.M.Czaplicka- spytała, czy zastanawiano się nad wymianą liczników na cyfrowe, które są bardzo dokładne i jaki jest koszt takich liczników.
r.Z.Zawacki- czy nie warto spróbować negocjować z dłużnikami.
Rozwiązanie tego problemu powinno być priorytetem. Dług z każdym dniem rośnie.
p.P.Lewandowicz- powiedział, że podejmowane są różne działania aby dług ściągnąć, podejmowane są rozmowy z dłużnikami. Dłużnicy odpracowują długi a także zadłużenie jest rozkładane na raty.
r.E.Grekowicz- spytała, czy te osoby są w stanie spłacać te należności.
p.P.Lewandowicz- powiedział, że z tym bywa różnie.
r.A.Biliński- uważa, że w „WCH” powinna być na ten temat informacja, że będą duże kary za kradzież wody itp. Następna sprawa to jak najszybciej trzeba założyć liczniki tym którzy ich nie mają.
r.A.Ciesielski- proponuje, aby zastanowić się nad tym w jaki sposób księgować pobór wody od UG,PKP,OSP itp. Zaznaczył, że np. budynek OSP nie służy tylko strażakom ale także jest użytkowany na różne cele publiczne.
r.J.Pawłowski- spytał na jakich zasadach były dane studnie głębinowe. Radny uważa, że gmina powinna wycofać się z kupowania wody od gm.Włocławek.
Radny stwierdził, że gdzieś idzie duża woda bokiem.
r.K.Zawacki- powiedział, że nasuwa się jedno, że jest totalny bałagan. Jak jest możliwe, że takie jednostki nie są uporządkowane /PKP itp./ Pomiar powinien być wszędzie np.w CCK i weryfikacja tych liczników.
Radny podał przykład awarii jaka miała miejsce na koniec roku o której wiedział p.Wojtalik a woda ciekła 2 dni, mało tego awaria ta będzie usuwana ponownie na wiosnę.
Wójt- powiedział, że zgadza się z tym że jest totalny bałagan, ale są sprawy takżedelikatne np.PGR.
Koszty mogą w takich przypadkach przerzucać na odbiorców.
Wójt zgadza się z tym, że takie ilości wody nie mogą uciekać. Poprosił także radnych aby informowali o wszystkich występujących awariach bo UG nie zawsze o tym wycieku wie.
Wójt zaznaczył, że jest już duża poprawa np. w odczytach przez inkasentów.
r.J.Dąbrowski- stwierdził, że są to także zaległości z lat poprzednich.
Ad.5. Prognoza finansowa i budżet gminy Choceń na 2016 rok
- projekt uchwał omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
Pani Skarbnik przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu gminy Choceń na rok 2016, opinię o projekcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Choceń, oraz autopoprawkę do uchwały budżetowej Gminy Choceń na 2016r.
Projekt budżetu był przedmiotem obrad komisji RG, radni na sesji nie zabrali w tej sprawie głosu i nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie budżetu gminy Choceń na rok 2016.
budżet - za-12 ,p-0,wst.-2
prognoza finansowa-14 za
Ad.6. Wyrażenie opinii dotyczącej zmiany granic administracyjnych gminy Choceń.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-A.Świątkowska.
Wójt- wyjaśnił, że sprawa ta wynika z powodu budowy autostrady A1. Jest to droga, która nie jest utrzymywana przez żadną z gmin i musi ona wrócić do naszej gminy. Wójt uważa, że presja mieszkańców w tej sprawie będzie bardzo duża. Do końca marca musimy podjąć czynności gdyż za każdym dokumentem się czeka dość długo.
r.K.Zawacki- spytał, czym jest spowodowana zmiana stanowiska przez gm.Włocławek.
Wójt- w odpowiedzi, z relacji radnego z gm.Włocławekbże chyba tym że stracą pół hektara ziemi
Więcej uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-15
Ad.7. Zmiana statutu sołectwa Czerniewice I.
Wójt- powiedział, że zmiana ta była już omawiana wielokrotnie i poprosił p.Sekretarz o przedstawienie.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-A.Świątkowska.
r.A.Ciesielski- wniosek formalny do projektu uchwały w sprawie zmiany statutu sołectwa Czerniewice I w paragrafie 6 punkt 1 treści „rada sołecka liczy 5 osób w tym radnych gminy Choceń zamieszkujących teren sołectwa Czerniewice I” zamienić treścią „rada sołecka liczy 5 osób”
Przewodniczący poddał wniosek radnego A.Ciesielskiego pod głosowanie: za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad.
Więcej uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-11, p-0,wst.-3
Ad.8. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom z terenu gminy
Choceń.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-A.Świątkowska.
Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-14
Ad.9. Uchylenie uchwały dotyczącej nie wyrażania zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-A.Świątkowska.
Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-14
Ad.10. Zajęcie stanowiska w sprawie zmiany urzędowej nazwy miejscowości na Śmiłowice-Pustki.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-A.Świątkowska.
r.M.Bagiński- powiedział, że to co się dzieje z tą nazwą szczególnie w Urzędzie Skarbowym to jest śmieszne, każdy używa innej nazwy i w wykazach też jest inna. Radny pyta o niedogodności dla mieszkańców w związku z dodaniem myślnika.
r.K.Zawacki – powiedział, że jeżeli nie zmienimy tego konkretnie na jeden typ to będzie to cały czas pokutowało i będzie wychodziło. Wszędzie są z tą nazwą problemy, w każdej agencji, oddziale, wyciągać trzeba zaświadczenia. Trzeba się zastanowić czy w ogóle są potrzebne te pustki w tej nazwie i czy nie wrócić do nazwy Śmiłowice i wtedy mieszkańcy będą mieli spokój.
r.M.Bagiński- jest z tym w tej chwili problem, co z dowodami osobistymi i innymi dokumentami.
Wójt- dowody będą wymieniane sukcesywnie tak jak tracą ważność, natomiast co do nazwy to są to też pewne uwarunkowania historyczne i w tej komisji, która to rozpatruje będzie prawdopodobnie taki temat przepchnąć. W chwili obecnej UG też ma spore problemy z tą nazwą, np. takie spisy wyborców jest ciężko wydrukować bo nie ma takiej miejscowości.
r.K.Zawacki- będzie problem w urzędach, np.składanie wniosków, które będą odrzucane z powodu innej nazwy.
Wójt- zmienialiśmy już nazwy i nie było z tym większych problemów, nie zmieniamy nazw historycznych ale trzeba będzie się często posiłkować zaświadczeniami.
Więcej uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-14
Ad.11. Określenie kierunku działania dotyczącego obsługi finansowej jednostek organizacyjnych.
Propozycję zmian omówił Wójt Gminy. Powiedział, że zmiany te wynikają z ustawy i muszą być wprowadzone do końca 2016r. 10 lat temu przymuszono urzędu do utworzenia ZEAS a teraz trzeba go zlikwidować do końca roku. Dzisiaj nie podejmuje rada żadnej decyzji tylko chodzi o opinię w tej sprawie. Wójt omówił jak to wygląda na dzień dzisiejszy pod względem finansowym i organizacyjnym. Są tylko dwie możliwości, włączenie ZEASu do struktur urzędu co jest najtańsze lub utworzyć Centrum Usług Wspólnych. Więcej danych na ten temat możemy podać na specjalnie zorganizowanym spotkaniu tylko w tej sprawie a dzisiaj wniosek jest taki aby podjąć uchwałę o kierunku włączeniu do struktur urzędu a decyzję czy tak zrobić czy nie podjęta będzie po zapoznaniu się ze szczegółami w stosownym momencie.
r.A.Ciesielski- spytał, czy ZEAS jest jednostką organizacyjną gminy i czy jest to kompetencja Rady Gminy, czy był powołany uchwałą RG i czy ma być zlikwidowany uchwałą RG i czy to wynika wprost z ustawy.
Wójt- w odpowiedzi, tak wprost z ustawy, był powołany uchwałą , RG nie decyduje tyko określa kierunek czy ma to być CUW czy włączenie w struktury UG. Chodzi tylko o opinię do czego trzeba się przygotować. Dzisiaj nie jest podejmowana żadna decyzja tylko określenie kierunku w jakim wójt ma się przygotować. Przed podjęciem konkretnej już decyzji radni dostaną materiały do zaakceptowania bądź nie.
r.M.Czaplicka- spytała, jak to będzie fizycznie wyglądało, pracownicy nie będą w szkole tylko przejdą do urzędu?
Wójt- powiedział, że przejdą raczej do urzędu.
r.A.Ciesielski- zaproponował, aby na przyszłą sesję były przygotowane dwa projekty i wtedy będziemy mieli elementy ekonomiczne itp. w tej chwili jest bardzo mało danych.
Wójt- jeszcze raz podkreślił, że dzisiaj nie podejmowana jest decyzja a tylko określenie jakiegoś kierunku aby można przygotować się do tego tematu. Włączenie w struktury urzędu jest najtańszym rozwiązaniem a tworzenie CUW będzie generowaniem kosztów.
r.K.Zawacki- spytał, czy do tej pory ta forma się sprawdzała.
Wójt- powiedział, że gminy zostały do tej formy przymuszone i była ona zbędna.
Przewodniczący przystąpił do głosowania, kto jest za włączeniem ZEASu do struktur Urzędu Gminy:za-10,p-0,wst-4.
Ad.12. Interpelacje.
Nie zgłoszono.
Ad.13. Wolne wnioski i zapytania.
r.M.Bagiński- cięcie pielęgnacyjne drzew przy drogach np.Wichrowice, Olganowo wiszące gałęzie, są często wichury i te gałęzie stanowią niebezpieczeństwo.
Druga sprawa to koszenie rowów kosiarką, trzeba robić to tak aby nie zarastały krzakami i robić to tylko kosiarką.
r.A.Biliński- wniosek, aby w centrum Chocenia pomyśleć o ubikacji publicznej.
Wójt- co do pielęgnacji drzew i czyszczenia rowów będzie wypracowywane stanowisko w tej sprawie. Natomiast ubikacja, to nie może być takiej sytuacji że w Choceniu będą dwie a np. w Czerniewicach żadnej. Jest ubikacja w CCK i nikt tam nikogo nie wygoni a natomiast dla tych panów? Temat zostawmy do przemyślenia.
r.A.Ciesielski- poruszył sprawę postawienia wiaty w kierunku Wilkowic i przypomniał o zegarze.
Ad.14. Zakończenie posiedzenia
Przewodniczący zamknął posiedzenie sesji.
metryczka
Wytworzył: Anna Nitecka (15 marca 2016)
Opublikował: Szymon Bełkowski (15 marca 2016, 09:58:11)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 388