Zarządzenie nr 218/2013Wójta Gminy Choceńz dnia 30 września 2013w sprawie ujednolicenia zasad rozliczeń podatku od towaru i usług w Gminie Choceń

Zarządzenie nr 218/2013
Wójta Gminy Choceń
z dnia 30 września 2013


w sprawie ujednolicenia zasad rozliczeń podatku od towaru i usług w Gminie Choceń


Na podstawie : art. 15 ust.1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz.535 ze zm.)
 
 
Wójt Gminy
Zarządza, co następuje:
 
§ 1
 
Podległe samorządowe jednostki organizacyjne nie są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług a ich obroty stają się częścią składową deklaracji VAT-7 rozliczaną przez Gminę Choceń  NIP 8882959601 . W/w uregulowania nie  dotyczą  samorządowego zakładu budżetowego oraz samorządowych instytucji kultury.
Wykaz jednostek organizacyjnych, których zapis dotyczy– załącznik nr 1.
 
§ 2
 
Od 01 października 2013 roku wprowadza się konsolidację deklaracji VAT-7 uwzględniając obroty wszystkich jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku 1.
W związku z powyższym jednostki zarejestrowane jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do wyrejestrowania z dniem 01 października 2013 roku na formularzu VAT-Z.
§ 3
 
Każda jednostka organizacyjna zobowiązana jest do prowadzenia ewidencji zakupu i sprzedaży zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2013 roku ( Dz.U. 54, poz. 535 ze zm.) i przekazywania cząstkowych deklaracji  VAT-7 (deklaracji wynikających z dokumentacji każdej jednostki za okres miesięczny) na podstawie których sporządzona zostanie skonsolidowana deklaracja VAT-7 dla Gminy Choceń zgodnie z przyjętymi zasadami przedstawionymi w załączniku nr 2 – instrukcja w sprawie wystawiania faktur i prowadzenia ewidencji i rejestrów sprzedaży i zakupów dla celów rozliczania podatku od towarów i usług.
 
§ 4
 
Kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani są do wyznaczenia osób, które będą odpowiedzialne za prawidłowe prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży VAT oraz wystawianie faktur vat w jednostkach i powiadamiają o tym Wójta, który upoważni wskazane osoby do wystawiania faktur.
 
Kierownicy mają obowiązek aktualizacji zakresu czynności w/w osób w zakresie czynności dotyczących rozliczeń VAT i odpowiedzialności karno-skarbowej.
 
§ 5
 
Konsolidacja deklaracji za mc lipiec, sierpień, wrzesień  2013 rok zostanie dokonana w formie korekty deklaracji VAT-7 Gminy Choceń po otrzymaniu dokumentacji w postaci cząstkowych deklaracji VAT-7 od  podległych jednostek, które również muszą dokonać korekt deklaracji swoich rozliczeń za w/w miesiące.
Termin przekazania dokumentacji przez jednostki organizacyjne do Wójta Gminy dotyczącej lipca, sierpnia, września 2013 rok wyznacza się do dnia 31 października 2013 roku.
 
§ 6
 
 Wykonanie powierza się kierownikom samorządowym jednostkom organizacyjnym.
 
§ 7
 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem pojęcia i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wójt Gminy
Roman Nowakowski


Załącznik nr 1
Do Zarządzenia Wójta Gminy nr 218/13
Z dnia 30.09.2013 rok
 
Wykaz samorządowych jednostek organizacyjnych Gminy Choceń
 
 
1.     Szkoła Podstawowa w Choceniu,
2.     Szkoła Podstawowa w Wilkowicach,
3.     Szkoła Podstawowa w Śmiłowicach,
4.     Gimnazjum w Choceniu (gimnazjum i stołówka)
5.     Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Choceniu,
6.     Zespół Ekonomiczno - Administacyjny Szkół w Choceniu,
7.     Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu,
     8.   Urząd Gminy
 

Załącznik nr 2
Do Zarządzenia Wójta Gminy nr 218/13
Z dnia 30.09.2013 rok
 
 
Gmina Choceń
 
INSTRUKCJA W SPRAWIE WYSTAWIANIA
FAKTUR VAT I PROWADZENIA EWIDENCJI I
REJESTRÓW SPRZEDAŻY I ZAKUPÓW
TOWARÓW I USŁUG
W DLA CELÓW ROZLICZANIA PODATKU OD
TOWARÓW I USŁUG.
 
 
 
ROZDZIAŁ I
ZASADY EWIDENCJ I SPRZEDAŻY TOWARÓW I USŁUG
 
§ 1
Jednostki budżetowe wymienione w załączniku 1 do Zarządzenia Wójta Gminy nr 218/13 z dnia 30.09.2013 rok w związku ze sprzedażą towarów i usług mają obowiązek (w zakresie swojego działania) do wystawienia:
1. faktur stwierdzających sprzedaż towarów i usług,
2. faktur korygujących,
3. duplikatów faktur i faktur korygujących
według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz 1337 z późn. zm.).
 
§ 2
 
1. Faktury i faktury korygujące należy wystawić w dwóch egzemplarzach, z których:
1) oryginał otrzymuje nabywca,
2) kopia pozostaje w aktach jednostki budżetowej,
 
§ 3
 
1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży towarów i usług powinna zawierać co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA”, podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,
4) nazwę towaru lub usługi,
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
6) cenę towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku
(wartość sprzedaży netto),
8) stawki podatku,
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu,
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów i usług z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku lub nie podlegających opodatkowaniu,
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie,
13) podpis osoby uprawnionej do wystawienia faktury oraz imię i nazwisko tej osoby,
14) termin płatności należności określonej w fakturze.
 
2. W przypadku sprzedaży w kraju towarów lub usług objętych stawką niższą niż 23%, dane określone w punkcie 3.1.4. obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
 
3. Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, nie później jednak niż 7 dni, po otrzymaniu części lub całości należności od nabywcy.
 
4. Na żądanie osoby fizycznej dokonujący sprzedaży usługi, towaru jest obowiązany wystawić Fakturę.
 
§ 4
 
1. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA lub wyrazy FAKTURA
KORYGUJĄCA.
2. Faktury korygujące wystawia się w przypadkach określonych w §§ 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
 
§ 5
 
 
1. Fakturę wystawia osoba upoważniona przez Wójta Gminy do wykonania w/w czynności zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (DZ.U. nr 54. poz.535 ze zm.).
2. Każda jednostka posiada odrębna numeracje faktur.
3. Numeracja faktur sprzedaży następuje wg następujących zasad :
- numeracja  faktur od 01 stycznia do 31 grudnia narastająco - wg potrzeb -zgodnie z zasadą  : nr kolejny / rok / jednostka
Np. faktura wystawiana 01 stycznia 2013 roku przez Szkołę Podstawową w Choceniu
Faktura 1/2013/SP Choceń
4. Określa się następujące skróty nazw jednostek przy wystawianiu faktur :
- Szkoła Podstawowa w Choceniu – SP Choceń,
- Szkoła Podstawowa w Śmiłowicach – SP Śmiłowice,
- Szkoła Podstawowa w Wilkowicach – SP Wilkowice,
- Gimnazjum w Choceniu – Gimnazjum,
- Stołówka – Stołówka,
- Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół w Choceniu- ZEAS ,
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Choceniu – GOPS,
- Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Choceniu – GOSIR,
-  Urząd Gminy w Choceniu- Gmina.
 
4. Faktury dotyczące zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, z których VAT będzie wykazywany w rejestrach jako VAT naliczony winny być wystawione na podatnika podatku VAT tj. GMINĘ CHOCEŃ   NIP 8882959601. Na w/w  fakturach dodatkowo musi być zawarta informacja, której jednostki organizacyjnej dotyczy zakup lub która jednostka  jest odbiorcą zakupu lub usługi.
 
 
 
§ 6
 
Jednostki organizacyjne Gminy Choceń w związku ze sprzedażą towarów i usług
mają obowiązek prowadzenia:
 
1) rejestrów sprzedaży, w których należy ujmować wystawione faktury VAT wg zasad określonych w art. 27 pkt 4 ustawy, zawierających:
a) numer kolejny w rejestrze,
b) numer kolejny faktury,
c) datę dokonania sprzedaży,
d) datę wystawienia faktury,
e) nazwę oraz adres nabywcy,
f) podstawę opodatkowania wg stawek VAT (kwota netto),
g) VAT należny – z wyszczególnieniem stawek podatku,
h) sprzedaż zwolnioną z VAT,
i) ogólną sumę danych określonych w pkt f-h (kwota brutto),
j) kwotę podatku VAT,
k) zestawienie wg klasyfikacji budżetowej.
 
2) rejestr zakupów, które podlegają odliczeniu w związku ze sprzedażą opodatkowaną :
a) numer kolejny w rejestrze,
b) numer kolejny faktury,
c) datę dokonania zakupu,
d) datę wystawienia faktury,
e) nazwę oraz adres kontrahenta,
f) podstawę opodatkowania wg stawek VAT (kwota netto),
g) VAT naliczony – z wyszczególnieniem stawek podatku,
h) sprzedaż zwolnioną z VAT,
i) ogólną sumę danych określonych w pkt f-h (kwota brutto),
j) kwotę podatku VAT,
 
3) rejestrów faktur korygujących wg danych ustalonych dla rejestrów sprzedaży faktur VAT z podziałem na miesiące, których dotyczy korekta (za miesiąc uważa się ten, w którym wystawiono pierwotnie fakturę VAT),
 
 
§ 7
 
1. W rejestrach sprzedaży i zakupów o których mowa w § 7 należy ujmować chronologicznie oraz wg kolejnej numeracji wszystkie wystawione w danym miesiącu faktury VAT lub faktury korygujące, oraz faktury zakupowe do odliczenia.
2. Ilość rejestrów w jednostkach może być określona w stosunku do potrzeb organizacyjnych
3. Na koniec każdego miesiąca rejestry należy podsumować oraz sporządzić zestawienie wszystkich rejestrów prowadzonych w danej jednostce oraz sporządzenia cząstkowej deklaracji VAT-7 dla każdej jednostki organizacyjnej.
 
 
 
§ 8
 
Każda jednostka zobowiązana jest do sporządzenia cząstkowej deklaracji VAT-7 na podstawie prowadzonych rejestrów sprzedaży i zakupu w groszach za okresy miesięczne i przekazania w/w deklaracji do działu księgowości Urzędu Gminy w Choceniu w nieprzekraczalnym terminie do 10 każdego miesiąca wraz z przekazaniem podatku na rachunek Gminy tj. BS Kowal 77 9557 0006 0011 8239 2000 0001 jeżeli występuje nadwyżka podatku należnego nad naliczonym.
Jednostka, w której nie występują sprzedaż i zakupy podlegające ewidencji w rejestrze VAT składa w w/w terminie deklarację „zerową”.
 
§ 9
 
Dział księgowości Urzędu Gminy w Choceniu ma obowiązek sporządzania na podstawie informacji otrzymanych z jednostek organizacyjnych zbiorczej deklaracji  VAT – 7 oraz odprowadzania do Urzędu Skarbowego wykazanego w powyższej deklaracji podatku VAT.
 
 
 
ROZDZIAŁ I I
POZOSTAŁE POSTANOWIENIA
 
§ 10
 
Jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury.
 
 
 
 
 
§ 11
 
Faktura wystawiona ponownie musi zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których oryginał otrzymuje nabywca, a kopia pozostaje w aktach Wydziału merytorycznego.
 
§ 12
Jednostki organizacyjne  obowiązane są przechowywać rejestry oryginały i kopie faktur korygujących i not korygujących, a także duplikaty tych dokumentów w okresie 5 lat licząc od końca roku, w którym wystawiono fakturę, fakturę korygującą lub notę.
Na żądanie organu podatkowego- Wójta Gminy , jednostki maja obowiązek udostępnienia w każdej chwili dokumentacji źródłowej.
 
 
§ 13
 
Dział księgowości  ma obowiązek:
1) sporządzania miesięcznych deklaracji podatku od towarów i usług na podstawie cząstkowych deklaracji VAT-7 przedstawionych przez poszczególne jednostki organizacyjne,
2) przesyłania deklaracji VAT do Urzędu Skarbowego w obowiązujących terminach,
3) przekazywania należnego podatku VAT wg deklaracji do Urzędu Skarbowego w obowiązujących terminach,
4) rozliczenia podatku VAT.
 
§ 14
 
Gmina Choceń posługuje się dla celów rozliczenia VAT numerem identyfikacyjnym NIP 8882959601 nadanym przez Urząd Skarbowy we Włocławku  
Faktury wystawiane przez jednostki organizacyjne w miejscu: „sprzedawca” wpisują: GMINA CHOCEŃ. Informację na temat sprzedawcy należy poszerzyć o nazwę jednostki organizacyjnej.
 
§ 15
 
Niniejsza instrukcja została opracowana na podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:
1) ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z
późn. zm.),
2) akty wykonawcze:
a) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr
68, poz. 360)


metryczka


Odpowiada za treść: Beata Piłatowska
Opublikował: Hania Gołębiewska (30 września 2013, 13:00:33)

Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (16 czerwca 2016, 11:16:22)
Zmieniono: zal

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1894