Zarządzenie nr 272/2010Wójta Gminy Choceńz dnia 23 września 2010w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy na 2011 rok

Zarządzenie nr 272/2010
Wójta Gminy Choceń
z dnia 23 września 2010


w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy na 2011 rok


Na podstawie art. 30 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz. U. Nr 142 poz.1591 z 2001 roku z późn. Zm / oraz Uchwałą Rady Gminy Nr XLII/251/10 z dnia 22 września 2010 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń oraz szczegółowości i zakresu materiałów informacyjnych, towarzyszących projektowi budżetu.

Wójt Gminy
Zarządza, co następuje:
§1
Przyjąć założenia do projektu budżetu gminy Choceń na 2011 rok, stanowiące załącznik do zarządzenia
§2

Przyjęte założenia stanowić będą podstawę do opracowania projektu budżetu gminy na 2011 rok
§3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w sposób zwyczajowo przyjęty.

Wójt Gminy
Roman Nowakowski


Załącznik do Zarządzenia Nr 272/10
Wójta Gminy Choceń
Z dnia 23 września 2010 roku

Założenia do projektu budżetu gminy Choceń na 2011 Rok
Budżet Gminy Choceń na rok 2011 konstruowany będzie w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, w tym w szczególności
- ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku /Dz.U.z 2009 r.,Nr 157,poz 1240 z późn.zm/
-ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 roku /Dz.U. Nr 203,poz.1966 z późn.zm/
Podstawowymi założeniami przy konstrukcji budżetu będą:
-obowiązujące obecnie przepisy prawa w odniesieniu do zadań i sposobu finansowania gminy
- przewidywane przez Ministerstwo Finansów kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej w kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne
-przewidywane zmiany czynników wewnętrznych , w tym lokalnej polityki w zakresie podatków i opłat, kształtowania cen usług komunalnych świadczonych przez Zakład Usług Komunalnych,
-analiza założeń pod kątem zachowania stabilności finansowej Gminy dotyczących kształtowania się takich parametrów budżetowych jak:
a/ wysokość deficytu,
b/wynik bieżący budżetu rozumiany jako różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi w kontekście przepisu art.242 ustawy o finansach publicznych, który wprowadza zasadę bilansowania się budżetu operacyjnego począwszy od 2011 roku,
c/poziom zadłużenia w aspekcie obowiązujących i przyszłych norm ostrożnościowych,
d/koszty obsługi długu w kontekście wzrostu ryzyka stóp procentowych w związku z niestabilną sytuacją na rynkach finansowych,
e/ planowana absorpcja środków z Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej 2007-2013




I..Zakładane zmiany organizacyjne.
1/Zakład Usług Komunalnych będzie funkcjonował od roku 2011 jako samorządowy zakład budżetowy.
2/od 2011 roku jedynie jednostki organizacyjne mogą gromadzić niektóre dochody na wydzielonym rachunku bankowym zgodnie z podjętą uchwałą Rady gminy w tej sprawie.
II.. Stawki podatków, opłat lokalnych i cen za usługi komunalne
W zakresie uchwał okołobudżetowych określających stawki podatków, opłat i cen za usługi komunalne przyjmuje się, że:
1/ stawki podatku od nieruchomości wzrosną od 2-3% w stosunku do stawek obowiązujących w 2010 roku. Wzrost stawek 3% dotyczy wszystkich przedmiotów opodatkowania
-stawki dla budowli na poziomie 2010 roku tj.2 % od ich wartości zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.
2 /. stawki podatku od środków transportowych na poziomie 2010 roku
3 /.stawki podatku rolnego i leśnego przewidywany wzrost ok. 5 %
4/opłaty lokalne oraz ceny za usługi komunalne i korzystanie z urządzeń komunalnych:
- opłata targowa-na poziomie 2010 roku,
-czynsze za lokale mieszkalne wzrost o 50% w stosunku do obowiązujących wartości w 2010 roku
-opłata za ścieki-na poziomie 2010 roku
III.. DOCHODY BUDŻETOWE
1 .Dochody budżetu Gminy skalkulowane zostaną na podstawie:
szacunków własnych opartych na:
-założeniach ogólnych,
-analizie wykonania 2009 roku i przewidywanego wykonania w
roku 2010
-zestawieniu majątku gminy przeznaczonego do sprzedaży, dzierżawy i wieczystego użytkowania
-określonym wskaźniku inflacji
2.. Wielkość subwencji ogólnej w części oświatowej i równoważącej wg wielkości określonej przez Ministra Finansów.
3. Wielkość udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiących dochód budżetu państwa w oparciu o szacunki określone przez ministra Finansów.
4 .Dotacji celowych-zgodnie z wielkościami określonymi przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego
1. Ustala się terminy przekazywania dochodów realizowanych przez jednostki budżetowe Gminy na r-k budżetu Gminy nie rzadziej niż:
- do końca danego miesiąca za okres od 1 do 25 dnia danego m-ca,
-ostateczne rozliczenie danego m-ca w terminie do 5 dnia następnego m-ca za wyjątkiem m-ca grudnia, w którym wszystkie uzyskane dochody winny być odprowadzone na r-k budżetu gminy do dnia 31 grudnia

IV ..WYDATKI
Przy planowaniu wydatków bieżących przyjmuje się zaktualizowane uwarunkowania, które będą uwzględnione w wieloletniej prognozie finansowej oraz dodatkowo następujące założenia:
-na rok 2011 zakłada się podwyżki dla pracowników zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela o.2,3%,
- na rok 2011 zakłada się wzrost wynagrodzeń pracowników samorządowych o 7%.
W zakresie zadań realizowanych w ramach wydatków bieżących i dotacji dla instytucji kultury, zakładów budżetowych oraz dodatków mieszkaniowych zakłada się planowanie na poziomie roku 2010 . Dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych – wzrost o 10 złotych na jedno dziecko w 2011 roku. W przypadku planowania wielkości odbiegających od wykonania w roku poprzedzającym projektowany rok budżetowy lub od wielkości określonych przez Wójta gminy w parametrach planistycznych, określić zakres wykonywanych zadań oraz uzasadnić potrzeby finansowe na ich realizację. Jednostki organizacyjne przedkładają stan zatrudnienia wraz z kalkulacją funduszu wynagrodzeń wyodrębniając stałe elementy wynagrodzenia i świadczenia jednorazowe/odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe/podstawą kalkulacji jest stawka osobistego zaszeregowania na dzień30 września oraz dla placówek oświatowych zatwierdzony arkusz organizacyjny placówki. W placówkach zatrudniających pracowników na podstawie Karty nauczyciela należy wyodrębnić:
-pracowników zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela
-pracowników administracji,
-pracowników obsługi
Ponadto dane porównujące stany z rokiem poprzednim:
- średnią liczbę uczniów
-średnią liczbę oddziałów
Zadania realizowane przez placówki oświatowe odbywać się będą w ramach subwencji oświatowej
Podstawą opracowania planu inwestycyjnego na 2011 rok ,będzie wieloletnia prognoza finansowa oraz niezbędne zadania roczne, głównie dofinansowywane za środków zewnętrznych.
Zakłada się utworzenie następujących rezerw budżetowych:
-rezerwa ogólna na wydatki bieżące do 1% wydatków ogółem;
-zarządzanie kryzysowe( nie mniej niż 0,5% wydatków ogółem pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oaz wydatki na obsługę długu)
V. PLANOWANY DEFICYT
Zakłada się, że planowane dochody w 2011 roku będą niższe od planowanych wydatków, co stanowić będzie planowany deficyt.
Wysokość deficytu związana będzie z zadaniami inwestycyjnymi gminy wynikającymi z wieloletniej prognozy finansowej Gminy Choceń i pokryty zostanie przychodami pochodzącymi z wolnych środków, pożyczek i kredytów.
VI. SPŁATA ZADŁUŻENIA
Spłata zadłużenia następować będzie zgodnie z harmonogramem spłaty kredytów i pożyczek.
VI .OPRACOWYWANIE PROJEKTU WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ
1. Jednostki/wydziały/ w terminach określonych dla opracowywania budżetu przekazują kwoty wydatków bieżących dla opracowywania projektu budżetu przekazują kwoty wydatków bieżących i majątkowych wynikające z limitów wydatków na realizowane i projektowane przedsięwzięcia dla każdego roku objętego prognozą, z wyodrębnieniem wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jst.
2. Ustala się okres prognozy na lata 2011-2015
3. Przez przedsięwzięcie należy rozumieć:
1/projekty, programy lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych
2/ umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędną do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3/ gwarancje i poręczenia udzielone przez jst.
4. Dla każdego przedsięwzięcia należy określić:
1 /nazwę i cel,
2/jednostkę organizacyjną odpowiedzialną lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia
3/ okres realizacji i łączne nakłady finansowe,
4 /limity wydatków w poszczególnych latach,
5. W przypadku konieczności dokonania w ciągu roku budżetowego zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w tym z tytułu zmiany budżetu, jednostki/ wydziały składają wnioski określające zakres zmian wraz z uzasadnieniem.


metryczka


Opublikował: Hania Gołębiewska (29 września 2010, 13:42:00)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1089