

Protokół z XXXI sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018
Protokół
z XXXI posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 30 stycznia 2018 roku.
Sesja odbyła się w sali Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki przy ul. 3 Maja.
Rozpoczęcie obrad miało miejsce o godz.12.00
Ad.1. Otwarcia XXXI sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy, Józef Pawłowski, witając radnych, Sekretarza Gminy, Agnieszkę Świątkowską, z-cę Skarbnika Gminy, Ilonę Walczak oraz pracowników UG.
Ad.2. W obradach uczestniczyło 12 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne. Nieobecni: r. Michał Bagiński, r. Elżbieta Grekowicz, r. Krzysztof Zawacki/
- na sekretarza obrad wg listy obecności przewodniczący RG powołał radnego Tadeusza Rucińskiego.
- przyjęcie protokołu z XXX sesji RG,/ przedstawiony do wglądu/
Uwagi do protokołu:
Uwag i pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący przeprowadził głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych.
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2. Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy.
- przyjęcie porządku obrad.
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) zmiana budżetu gminy Choceń na 2018 r.;
2) zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli;
3) powołania Choceńskiej Spółdzielni Budowlanej;
4) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki o nr 177/3 położonej w miejscowości Choceń, Gmina Choceń;
5) udzielenia pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu przebudowy drogi powiatowej.
5. Interpelacje radnych Rady Gminy.
6. Wolne wnioski.
7. Zakończenie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący spytał, czy radni mają uwagi do porządku obrad.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący poddał porządek obrad pod głosowanie.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 12 radnych.
Ad.3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
W imieniu Wójta sprawozdanie z działalności przedstawili pracownicy: kier. Krzysztof Wojtalik i kier. Dawid Dalmann. /w załączeniu do protokołu/
Sprawozdanie Referat drogowo-budowlany
1. Uporządkowanie placu w Śmiłowicach, pod kruszywo na przebudowę drogi pow. Śmiłowice-Wilkowiczki.
2. Dowieziono 42 kursy mieszanki kamienia na poszerzenie drogi powiatowej i pozostałych dróg w tej okolicy, tj. Filipki, Wilkowice („wesołe miasteczko”). Będą wykonywane sukcesywnie, po realizacji drogi powiatowej.
3. Zmagazynowano kruszywo z podtorza i żużel na naprawę drogi w Nowej Woli, Woli Nakonowskiej, Choceniu i Czerniewicach.
4. Wykonano remont cząstkowy „masą na zimno” drogi w Siewiersku, Borzymowicach.
5. Realizowano obsługę uroczystości gminnych.
6. Naprawiono drogi w Choceniu; ul. Brzozowa, Wiosenna, Rożana , Leśna, Reja, Akacjowa, Paderewskiego , Polna-Bałuchowo.
7. Odtworzono rów przydrożny, wykonano przepust ul. Paderewskiego.
8. Prowadzona jest Akcja zima 2017/2018.
9. Wystąpiono do PZD o znaki „tablice miejscowości” i ograniczenie prędkości .
10. Rozstrzygnięty został przetarg na: - roboty bitumiczne – wygrało konsorcjum firm MCC S.A. ul. Kaliska Chodecz jako Lider z partnerem Molewski sp. z o.o., ul. Płocka, Włocławek za kwotę 1 037 776,71 zł.
- PRGiPID na lata 2016-2019 „Przebudowa dróg gm. nr 190705C,190721C, 190762C” – wygrało WPRD sp. z o.o. Nowa Wieś k/Włocławka za kwotę 2 089 847,17 zł.
11. W dniu obecnym odbędzie się II przetarg na ścieżkę pieszo-rowerową. Poprzedni przetarg unieważniliśmy z uwagi na wyższe kwoty niż były zabezpieczone w budżecie (przewyższały kosztorys inwestorski).
12. Rozliczamy wniosek na drogę w Woli Nakonowskiej, otrzymaliśmy pismo o uzupełnienie.
13. Przeprowadzono inwentaryzację, uzgadniane są salda ksiąg środków trwałych.
14. Będziemy kontynuować prace na chodniku w Kuźnicach ( do rzeki i we wsi) oraz w Borzymowicach – zadania te wykonane zostaną we współpracy z Powiatem Włocławskim, z kolei w Olganowie wykonamy chodnik z środków własnych, przy użyciu materiałów z odzysku.
15. Uzgodniono wstępne zapisy porozumienia z Powiatem Włocławskim dot. poszerzenia drogi pow. Śmiłowice-Wilkowiczki, na odc. Śmiłowice- Wilkowice.
16. Przymierzamy się do robót publicznych i PSU ; wstępnie planowane jest przyjęcie 30 osób do PSU od 01.03.2018r.do 30.10.2018 r. ( po 10 osób 2x3 m-ce, 1x2 m-ce) oraz 19 osób od 01.03.2018 r. na 4-m-ce + 1 m-ąc Gmina. Przygotowujemy wstępną listę przyjęć.
17. W ramach przebudowy drogi pow. wykonaliśmy wzdłuż zmodernizowanego odcinka oświetlenie drogowe.
18. Na podstawie umowy z ENERGA Oświetlenie podniesiono standard oświetlenia drogowego w Jarantowicach 5 opraw, Śmiłowice (Huby) 7 opraw, Grabówka 2 oprawy, Czerniewice II (p. Olczak) 1 oprawa, Czerniewice przy wiadukcie autostradowym 1 oprawa (p. Piasecki).
19. W ramach środków własnych zamontowano 2 oprawy w kierunku Wilkowic ( w lesie na łuku i skrzyżowaniu),2 oprawy w Wichrowicach (przy przystanku), 1 oprawa w Śmiłowicach ( p. Dwojakowska).
20. Otrzymaliśmy ze Starostwa Powiatowego dotację w wysokości 13 tys. zł z przeznaczeniem na zakup wyposażenia do działań ratowniczych dla jednostek OSP będących w KSRG.
r.Z.Zawacki- Dziwi mnie brak wzmianki o moście, który jest bardzo istotny przy tej pogodzie. Za miesiąc ludzie mogą chcieć z niego korzystać. Chciałbym znać przybliżony termin.
P.Wojtalik Odpowiedział – ten most praktycznie co dwa i dwa i pół roku jest robiony i tam na niego na tą dyline jest wydatkowane gdzieś w granicach 3800-4000 zł. Należy zrobić z tym porządek. Wstępnie rozmawiałem z panem Grzybowskim odnośnie konstrukcji betonowej. Trzeba zrobić takie konstrukcje betonowe, czyli po prostu zrobić takie płyty drogowe, bo takie, jakie są, półtora na trzy, nie spełnią naszych pokładań. Jeśli chodzi o zbrojenie tej płyty, moja córka, która jest budowlańcem konstruktorem, zrobiła rysunek i ta płyta jest wytrzymała i chciałbym zlecić panu Grzybowskiemu, żeby nam te płyty wylał i byśmy położyli na ten most, bo tam jest kratownica, konstrukcja stalowa, ona spokojnie wytrzyma i wtedy byśmy zespolili to masą bitumiczną, bo w sumie na moście nie może być stałej konstrukcji. Musi być w jakiś sposób dylatowana i trzeba by to wylać. Koszt taki może wynieść 5000 zł. Trudno powiedzieć, kiedy uda się to tak zrobić, ale liczę że do końca marca się z tym uporamy.
r.T.Ruciński- Jaki był koszt naprawy tego autobusu?
p.Wojtalik- Nie mam dokumentów jeśli chodzi o PKS. Zatankowany jest autobus 350 litrów razy 4 to 1400 zł
r.T.Ruciński- Nie chodzi o to, chodzi o naprawę
p.Wojtalik: Tam jest zrobione tacho za 260 zł
r.T.Ruciński- Ogólnie co robione?
p.Wojtalik: nie mam jeszcze faktury z PKS, pozostałe faktury za płyny za paliwo, żarówkę, za wycieraczki były
r.T.Ruciński- Kiedy będzie dalsze uzupełnianie poboczy w Nowej Woli?
p.Wojtalik- jak tylko warunki się poprawią, kruszywo jest gromadzone i jeśli zrobimy spółdzielnie, do której wybraliśmy najlepszych ludzi, i mam nadzieję, że ta załoga będzie stała i pomoże, ponieważ jak liczymy na roboty publiczne to nie jest dobrze. Wszyscy się denerwujemy. Będę się starał jak najszybciej to zrobić w pierwszej kolejności.
Ad.4. Sprawozdanie z działalności Gminnej Spółki Wodnej.
Sprawozdanie przedstawił kier.D.Dalmann.
Pracownicy referatu gospodarczego w ostatnim czasie zmagają się z problemami wynikającymi w głównej mierze z nieodpowiedzialnego postępowania mieszkańców – użytkowników kanalizacji sanitarnej. Problem polega na nieprawidłowej eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych. W wyniku czego zapychają się tłocznie i przepompownie powodując wylewanie się ścieków. Szczególnie problem ten jest widoczny w Śmiłowicach, przy budynkach wielorodzinnych, gdzie notorycznie, przynajmniej raz w tygodniu ma miejsce awaria. Powodem tych awarii jest zapychanie kanalizacji przez różne przedmioty, fragmenty materiałów, a nawet zasypywanie kanalizacji popiołem do studzienki. Podobnie sytuacja wygląda w Jarantowicach, gdzie zapychane są urządzenia kanalizacyjne przez różne przedmioty m.in. mopy, elementy odzieży, kostki WC itp. Efektem tego jest zalewanie piwnic oraz dróg, a przede wszystkim problemy z korzystaniem z kanalizacji.
Problem pojawia się także w Czerniewicach, gdzie notorycznie na Dworcu PKP zapychana jest kanalizacja sanitarna. Pracownicy przynajmniej raz w tygodniu muszą ją czyścić.
W ostatnim czasie wymieniono złoża filtrujące w hydroforze na Stacji Uzdatniania Wody w Choceniu. Rozpoczęto także prace remontowe na Stacji Uzdatniania Wody w Śmiłowicach. W ramach prac remontowych planowane jest: wymiana zaworów i liczników, malowanie urządzeń, malowanie elewacji zewnętrznej oraz wewnętrznej, remont dachu papą termozgrzewalną, wymiana okien, położenie płytek.
W najbliższym czasie planowany jest także remont 3 dmuchaw na oczyszczalni głównej w Choceniu, naprawa falowników dmuchaw, zakup dwóch pomp do oczyszczalni głównej.
Na początku roku podjęto także prace związane z udrożnieniem melioracji, a także naprawą drobnych awarii melioracyjnych. Należy jednak podkreślić, że poziom wód gruntowych jest bardzo duży. Ilość wód podskórnych też uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek prac. W związku z powyższym większość awarii będzie mogła być usunięta dopiero wiosną.
Ponadto usuwany zgłaszane w Urzędzie Gminy awarie wodociągowe, wymieniamy uszkodzone i wyeksploatowane liczniki wody, regularnie czyścimy tłocznie i przepompownie. Sieć kanalizacyjna na naszym terenie jest rozbudowana w związku z czym należy cały czas być w gotowości w przypadku zaistnienia problemów z przepływem ścieków.
Pytania:
r.A.Ciesielski- mamy dwa ujęcia wody one zabezpieczają sieć wodociągową na terenie gminy Choceń, trzeba zwrócić uwagę, że jeszcze cała gmina nie jest skanalizowana, ale nie możemy doprowadzić w sytuacjach wichur czy innych sytuacji, bo jest bardzo dużo awarii na niskim i średnim napięciu, jeśli rolnicy mają produkcje zwierzęcą. Ponieważ zablokuje się nam kanalizacja nieraz to jest 6 godzin a nieraz 2-3 godziny i nie wierze że przez ten czas zostaną zablokowane wszystkie pompy dostarczające, napędzające na wymuszonym obiegu . Przepraszam za błąd swój, że nie wnioskowałem do budżetu o zakup dwóch agregatów, bo jeśli ten agregat jest dużej mocy to przecież nie można go wozić od Chocenia do Śmiłowic i odwrotnie, bo zaczym się go podłączy to już próżna robota. Dlatego warto przemyśleć konieczność zakupu tych agregatów.
Jeszcze jeden temat kwestia tych worków ponieważ dla frakcji zmieszanej firma z Baruchowa nie zostawia worków wyraźne jest polecenie prezesa. My oczekujemy, że te worki będą dla każdej frakcji a okazuje się, że decyzja prezes jest inna dlatego warto by było poinformować sołtysów żeby ta informacja poszła w teren ponieważ ludzie się pytają i żądają worków.
Kier.D.Dalmann: Ja chciałem sprecyzować bo ustalone było w czasie procedury przetargowej, że firma dostarcza worki do tych frakcji szkło, plastik, bio natomiast na popiół i zmieszane mieliśmy mieć te worki lub pojemniki mieszkańcy we własnym zakresie. Ale na początku firma zostawiała tych worków bardzo dużo i brała w tych workach różne frakcje ale w ostatnim czasie zauważyli chyba sami, że są zbyt duże nakłady na worki i ograniczyli się tylko do zapisów zawartych w umowie dotyczących dostarczania do tych trzech frakcji ale mieszkańcy przyzwyczaili się do tego że tych worków zostaje więcej bo nie liczyli się z tym a teraz jest na wydział dwa chociaż jest tez taka zasada że jeśli mieszaniec oddaje więcej worków z bio powinni mu więcej worków zostawić. Latem jest problem, że tych worków jest na przykład 15 z bio i mówią że nie są w stanie dla całej gminy dostarczyć tych worków bo jest tego za dużo i zostawiają średnio po dwa trzy. Powinni jednak zostawiać wszystkim a zdarza się, że nie zostawiają nawet wcale. Ja interweniowałem również odnośnie jakości tych worków. W uchwale mamy zapis że do bio 120 litrów do plastiku też a szkła 80 litrów. Dlatego będziemy starali się wyegzekwować od firmy która odbiera tej ilości która w jakimś stopniu zaspokajała by potrzeby mieszkańców ale podejrzewam że nie do końca satysfakcjonowały. Ja zachęcam bo nieraz jak nie zostawiają to przywożą do mnie zgrzewki i ja również mogę wydać mieszkańcom chociaż jeśli ludzie masowo zaczną do mnie przychodzić to również nie rozwiąże problemu ale w jakiś sposób załagodzi tą sytuacje.
Sekretarz Gminy w uzupełnieniu przedstawionych sprawozdań:
-jutro mamy przetarg jeśli chodzi o budowę targowiska.
-Jeśli chodzi o fotowoltaikę otrzymaliśmy informacje że ten wniosek jest po ocenie merytorycznej został przekazany do wydziału wdrażania w urzędzie marszałkowskim czyli podpisujemy umowę. Powoli przygotujemy się tez do przetargów termin realizacji to jest ten rok.
-Wystawiliśmy na sprzedaż samochód pożarniczy star ze Śmiłowic, niestety żaden oferent się nie zgłosił. Samochód był wystawiony za 5 tys. Złotych, wpłynęła oferta za 2 tysiące dlatego uznaliśmy że lepiej będzie go zagospodarować we własnym zakresie plany na samochód już są.
-Jest otwarta nowa myjnia w Choceniu przy ulicy Piastowskiej.
-Podpisaliśmy umowę o odbiór padłych zwierząt z firmą Hetman.
-Został złożony wniosek na remonty w świetlicach przez stowarzyszenie dla rozwoju gminy Choceń do marszałka który został rozpatrzony pozytywnie, przygotowujemy się do przetargu w miesiącu luty. Stowarzyszenie to czeka również na oferty na wykonanie małej infrastruktury dotyczy to parków Śmiłowice i Czerniewice oferty należy składać do 1 lutego.
-Wojewódzki Urząd Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej rozpisał program wymiany źródeł ciepła.
-Obliczyliśmy średnie pensje nauczycieli jedna grupa dostanie dodatek za nie osiągniecie średnich wynagrodzeń są to stażyści.
-Sprzedaliśmy ostatnio trzy lokale w Janowie i kolejny jest przygotowywany.
r.J.Podlaska- spytała, czy od września wszyscy będziemy przeniesieni do nowej szkoły?
Sekretarz: decyzje jeszcze nie zapadły ale z tego co wiem nie wszyscy
r.T.Ruciński-odniósł się do worków, worki to wszyscy otrzymują tylko nie na czas są zabierane i przy takiej pogodzie jak dzisiaj latają sobie po polach.
Druga sprawa, zawory i zasuwy, ludzie nie dbają o zawory, zasuwy i powinno się o tym dużo mówić, pisać aby ludzie wiedzieli że trzeba o to dbać.
Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania: za przyjęciem głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad.
Ad.5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1) zmiany budżetu gminy Choceń na 2018r
Projekty uchwał omówiła z-ca Skarbnika Gminy- Ilona Walczak.
Zmiany w budżecie Gminy Choceń dotyczą:
1.W związku z zawartym porozumieniem ze Starostwem Powiatowym dotyczącym „Zimowego utrzymania dróg powiatowych oraz ulic leżących w ciągach tych dróg w sezonie zimowym 2017- 2018” wprowadzono środki po stronie dochodów w kwocie 37 254,63 zł z przeznaczenie na zimowe utrzymanie dróg powiatowych;
2.Zaplanowano środki w kwocie 15 000,00 z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń rehabilitacyjnych mieszkańców gminy Choceń;
3.Zaplanowano dotacje w kwocie 50 000,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie projektu pod nazwą „ Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach na terenie gminy Choceń” realizowanego przez Stowarzyszenie dla Rozwoju Gminy Choceń;
4.Zabezpieczono plan na wypłatę nadgodzin dla pracowników zaangażowanych w zimowe utrzymanie dróg gminnych w kwocie ogółem 3 629,00 zł,
5.Wprowadzono po stronie planu dotacje celową w kwocie 303,25 zł z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków energetycznych zgodnie z decyzja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego nr WFB.I.3120.3.1.2018,
6.Zabezpieczono środki na dotacje dla Stowarzyszenia na realizację zadania pod nazwą : ”Budowa infrastruktury rekreacyjnej w parkach w Śmiłowicach i Czerniewicach” w kwocie 16 500,00 zł,
7.Wprowadzono po stronie dochodów plan dotyczący zwrotów zasiłków dokonywanych przez podopiecznych w rozdziale 85501 oraz 85502 wynikający z decyzji w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Choceniu, oraz plan po stronie wydatków w tych samych rozdziałach dla możliwości zwrotu środków do Kujawsko Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego .
Wprowadzone w/w pozycje nie powodują zmiany deficytu budżetowego.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionych projektów radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwały pod głosowanie:
-zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r
za przyjęciem głosowało 11 radnych.
2) zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli;
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy- A.Świątkowska.
Regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez gminę Choceń, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku - Karta Nauczyciela.
W związku z propozycją zmiany dodatków funkcyjnych dla dyrektorów szkół konieczne są zmiany w regulaminie wynagradzania nauczycieli w tym zakresie.
Propozycje stawek dodatku funkcyjnego
W projekcie uchwały przewidziano zwiększenie o 10 zł dodatku za wychowawstwo.
r.J.Podlaska-dodatek za wychowawstwo 80 zł w porównaniu z dyrektorami którzy otrzymują dodatek funkcyjny i motywacyjny jest nie w porządku. Nauczyciel również prowadzi dokumentacje, wszystkie uroczystości które przygotujemy trzeba w to włożyć wiele pracy także popołudniami, współpraca z rodzicami również wygląda różnie. Nauczyciele mogą być zszokowani słysząc o dodatkach dla dyrektorów. Dodatek 120 zł nie będzie wygórowaną kwotą ponieważ w innych gminach wynoszą nawet więcej.
Sekretarz: Ale to się może tak wydaje 10 zł podwyżki miesięcznie ale to nie jest tak, że wynagrodzenie nauczyciela to jest 10zł.Nauczyciel który pracuje w szkole w Śmiłowicach z jakimś stażem który jest dyplomowany on otrzymuje na przykład 5675 zł brutto ,300 zł mniej niż dyrektor. Trzeba spojrzeć na proporcje. 10zł nie jest dużo ale za chwilę będą 5% podwyżki dla nauczycieli. W szkole w Wilkowicach nauczyciel ze stażem z nadgodzinami zarabia 5885zł brutto.
r.J.Podlaska -ale my mówimy tu o nauczycielach dyplomowanych którzy musieli zdać egzamin i się do tego egzaminu przygotować odbyć staż. Sama zdawałam ten egzamin wiem ile pracy trzeba było w to wszystko włożyć. Mówimy tutaj o nauczycielach dyplomowanych a powiedzmy ile stażysta zarabia.
Sekretarz: jeśli chodzi tu o stażystów to nie mamy przygotowane ale stażyści nie są wychowawcami.
r.J.Podlaska - mówimy tu o nauczycielu ze stażem, ja 25 lat pracuję , jestem nauczycielem dyplomowanym ale żeby osiągnąć ten sukces musiałam włożyć w to wiele pracy przez te 15 lat póki jestem w Choceniu skończyłam cztery podyplomówki na które do jednej dostałam 30 procent dofinansowana do drugiej 60 procent dwie sama sobie musiałam sfinansować. Aby być z dzieckiem na bieżąco trzeba robić różne rzeczy, sama zdobywam informacje co jest w karcie nauczyciela co robią inne koleżanki, żeby nie być w tyle. Te 5 tysięcy zarabiają nauczyciele dyplomowani z długoletnim stażem a ktoś kto pracuje 5 lat nie dostanie takich pieniędzy. Ktoś będzie miał nadgodziny ale nie wszyscy. Dyrektor tylko przyjdzie na uroczystość przywita, pożegna i usiądzie jak gość a nauczyciel musi się na stresować żeby to dziecko dobrze wypadło, musi czuwać nad tą grupą aby ta oprawa była przepiękna. Nauczyciel ma jeszcze do tego ful papierów do prowadzenia.
r.M.Czaplicka- spytała, czy ta podwyżka jest tylko dla nauczycieli wychowawców i ilu ich jest?
Sekretarz: około 50 w skali gminy
r.J.Podlaska-ja wiem że może to są kolosalne może sumy ale kiedy odejdą szkoły gimnazjalne to nie wiem czy będą mieli wszyscy nadgodziny i nie będzie takich na pewno sum. Wracając do sum nauczycieli my dodatku motywacyjnego dostajemy 1 procent od pensji zasadniczej natomiast dyrektorzy nie wiadomo z jakiej sumy im się to bierze, niech będzie bo dyrektor musi nad tym wszystkim czuwać ale nauczyciel dostaje 1% od pensji zasadniczej.
r.Z.Zawacki- proponuje aby odłożyć projekt do następnej sesji aby to 10zł nie psuło wizerunku w porównaniu do 1500zł.
r.J.Podlaska- powiedziała, szkoda że nie ma tutaj nauczycieli, bo by powiedzieli, że dziękują za to 10 zł i aby przekazać je na jakiś cel.
r.St.Świątkowski- proponuje aby to było 100zł
Przewodniczący przystąpił do przegłosowania wniosków złożonych przez radnych:
r.St.Świątkowskiego- proponuje aby to było 100zł
wniosek poparło 5 radnych
r.Z.Zawackiego- proponuje aby odłożyć projekt do następnej sesji
wniosek poparło 10 radnych,p-0,wst.-2
Projekt uchwały przełożono do rozpatrzenia na następną sesję.
3) powołanie Choceńskiej Spółdzielni Budowlanej;
Projekt uchwały omówił kierownik- Dawid Dalmann
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich.
Natomiast zgodnie z ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r., o spółdzielniach socjalnych: Spółdzielnię socjalną mogą założyć także organizacje pozarządowe w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub jednostki samorządu terytorialnego (art. 4 ust. 2 pkt. 2)
Do wniosku o wpis spółdzielni socjalnej do Krajowego Rejestru Sądowego dołącza się uchwałę organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, kościelnej osoby prawnej lub organizacji pozarządowej o powołaniu spółdzielni socjalnej, w przypadku gdy organem założycielskim jest organizacja pozarządowa, kościelna osoba prawna lub jednostka samorządu terytorialnego (i art. 6 ust. 1 pkt. 4).
Celem powołania Spółdzielni Socjalnej jest umożliwienie osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym, w tym bezrobotnym, niepełnosprawnym, aktywizacji zawodowej, a także prowadzenie działalności społecznej na rzecz osób zatrudnionych w spółdzielni oraz działań w sferze pożytku publicznego zgonie z ustawą. Dzięki uczestnictwu Gminy w Spółdzielni Socjalnej rozwijany oraz propagowany będzie sektor ekonomii społecznej. Spółdzielnia na swoją działalność otrzyma dofinansowanie w wysokości 120.000 zł na zakupy środków trwałych tj. sprzętu i wyposażenia oraz dofinansowanie pomostowe przez okres 6 miesięcy w wysokości 10 tys. zł miesięcznie na koszty funkcjonowania m.in. koszty najmu, ZUS.
Przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółdzielnię są według Polskiej Klasyfikacji Działalności:
- Roboty związane z budową dróg i autostrad
- Przygotowanie terenu pod budowę
- Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej
- Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych
- Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane
- sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego
- Pozostałe sprzątanie
- Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni
- Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
- Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych
- Malowanie i szklenie
- Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych
- Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych
Pytania:
r.T.Ruciński -Ile ta spółdzielnia miała by zatrudniać osób?
Kier.D.Dalmann: Dofinansowanie dotyczy 5 stanowisk pracy wszystkie pozostałe będzie musiała utrzymać spółdzielnia. Spółdzielnia przez pół roku ma gwarantowaną pomoc pomostową którą można przeznaczyć na koszty najmu, dzierżawy, zusu, podatki, paliwo, koszty księgowe, rachunkowe. Skorzystamy jeszcze z innych dotacji aby poszerzyć krąg osób zatrudnionych i spółdzielnia się rozwijała. Planowanych jest na razie 5 osób
r.T.Ruciński- To wynagrodzenie w kwocie 2 tys. brutto czy netto?
Kier.D.Dalmann: Najniższa krajowa wynosi teraz 2100 zł szacunkowo nie jestem w stanie tego zagwarantować bo to również są kwestie jaki będzie planowany zakres robót ale prawdopodobnie 2200-2300 brutto
r.T.Ruciński-Czy wiedzą za jakie wynagrodzenie będą pracować?
Kier.D.Dalmann: po konsultacjach z nimi wiedzą że zagwarantowaną mają najniższą krajową w zależności od ilości zleceń wypłacana będzie premia albo nad godzinny
r.T.Ruciński - Ja uważam że za to wynagrodzenie nie będą dobrze robić
Kier.D.Dalmann: Jeżeli spółdzielnia nie jest nastawiona na jakiś zysk dla podmiotów które tutaj będą występowały. Ponieważ jej zadaniem jest samodoskonalenie się i przynoszenie zysków w takim zakresie żeby można by tym ludziom jakoś pomagać. Bo spółdzielnia nie musi zajmować się tylko integracją tych ludzi tutaj zatrudnionych może ona organizować jakieś imprezy plenerowe czy wyjazdy. W szerokim pojęciu ona zajmować się będzie działalnością kulturalną i integracją społeczną. Spółdzielnia musi utrzymać się przez rok i pół roku pomostówki czyli razem od półtora roku do dwóch lat. Po tym okresie jeśli spółdzielnia nie ma zleceń następuje likwidacja, upadłość. Jest to forma która nie funkcjonuje zbyt długo na rynku polskim a powstała dlatego że istnieje na nią dofinansowanie.
r.M.Czaplicka- spytała, jakie są konsekwencje nie utrzymania się spółdzielni przez ten okres czasu?
Kier.D.Dalmann: zwrot dofinansowania
Przewodniczący RG- stwierdził, ze to jest tak jak dostaje osoba fizyczna dofinansowanie z urzędu pracy na działalność
Dalmann: dofinansowanie z urzędu prac wynosi więcej tutaj przyjęto i zatrzymano się na tej kwocie która obowiązywała jakiś czas temu jest ona kwotą ramową zaplanowaną na najbliższe lata i nie można jej przekroczyć
r.T.Ruciński -na jak długo te osoby będą podpisywały umowę?
Kier.D.Dalmann: na rok
r.T.Ruciński- a jeżeli ktoś zrezygnuje?
Kier.D.Dalmann: będzie musiał znaleźć kogoś na swoje miejsce spełniającego te same warunki
r.St.Świątkowski- zwrócił uwagę, że te szczegółowe pytania to już nie są na obrady.
Przewodniczący przerwał dyskusję
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 11 radnych,
p-0,wst.-1
4) przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
dla działki o nr 177/3 położonej w miejscowości Choceń, Gmina Choceń;
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Opracowanie przedmiotowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika z nowych potrzeb związanych z rozwojem miejscowości Choceń.
Dokonana przez Wójta Gminy analiza pozwoliła powziąć decyzję o zasadności opracowania miejscowego planu dla stosownego obszaru. Ważąc na powyższe, korzystając ze swych ustawowych uprawnień recypowanych na gruncie ustaw: 1) ustawy o samorządzie gminnym i 2) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – po przedłożeniu przez Wójta Gminy pod rozwagę możliwości sporządzenia stosownego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uznano, iż jest to zamierzenie zewsząd zasadne. Powzięta uchwała stanowi, zatem wyraz woli Rady Gminy względem kształtowania przestrzeni na terenie gminy. Powyższe wpisuje się w instytucję tzw. władztwa planistycznego gminy i jest przejawem racjonalnego gospodarowania przestrzenią gminy.
Przyjąć, zatem należy, że niniejsza Uchwała czyni zadość zarówno oczekiwaniom społeczności lokalnej jak również obowiązującym przepisom prawnym.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych
5) udzielenia pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu przebudowy drogi
powiatowej.
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Gminy mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Przedmiotem uchwały jest wyrażenie zgody na udzielenie Powiatowi Włocławskiemu pomocy rzeczowo - finansowej w robotach budowlanych w 2018 roku, związanych z realizacją przez Powiat Włocławski zadań własnych w zakresie przebudowy drogi powiatowej nr 2921C Śmiłowice – Wilkowiczki na odcinku o długości 0,93 km. Wartość szacunkowa udziału Gminy w Choceń wyniesie ok. 150 tys. zł.
Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, podjęcie uchwały jest zasadne i konieczne.
Mając na uwadze, że Rada Gminy w Choceniu w dniu 7 listopada 2017 r., podjęła uchwałę intencyjną w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy Choceń na udzielenie pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu przebudowy drogi powiatowej, podjęcie w/w uchwały jest zasadne i konieczne.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych
Ad.7. Interpelacje.
Nie zgłoszono.
Ad.8. Wolne wnioski i zapytania.
r.A.Ciesielski- powiedział,że dokonał analizy odpowiedzi p.Marszałka na petycję mieszkańców gm.Choceń. Złożono ponad 1000 podpisów. Pan Marszałek nic nowego nie napisał, tylko to o czym wszyscy wiedzą. Nawet się nie pochylił nad tym pismem, gdyż podpis jest z up.wicemarszałka. Może Marszałek domaga się innej formy protestu. Podpisy nie stanowią dla p.Marszałka żadnej wartości i radny uważa, że trzeba się zastanowić nad inną formą protestu.
Ad.9. Zakończenie posiedzenia
Przewodniczący zamknął XXXI sesję Rady Gminy.
/ wszystkie materiały wykorzystywane i omawiane na sesji są w załączeniu do protokołu/
metryczka
Wytworzył: Anna Nitecka (23 marca 2018)
Opublikował: Hanna Gołębiewska (23 marca 2018, 13:37:05)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 397