Protokół z V sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018


Protokół
z V posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 11 marca 2015r roku.
Sesja odbyła się w sali - Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki ul. Świerczewskiego.
Rozpoczęcie obrad- godz.13.oo
 
Ad.1.  Otwarcia V sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy –Józef Pawłowski, witając wszystkich radnych oraz Wójta Gminy Romana Nowakowskiego i  pracowników uczestniczących w obradach: Sekretarza Gminy- Agnieszkę Światkowską, Skarbnika Gminy-Beatę Piłatowską,  kier.ZUK-Jerzego Donajczyka oraz gości.
Ad.2.   W obradach uczestniczyło 14 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne. /lista obecności stanowi załącznik do protokołu/
Na sekretarza posiedzenia powołano wg listy obecności radnego Eugeniusza Jasińskiego.
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1.      Otwarcie.
2.      Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad
- przyjęcie porządku obrad
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3.      Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4.      Sprawozdanie z działalności posterunku policji w Choceniu oraz informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Choceń.
5.      Zmiana wieloletniej prognozy finansowej i budżetu gminy na rok 2015.
6.   Zniesienie formy ochrony przyrody.
     7.    Zarządzenie wyborów organów sołectw.
     8.    Wyrażenie zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz                     sołecki.
      9.   Likwidacja zakładu budżetowego pod nazwą Zakład Usług Komunalnych w Choceniu.
    10.    Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w gminie Choceń na rok 2015.
    11.    Wyrażenie zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz ze sprzedażą udziału w gruncie.
    12.    Utworzenia odrębnego obwodu głosowania.
    13.    Zawarcie Porozumienia w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji wspólnych działań w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji Włocławka i obszaru powiązanego z nim funkcjonalnie.
   14.    Zarządzenie konsultacji w sprawie zmiany urzędowych nazw miejscowości.
   15.    Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń.
   16.    Zmiana szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
   17.    Interpelacje radnych Rady Gminy.
   18.    Wolne wnioski.
   19.    Zakończenie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poddał przedstawiony porządek obrad pod głosowanie.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało  13 radnych obecnych na sali obrad
 
- przyjęcie protokołu z IV sesji RG,/ wyłożony do wglądu/
  za przyjęciem głosowało- 13 radnych obecnych na sali obrad
 
Ad.3.   Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
 
Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy Roman Nowakowski.
Pytań nie było.
 
Sprawozdanie zostało przyjęte 14 głosami za.
 
 
Ad.4.   Sprawozdanie z działalności posterunku policji w Choceniu oraz informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Choceń.
Sprawozdanie przedstawił kier.posterunku –G.Safianowski
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
 
r.K.Zawacki- spytał, czy są interwencje odnośnie młodzieży, czego dotyczą, jeżeli tak to czy to odbywa się w rejonie szkoły czy w szkole bo tu słyszeliśmy tylko takie odnośnie dorosłych zagrożeń, przestępstwa itd. A chodzi mi o młodzież, szczególnie młodzież szkolną. Czy są interwencje czego dotyczą.
 
Kier.G.Safianowski- oczywiście, że są interwencje , nie ma ich dużo trzeba powiedzieć że jak sobie przypomnę swoje młode lata było dużo gorzej niż jest teraz. Natomiast my docieramy do szkół z pogadankami, uświadamiamy dzieci, uświadamiamy młodzież ponieważ zagrożenia są na pewno nie mniejsze niż my żeśmy doświadczali było kilka tutaj takich sytuacji co najmniej dwie pamiętam w tej chwili tak na szybko gdzie było podejrzenie tutaj chodziło o gimnazjum w Choceniu zażywania narkotyków okazało się że nie nawet nie wiadomo czy dopalacze w każdym razie zostały różne środki farmakologiczne które dzieci zakupują bo dowiadują się tam gdzieś od rówieśników koleżanek, kolegów pewnie państwo słyszeliście są te leki na kaszel, które powodują jakiś tam stan błogi, trzy sytuacje były gdzie dzieciaki trafiły do szpitala i po przebadaniu wyszło. Ewidentnych takich sytuacji gdzie ta młodzież by się nam tutaj naprzykrzała i utrudniała życie i by były z nią problemy to nie. Wiadomo zdarzają się nie ma tak, że przy takim społeczeństwie przy obsługiwaniu dwóch gmin że jest wszędzie kolorowo i pięknie. Z całą odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że jeśli chodzi o młodzież nie jest źle.
 
 
 
r.Z.Zawacki- poruszył sprawę dzielnicowych, czy jest podział gminy i są przydzieleni konkretni funkcjonariusze dla danego terenu, na ten temat już rozmawialiśmy miały być spotkania , ja twierdzę że mieszkańcy rejonu który ja reprezentuję nie znają dzielnicowego. Chciałem się dopytać czy jest taki podział.
 
Kier.G.Safianowski- odpowiedział, oczywiście że jest na stronie komendy miejskiej można zobaczyć ale ja już panu mówię : jeżeli chodzi o gminę Choceń jest dwóch dzielnicowych ta gmina jest podzielona na połowę. Od 1 marca 2014r mamy nowego dzielnicowego bo pewno część z państwa wie , że pan Kaczmarek przeniósł się do Komendy Miejskiej we Włocławku, drugim dzielnicowym tu od kilku lat jest pan Błaszczyk, który między innymi obsługuje Śmiłowice.
 
r.Z.Zawacki- jeszcze raz podnoszę, że mieszkańcy nie znają, miały być spotkania i miał zostać przedstawiony dzielnicowy. Panie kierowniku wracamy do ubiegłego roku , były takie deklaracje.
 
Kier.G.Safianowski- być może były, tak były tylko ja nie bardzo sobie wyobrażam też takie spotkanie żeby wszyscy mieszkańcy, na pewno wszyscy nie przyjdą. Jestem otwarty takie spotkanie zorganizować ale nie jestem w stanie zorganizować w budynku.
 
Radni- są w tej chwili wybory sołtysów
 
Kier.G.Safianowski- przy okazji wyborów sołtysów jak najbardziej w miarę możliwości jak dostanę harmonogram tych spotkań postaram się ustalić tak grafik żeby oni mogli wziąć udział.
 
r.J.Dąbrowski-czy te kamizelki odblaskowe też rowerzysta ma w ciągu dnia w nich jeździć czy tylko zmierzch w nocy i wieczór bo różnie mówią.
 
Kier.Safianowski- przepis mówi jednoznacznie, kamizelki to nie jest obowiązkowe, obowiązkowe jest dla pieszych po zmroku poza terenem zabudowanym posiadanie jakiś elementów odblaskowych na swojej odzieży, nikt nie mówi, że to musi być kamizelka. W dzień nie ma obowiązku.
 
Kier.J.Donajczyk- toczono batalię o posterunek w Choceniu aby ocalał ale policjanci stali się niewidoczni w terenie. Chodzi o tych tak zwanych staczy przy sklepach co mnie bardzo denerwuje.
p.Donajczyk spytał także o ilość założonych niebieskich kart i na czyj wniosek są one zakładane.
 
Kier.Safianowski- odpowiedział, że stanie i picie pod sklepami staramy się w miarę możliwości tępić i jeżeli nam uda się ujawnić, że ktoś pije w miejscu publicznym to jest z reguły karany. Osobiście rozliczyłem parę osób pijących pod CCK ale przenoszą się w inne miejsca ale będziemy z tym dalej walczyć.
Jeżeli chodzi o niebieskie karty to najczęściej jest zgłoszenie jest interwencja i osoba poszkodowana i policjant który jest na miejscu tą niebieską kartę zakłada. Coraz częściej te karty zakładają pracownicy opieki społecznej. Na dzień dzisiejszy było tych kart kilkanaście, część procedur już została zakończona.
 
Więcej pytań do przedstawionego sprawozdania nie było.
 
Przewodniczący poddał sprawozdanie pod głosowanie, które zostało przyjęte jednogłośnie/14-za/
 
Ad.5.  Zmiana wieloletniej prognozy finansowej i budżetu gminy na rok 2015..
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy-Beata Piłatowska.
 
r.K.Zawacki- powiedział, że w punkcie odnośnie Wilkowic mamy pożyczkę w wysokości 10tys, która ma być zwrócona po rozliczeniu projektu, a jeżeli załóżmy że ten projekt nie przejdzie i kto wtedy ma tą pożyczkę zwrócić?
Skarbnik – do tej uchwały jak państwo wyrażą zgodę będzie spisana umowa między OSP i gminą Choceń i w tej umowie jest taki zapis, że jeżeli nie dostaną tych pieniędzy to muszą zwrócić z własnych środków muszą się rozliczyć z nami.
 
r.K.Zawacki- jeżeli nie mają teraz pieniędzy na ten wkład własny to później skąd będą mieć.
Skarbnik – skoro podpisują umowę to muszą się wywiązać z tego. Podpisują weksel, który my możemy zrealizować.
 
r.M.Bagiński- powiedział, że w powiecie lipnowskim strażacy chwalili się tym że realizowali też projekty ale musieli brać kredyty w bankach, dlatego wydaje mi się że dużym plusem jest to że gmina ułatwia strażom tą działalność, robienie projektów. Kredyt w banku jest obarczony dodatkowo procentem i wieloma innymi procedurami a tutaj no wiadomo zawsze jest możliwość nieskutecznego działania ale to jest  ułamek procenta, każdy stara się aby ten projekt jak najlepiej wyszedł. Dlatego z naszej strony powinniśmy pomagać strażakom w ten sposób. Tym sposobem dajemy możliwość na pozyskiwanie środków z zewnątrz.
 
Wójt- powiedział, że umowy z marszałkiem zostały zawarte więc nie ma niebezpieczeństwa, że strażacy nie otrzymają tych pieniędzy. Przekazując pożyczkę przekazujemy to co jest podpisane w umowie. Niebezpieczeństwo jest takie, że nie rozliczą tych pieniędzy ale nie ma takich projektów strażackich których byśmy nie monitorowali. Pracownicy nadzorują i pomagają. OSP musi wykonać ten remont w takim zakresie i wielkości jak jest w projekcie. Niebezpieczeństwo jest minimalne. Jeśli my im nie pomożemy projekty nie przejdą.
 
Więcej pytań nie było.
Przewodniczący poddał uchwały pod głosowanie:
Zmiana wieloletniej prognozy finansowej za-14
Zmiana budżetu gminy na rok 2015 za-14
 
Ad.6.  Zniesienie formy ochrony przyrody.
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
 Ad.7.  Zarządzenie wyborów organów sołectw.
 
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy-Roman Nowakowski.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
Ad.8.  Wyrażenie zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz  sołecki.
 
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy-Roman Nowakowski.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
Ad.9.  Likwidacja zakładu budżetowego pod nazwą Zakład Usług Komunalnych w Choceniu.
 
Wójt- Panie Przewodniczący Państwo Radni temat dotyczy zakładu budżetowego, który obecnie funkcjonuje jako budżetowy. Chciałem zaznaczyć na samym początku, że nie jesteśmy z panem kierownikiem skonfliktowani i nie chcemy się go pozbyć a wręcz odwrotnie, myślę że dla p.Donajczyka robota się zawsze znajdzie bo jako pracownik samorządowy poświęcił tutaj prawie całe swoje dorosłe życie i jest ceniony.
Jest kilka celów dla których jest ta likwidacja:
1.      Poprawa struktury organizacyjnej, jedna osoba będzie odpowiadała np. za budowę dróg i za dysponowanie sprzętem
2.      Pozyskiwanie pieniędzy, niestety komunalka w takiej formie jak obecnie istnieje nie może pozyskiwać ani z Urzędu Pracy ani środków unijnych bo nie ma osobowości prawnej a idą nowe pieniądze co dla nas to być albo nie być bo z własnych środków niewiele jesteśmy  w stanie zrobić.
Reorganizacja nie spowoduje, że ci ludzie trafią na bruk czy sprzęt będzie rozdawany- oczywiście jakieś zmiany są możliwe, natomiast praktycznie wszyscy pracownicy przechodzą pod kuratelę samorządu a decyzję o tym kto albo nie będzie podejmowana wspólnie z p.Jurkiem bo on ma też pewne doświadczenia. Nie polega to na tym, że służyć to ma jakimś personalnym sprawom a ma to służyć merytorycznie. Koszty funkcjonowania jako zadania budżetowego będą moim zdaniem nie większe jak obecnej formie.
Jeszcze raz podkreślę, że nie jest to roszada personalnie związana z kimkolwiek bo różne rzeczy słyszałem i chciałem temu stanowczo zaprzeczyć. Jeżeli będą pytania , bardzo proszę.
 
r.K.Zawacki- tak się składa, że tu mamy w projekcie tej ustawy w tytule sprawa likwidacji zakładu budżetowego, chciałbym się dowiedzieć jak to formalnie będzie wyglądało czy będzie powołany likwidator tego zakładu, jakie będzie miał kompetencje, jakie uposażenie bo rozumie że to się z tym wiąże. Czekam na odpowiedź p.Wójcie bo z tego będą wynikały następne sprawy.
 
Wójt- tak będzie powołany na pewno likwidator gdyż nie zamierzam osobiście tych czynności prowadzić, czynności zgodnie z projektem będą zakończone do 31 maja.
 
r.K.Zawacki- czy jest już ustalona osoba likwidatora.
 
Wójt- nie śmiałbym wychodzić przed państwa, nie jest możliwe aby była ustalona osoba jak państwo jeszcze nie podjęliście uchwały.
 
r.M.Czaplicka- jaka będzie nazwa ewentualnego referatu który przejmie zadania ZUK i kto będzie kierował tym referatem.
 
Wójt- mamy dwa referaty w tej chwili, finansowy którym kieruje p.skarbnik i drugi administracyjny-kieruje p.sekretarz. Nie mamy jeszcze ustalone ale prawdopodobnie będzie to spraw gospodarczych i będzie to kierownik.
 
 
r.K.Lipowski-czy po przejęciu przez gminę ten zakład będzie mógł świadczyć usługi czy będzie mógł taką działalność prowadzić.
 
Wójt-takie same ma zakład kompetencje jak i gmina tylko takie usługi które są związane z zadaniami własnymi, musiał by być spółką z o.o. czyli podmiotem prawa materialnego działającej na podstawie ustawy o działalności gospodarczej i wtedy mógłby świadczyć usługi, tak będzie zarówno zakład budżetowy jak i zadanie budżetowe i może świadczyć te same usługi związane z zadaniami własnymi i tutaj się nic nie zmieni.
 
r.K.Zawacki- chciałbym się dowiedzieć jak wygląda sytuacja finansowa teraz ZUK, mamy 2015r więc jak ta sytuacja wyglądała w roku 2014.
 
Kier.ZUK J.Donajczyk- jest już opracowane sprawozdanie za rok 2014 i ZUK zamknął ten rok zyskiem 4.794zł, koszty działalności wyniosły 2mln52tys na plan 2mln166tys.
Zakład nie jest komercyjną firmą tylko mamy zaspokajać formy usług i nie jest celem wypracowywania usług a tak żeśmy pracowali aby nie przynosić deficytu.
Dokładne sprawozdanie będzie przedstawione w późniejszym czasie.
 
r.K.Zawacki- jeżeli dobrze rozumie, następuje likwidacja zakładu pracy, zostają rozwiązane umowy o pracę z tymi pracownikami, będą podpisywane nowe umowy. Jaką mają gwarancję ci pracownicy, że wszyscy zostaną zatrudnieni i druga sprawa czy przewiduje p.wójt jeżeli ta uchwała przejdzie w tej formie, że zostanie zlikwidowany ZUK i zostanie powołany referat w strukturach urzędu gminy czy w tym temacie przewidywane są utworzone nowe miejsca pracy.
 
Wójt- w skład referatu będą wchodzić także pracownicy zatrudnieni obecnie w urzędzie natomiast myślę, że kierownik będzie to nowa pewnie osoba nowa w sensie personalnym.
Jeżeli chodzi o gwarancje, myślę że to co już powiedziałem tutaj gwarancji nie ma bo pracodawcą jest wójt i ja nie chciałbym wychodzić i przed państwa decyzją mówić nazwiskami czy ten , czy ten bo nie wszyscy będą potrzebni pracownicy bo np.księgowość nie będzie nam potrzebna bo mamy własną ale księgowa z ZUK jest na ½ etatu ale czy się spotka z aplauzem p.skarbnik tego nie wiem bo na ten temat nie rozmawialiśmy. Wszyscy pracownicy merytoryczni zatrudnieni w ZUK-u będą na pewno zatrudnieni.
 
r.K.Zawacki- kto będzie rozwiązywał umowy o pracę z tymi pracownikami.
 
Wójt- będzie to moja kompetencja.
 
r.K.Zawacki- w takim razie na czym będzie polegała rola likwidatora.
 
Wójt-likwidator musi spisać majątek i musimy go przejąć na stan gminy, wszystko jest opisane dokładnie w § 6 który wyczerpuje w pełni rolę likwidatora.
 
Kier.ZUK J.Donajczyk- omówił powstanie i działalność Zakładu Usług Komunalnych w Choceniu.
Minęło 8 lat jak ten zakład powstał. Wiemy, że wszystko ma swój początek i koniec dlatego warto coś o tym powiedzieć. Zakład zajmował się głównie sprawami kanalizacyjnymi i wodociągowymi. Był to trudny okres, zdobywaliśmy doświadczenie ale mimo wielu trudności zdobywaliśmy środki np. na doposażenie stanowisk pracy ale dzisiejsze przepisy nie pozwalają już na to. Ja od młodości miałem taką smykałkę, że przypadało mi kierować różnymi ludźmi i myślę że miałem umiejętność dobierania sobie pracowników i w wielu przypadkach ci pracownicy się sprawdzili. Z kim trzeba było to się rozstaliśmy ale ja zawsze starałem się patrzeć na sprawy ludzi takim okiem w miarę realnym, były kary i nagrody zależy jak kto zasłużył.
Wiemy, że nie będzie to typowa likwidacja tylko przekształcenie, nowa forma, nowe struktury. Tak jak wójt powiedział chodzi o dobro tego zakładu, być może tak jest a wszystko pokaże czas, który wszystko skoryguje. Chciałbym aby przy tej reorganizacji załoga została doceniona. Warunki w jakich zaczynaliśmy a jakie są każdy widzi.
Zostałem przez pracowników obwiniony, że dowiadują się z internetu o likwidacji zakładu.
Pracowaliśmy w trudnych warunkach, duża awaryjność sieci itp. I myślę, że teraz trzeba by tych ludzi docenić oczywiście nie wszystkich bo wiadomo w czym rzecz.
Kierownik omówił koszty związane z utrzymaniem zakładu, które nawet po przekształceniu są nie uniknione jak energia, paliwo.
 
Wójt- powiedział, że nie raz rozmawiał z kierownikiem na ten temat i jest przekonany, że gdyby podejmował decyzje podjął by taką samą jak ja. Załodze na pewno nikt krzywdy nie zrobi, przechodzą z wynagrodzeniem jak mają i ze wszystkimi świadczeniami. Będą sporadyczne sytuacje takie jak księgowa bo nie wiem czy będzie potrzebna czy nie bo to zależy od pani skarbnik. Oprócz nazwy nic się nie zmienia.
Wszystkie gminy wyszły z zakładów komunalnych bo ta forma nie jest na te czasy.
Wójt podziękował całej załodze bo spisywała się bardzo dobrze jako całość bo faktycznie zaczynali od zera i przez te 8 lat zrobili bardzo dużo.
Nie rozmawiałem z załogą wcześniej bo nie mogłem przed podjęciem przez państwa decyzji. Jeszcze raz zaznaczam, że to nie jest likwidacja tylko przekształceniu a Jurkowi jeszcze raz chcę podziękować, robota dla ciebie jest i wiesz, że jest.
 
r.E.Grekowicz- spytała, dlaczego p.Wójcie akurat taka data bo jak usłyszałam, że p.Donajczyk ma jeszcze te 9 miesięcy do emerytury to nie można było z tym ewentualnie poczekać.
Ja to wszystko rozumie, pan już tu wszystko powiedział. Wiem, że muszą być przygotowane projekty ale nie może być to w takiej formie, gdyby ci pracownicy byli i się wypowiedzieli bo ja w pewnym momencie to nie wiem czy pracownicy mieli jakieś zarzuty do pana Donajczyka?
 
Wójt- powiedział, że propozycję pracy otrzymają wszyscy pracownicy ci o których mówiłem na tych samych warunkach.
 
r.K.Lipowski- czy zostanie jakieś nowe stanowisko stworzone do zarządzania tymi ludźmi czy przejmą to pracownicy gminy.
 
Wójt-będzie tym kierował kierownik referatu gospodarczego.
 
r.E.Grekowicz- a to będzie pan Donajczyk.
 
Wójt- nie, to nie będzie pan Donajczyk.
 
r.K.Zawacki- czyli całkiem nowa osoba.
 
Wójt- proszę państwa, ja nie podjąłem jeszcze decyzji w tej sprawie.
 
/ toczyła się dyskusja między wójtem a radnymi bez udzielania głosu przez przewodniczącego RG/.
 
 
 
 
 
 
r.K.Zawacki- tak się złożyło, że wystąpienie p.Donajczyka troszeczkę mnie poruszyło bo nie sądziłem, że będę na sesji tak osobistego wystąpienia gdzie przewijała nuta rozczarowania mówiąc delikatnie i takiego odejścia w niesławie i tak dalej. Można wywnioskować z wypowiedzi p.Donajczyka, że rzeczywistość wygląda troszkę inaczej niż p.Wójt nam tu przedstawiał i przed głosowaniem panie i panowie radni panie przewodniczący pan pozwoli, że ja coś przeczytam żebyśmy sobie pewną rzecz przypomnieli jak brzmi ślubowanie które składaliśmy "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców."  Żebyśmy o tych sprawach nie zapomnieli bo ja po wystąpieniu p. Donajczyka mam swój pogląd zdecydowany na tą sprawę. Przed przystąpieniem do głosowania żeby każdy zastanowił się nad tym a niektórzy dopowiadali sobie jeszcze tak mi dopomóż Bóg, jeżeli tak ma wyglądać praca i niektóre sprawy, które my tu poruszamy i jeszcze do tego mieszamy Boga no to dla mnie jest to już rzecz kompletnie niezrozumiała.
 
Więcej pytań nie było.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za -8,p-4,wst.-2.
 
 
 
Ad.10. Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w gminie Choceń na rok 2015.
 
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
Ad.11.  Wyrażenie zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz ze sprzedażą udziału w gruncie.
 
Wójt- powiedział, że jest to sprawa bardzo wrażliwa społecznie cały obiekt był budowany przez społeczeństwo i samorząd i stanowi własność samorządu. Nie potrafię powiedzieć na ile obecny lekarz tego mieszkania potrzebuje i drugi temat związany z tym, że jeśli mielibyśmy wyrazić zgodę i miałoby to stanowić komplikacje w przyszłości to trzeba się zastanowić. Lekarz obecny twierdzi, że mieszkając na miejscu mógłby lepiej wykonywać swoje czynności.
 
r.J.Dąbrowski- w imieniu NGS, uważamy że sprzedaż mieszkania jest bezzasadna, nie poprzemy tej uchwały bo w przyszłości możemy nie mieć wpływu na nic popierając sprzedaż. Lekarz może zawsze się zmienić bo wystarczy, że obecny nie podpisze umowy z NFZ i co wtedy? Mieszkańcy mogą zostać bez lekarza. Obecny może sobie kupić mieszkanie w Czerniewicach lub tutaj w Choceniu a wiadomo, że dla młodego lekarz który przychodzi zawsze jakimś pociągnięciem jest mieszkanie. Nie interesują nas sprawy prywatne p.lekarza i jesteśmy przeciwko sprzedaży.
 
Więcej pytań nie było.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za -0,p-14,wst-0
 
 
 
 
 
 
Ad.12.    Utworzenia odrębnego obwodu głosowania.
 
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
Ad.13.    Zawarcie Porozumienia w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji wspólnych działań w ramach Obszaru Strategicznej Interwencji Włocławka i obszaru powiązanego z nim funkcjonalnie.
 
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-12,p-0,wst-2
 
 
Ad.14.    Zarządzenie konsultacji w sprawie zmiany urzędowych nazw miejscowości.
 
Projekt uchwały przedstawiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska.
Pytań nie zgłoszono
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:za-14
 
 
Ad.15.    Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń.
Ad.16.    Zmiana szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
 
Wójt- poprosił, aby punkt 15 i 16 przedstawił p.D.Dalmann razem, gdyż są one ze sobą ściśle powiązane.
Przewodniczący wyraził zgodę.
 
p.D.Dalmann- omówił nowe zasady segregacji odpadów komunalnych i regulamin utrzymania czystości i porządku.
 
r.K.Zawacki- ile procent gospodarstw domowych ma podpisane umowy na wywóz śmieci i jak wysoka jest ściągalność opłat za te śmieci i jak wygląda kalkulacja kosztów.
 
p.D.Dalmann- szacunkowo mamy złożonych 2099 deklaracji, gospodarstw jest ponad 2100 z czego jest kilkadziesiąt deklaracji zerowych gdzie mieszkańcy wykazali, że nikt nie zamieszkuje pod danym adresem. Ciężko jest zweryfikować ilość osób pod wskazanym adresem oraz czy naprawdę ktoś tam zamieszkuje. Postępowanie jest długie a i tak nie będziemy w stanie tego udowodnić. Liczba osób fizycznie zameldowanych i fizycznie deklarujących odpady różni się ok 1000 osób. Ściągalność opłaty wacha się w granicach 75% miesięcznie z tym że to jest wartość zmienna. Inkasenci docierają do płatników i oni przynoszą znaczną część tej wartości. Dłużników mamy niestety stałych i są to osoby których nie stać, którzy unikają płacenia ale w najbliższym czasie zostanie podjęta egzekucja opłaty śmieciowej a z jakim efektem to już zależy od urzędu skarbowego.
 
r.K.Zawacki- jaka jest konkretna kwota gdyby była wpłata 100% od mieszkańców a jaka jest rzeczywista miesięcznie jaką osiągamy.
 
p.D.Dalmann- ok.45tys powinniśmy osiągnąć przy 100% a osiągamy ok.38tys.
 
Wójt- uzupełnił wypowiedź p.Dalmanna, nowym elementem są worki na segregację a drugi to odbiór odpadów biodegradowalnych.
 
p.J.Donajczyk- spytał, co z odpadami bezpańskimi.
 
Wójt- są włączone do systemu.
 
Więcej pytań nie było.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie:
 
-Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń: za 14
 
-Zmiana szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę: za-14
 
 
Ad.18. Interpelacje radnych.
 
Nie zgłoszono.
 
 
Ad.19. Wolne wnioski.
 
r.M.Czaplicka- w związku z tym, że na Sali obecni są nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych w Choceniu, chciałabym wnioskuję o udzielenie im głosu ponieważ przedstawiciele rady pedagogicznej chcieliby się odnieść do pisma p.dyr. Skalskiego, które zostało im w ostatnim czasie przedstawione.
 
Przewodniczący RG- muszę pani tu odpowiedzieć, regulamin rady nie przewiduje dyskusji osób zaproszonych.
 
r.K.Zawacki- statut mówi wyraźnie że jeżeli radny odda swój głos przewodniczący udziela takiego głosu.
/trwała wymiana zdań pomiędzy radnymi, przewodniczącym i gośćmi/
 
Wójt –panie przewodniczący statut przewiduje zabranie głosu jeżeli jest to w imieniu radnego.
 
r.M.Czaplicka- chciałabym żeby w moim imieniu zabrała głos pani Grażyna Rybarczyk.
 
Przewodniczący udzielił głosu p.G.Rybarczyk.
 
 
 
 
 
 
 
 
p.Grażyna Rybarczyk-„ Jestem tutaj, że tak powiem, zupełnie obca, spoza środowiska, dlatego stało się tak, że pracuję i to jedyna rzecz, która mnie wiąże. Mam za sobą 41 lat pracy w szkolnictwie, 34 lata pracowałam w liceum ogólnokształcącym we Włocławku kilka lat byłam vice dyrektorem, czyli o pracy w szkole i o organizacji szkoły na pewno mam większe pojęcie niż przeciętny tutaj z państwa radnych — nic nie ujmując z państwa wiedzy. Przede wszystkim chciałam się odnieść do tego pisma, które trafiło do nas w sposób, że tak powiem, przez kolejne etapy. Pracowałam w szkołach, które były łączone. Były ośmiolatki, były licea i to funkcjonowało bardzo dobrze, tylko w dużej mierze zależy to, proszę państwa, od ludzi, od tych zarządzających szkołami. I chciałam tutaj powiedzieć jedną rzecz, która mnie od samego początku bulwersowała i do tej pory bulwersuje, a mianowicie: nepotyzm w gimnazjum. Proszą państwa, nie może być tak, że w szkole zatrudnia się rodzinę i to na stanowiskach… ‘wiadomych’. Zastępcą pana dyrektora jest jego bratanica. Żona pracuje… Kilka jeszcze osób związanych koligacjami rodzinnymi też pracuje… To jest złe, dlatego że trudno takim osobą zwrócić uwagę, bo nie wiadomo, komu się wtedy narażamy, prawda? Czy tej osobie, do której się zwracamy, czy też narażamy się dyrekcji szkoły. Poza tym to pismo, które niby dotyczy podziału szkół. Bo de facto jest to pismo, które przede wszystkim szkaluje naszą młodzież, czyli młodzież liceum ogólnokształcącego i szkoły zawodowej, ale także przy okazji szkaluje nas jako nauczycieli. Przecież nadzorujemy i nie może być tak, proszę państwa, że jeżeli ktoś sam sobie z czymś nie radzi to szuka winnych wokół siebie, a nie w samym sobie. Jeżeli szukamy przyczyn najprościej zacząć po prostu od siebie. Działania wychowawcze podejmowane przez pracowników gimnazjum są co najmniej szokujące. Co najmniej szokujące, bo to, że mówi się o paleniu, proszę państwa, to nie jest problem gimnazjum, szkoły podstawowej, liceum czy zawodówki. To jest problem ogólnopolski. Nie oszukujmy się, bo doskonale o tym wiemy i, na przykład, jeżeli pan dyrektor każe wystawiać od toalety drzwi, to przepraszam bardzo, gdzie jest godność ucznia? Gdzie jest godność tego ucznia? Dopiero po awanturze drzwi zostały do toalet wstawione. Zresztą odbiło się to we włocławskiej prasie. Kwestia palenia… Tajemnicą poliszynela jest, że ta budka, która tam jest na terenie gimnazjum na zakręcie, to niby ma być miejsce, gdzie się oczekuje na autobus. Raz że jest to zakręt, więc nie bardzo wiem, jak tam na zakręcie ma autobus stawać… On tam po prostu nie staje. Kuriozum tego wszystkiego stanowi fakt, że pan woźny otwiera tę altankę i zamyka. I przed zamknięciem oczyszcza popielniczki, które tam są przytwierdzone na łańcuchy. Kiedy pan wójt był w szkole, kiedyś u nas myśmy zwracali uwagę, że to jest zły pomysł, bo jest on niezgodny z polskim prawem, a państwo reprezentujecie państwo prawa, prawda? I teraz na terenie należącym do gimnazjum pojawia się palarnia, a przecież w instytucjach państwowych nie może być tego typu miejsc. W żadnym szpitalu nie ma, wewnątrz szkoły nie ma, więc nie wiem, czemu to ma służyć. Poza tym, proszę państwa, to że w gimnazjum choceńskim spada liczba uczniów, to nie jest, że tak powiem, przyczyna niżu demograficznego, aczkolwiek też na pewno, bo przyrost naturalny wiemy jaki jest, ale z tego, co ja wiem, to po prostu do gimnazjum choceńskiego niechętnie przysyłają rodzice własne dzieci. Proszę państwa, jeżeli państwa dziecko przewraca się przed gimnazjum, bo jest teren nieposypany i wybija sobie zęby, i pan dyrektor uważa, że to jest wina dziecka, to jak buduje swój autorytet? Jak buduje tę wizję szkoły? Poza tym sposób zachowania się pana dyrektora nawet wobec mnie, mimo że mnie potem przepraszał, jest karygodny. Proszę państwa, jak mam tyle lat, ile widzicie, to nikt się do mnie tak nie zwrócił, kiedy zwróciłam uwagę panu dyrektorowi, że teren przed szkołą jest nieposypany i się poprzewracamy za chwilę, i będą wypadki, to pan dyrektor mi powiedział, żebym się od niego odpieprzyła. To jest przedstawiciel władzy. Ja tego nie wymyślam, proszę państwa, to się tak stało. Takie same epitety kieruje pan dyrektor pod adresem uczniów. Proszę zapytajcie młodych nauczycieli, co wyszło w ankietach, jak pan dyrektor gimnazjum odzywa się do naszych uczniów. Jest to karygodne i, proszę państwa, tak się buduje obraz szkoły. Tak się niszczy autorytet biednego nauczyciela, chcąc że tak powiem, wznieść się na piedestał na cudzym grzbiecie. Poza tym to, co też obserwuję, znaczna część pracowników cieszy się jakimiś specjalnymi względami… Panu woźnemu w tej szkole wszystko wolno. Nie przychodzi rano żeby wystrzyc trawnik, tylko strzyże trawnik warczącą maszyną, kiedy są matury albo kiedy piszą nasi uczniowie klasówki. Kilkakrotnie na ten temat mówiłam, zwracałam uwagę — grochem o ścianę, mówiąc kolokwialnie, zero reakcji. Skoro panu dyrektorowi tak bardzo zależy na spokoju, to może by zaczął właśnie od takich takich sytuacji. Poza tym zdarza się również tak, że coś się psuje, a pana od naprawy po prostu nie ma, dematerializuje się. I to nie jest przypadek jednostkowy, ale ten pan po prostu widocznie ma specjalne względy u p.dyrektora i to też ludzie widzą, po prostu o tym ludzie głośno mówią. Poza tym w tym piśmie, które otrzymaliśmy, jest mowa o imprezach, które się nie mogą odbywać, bo zachodzimy sobie w drogę. Nieprawda, proszę państwa. Ustalane są terminy, tylko nie łamie nasza strona tylko ta druga, która ma akurat wyższe racje, bo to jest jej budynek, bo my tam podnajmujemy ten budynek i w związku z tym hulaj dusza, piekła nie ma.
Teraz jeśli chodzi o bezpieczeństwo: tam jest taka kwestia podniesiona, że nasi uczniowie stanowią zagrożenie dla uczniów gimnazjum. Mało tego, że nasi posługują się komórkami i to stanowi zły przykład dla uczniów gimnazjum, proszę państwa. Absurd! Czasy są takie, że każdy uczeń, poczynając od przedszkola, ma tę komórkę i jak zaczyna się przerwa, to odruch mają taki, że biorą te komórki i czego się tu czepiać, co komu przeszkadzają te komórki, ale jak ja zwróciłam pani wicedyrektor uwagę, że jej uczennica biega z tabletem po szkole i w toaletach robi zdjęcia, to pani powiedziała, że to nie jest zabronione, no to bądźmy konsekwentni, prawda? Bądźmy w tej sytuacji konsekwentni! Poza tym prawda jest taka, że to szybciej gimnazjaliści się poszarpią niż licealiści, bo to jest taki wiek niestety. W tym przedziale wiekowym tak to wygląda. Poza tym podejmuje się kwestię picia alkoholu. Zgoda, ale to nie dotyczy tylko szkół ponadgimnazjalnych. To dotyczy również, proszę państwa, gimnazjalistów. Ostatnio był taki przypadek, że gimnazjalistkę prawie że panie z płotu zbierały, bo nie była w stanie się poruszać. Czyli jeżeli ktoś krytykuje, to niech będzie krytyczny wobec siebie. Chyba co ja tu mówię, jest logiczne. Jak pan popatrzy na sąsiednie gminy, to nie ma ani liceum ani szkoły zawodowej. Teraz się przecież otwiera szkolnictwo właśnie na szkoły zawodowe, bo to jest że tak powiem potrzebne. Tego wymaga nasza gospodarka i pan powinien zrobić wszystko, żeby te szkoły jak najlepiej obok siebie funkcjonowały, a to, co państwo proponujecie, żeby dzielić te szkoły to jest po prostu chory pomysł. Poza tym ja chciałam jeszcze jedną rzecz powiedzieć, że tu dla pana przewodniczącego, proszę pana, to nie można sobie tak podzielić szkół, dlatego że są pewne wymogi bezpieczeństwa i są pewne standardy. Chociażby jeśli chodzi o wielkość sal. Muszą one odpowiadać pewnym standardom o oświetlenie. I nie wiem, kto to zatwierdził, ale też są okna nie takie, jak być powinny, ale to mniejsza o to. Stawianie sobie, że tak powiem, chińskiego muru nie ma tutaj racji bytu. Chciałam powiedzieć dzisiaj czym by się zakończyło, gdybyście państwo zamknęli drzwi z jednej strony. Dzisiaj pękł hydrant, lała się woda nie z tej ziemi. Trzeba było jedne tylko drzwi na parterze zamknąć czyli te, które państwo proponujecie i co się stało? Zaczął się robić bałagan, zaczęło się ciasno robić, bo tylko były jedne schody, wąskie schody, co jest też niezgodne z przepisami, ale życie pisze różne scenariusze i taka sytuacja się akurat dzisiaj zdarzyła, i teraz zastanówmy się czy jeśli tak, jak ktoś tutaj proponował, wybije się jakieś boczne wejście, likwiduje się sale czy to będzie bezpieczne dla tej młodzieży? Myślę, że nie, bo rodzice przysyłają swoje dzieci do szkoły, mając świadomość, że oddają je pod kuratele osób odpowiedzialnych, które zdają sobie sprawę z tego, że warunki, które nie są adekwatne do przepisów BHP, nie mogą być w tej szkole. Reasumując, proszę państwa, nie może być tak, że jak ktoś sobie nie radzi ze szkołą to szuka gdzie indziej winnych. To jest najprostsze… Wydaje mi się, że pani dyrektor, Tamara Mikołajczak, jest bardzo spolegliwym dyrektorem i dyrektorem, który w przeciwieństwie do innych cieszy się szacunkiem, ma cierpliwość, ogromną kulturę i przede wszystkim cały dzień jest w szkole, czego o tej drugiej stronie też powiedzieć niestety nie można. I ja myślę, że w tej sytuacji nasza obecność chyba tutaj jest zasadna, bo my nie chcemy pracować w niebezpiecznej — my chcemy pracować w szkole przyjaznej uczniom. Również i w szkole bezpiecznej i taka szkoła będzie bezpieczna, jak w tej chwili, gdzie jest wejście główne, prawda?  Panie Wójcie, ja nie wiem czy pan zna tu umowę i w tej umowie dotyczącej dzierżawy szkoły jest wyraźnie napisane, że może pan wypowiedzieć tę umowę w momencie, kiedy szkoła zacznie wygasać. Tutaj nic nie wskazuje na to, że ta szkoła będzie wygasała. Poza tym wtedy będzie pan musiał zwrócić nakłady poniesione przez towarzystwo, a to są ogromne nakłady. Proszę państwa, z tamtej drugiej strony, gdzie miałoby być gimnazjum, są trzy sale, dwie sale językowe, dwie sale informatyczne, a teraz każda z sal jest też przygotowana do wykorzystania sprzętu informatycznego i jak weźmiemy ołówek, to policzymy. Tych pieniędzy wyjdzie bardzo dużo i nie wiem czy gmina jest taka zamożna, że na tego typu przedsięwzięcia może sobie po prostu pozwolić. Z mojej strony to tyle. Jeśli państwo mają pytania to bardzo prosimy. Dziękuję”
 
r.M.Bagiński-pani poruszyła temat zimy, skoro pracuje pani w zespole tych szkół dlaczego problem zgłaszała pani panu dyr. Skalskiemu a nie swojej pani dyrektor.
 
p.G.Rybarczy- gospodarzem budynku jest p.dyr. Skalski a poza tym nasza pani dyrektor była akurat nieobecna. Niech pan nie szuka usprawiedliwienia.
 
 
 
 
 
r.K.Zawacki-chodzi mi o pracę oczyszczalni ścieków Skibice, mieszkańcy mają dużo zastrzeżeń nie działa ona tak jak powinna. Do rowu melioracyjnego odpływają ścieki częściowo oczyszczone i częściowo nie. W związku z tym, że źle jest usytuowany przepust na drodze gminnej te rury są umieszczone wyżej niż dno tego rowu i robi się zastoisko i wszystkie te nieoczyszczone ścieki tam opadają i jest niesamowity smród. Chciałbym się dowiedzieć co jest przyczyną takiej złej pracy i ewentualnie poprawienia tego przepustu i udrożnić to aby nie było tego zastoiska.
Druga sprawa panie wójcie to na jednej sesji powiedział pan, że wszyscy mieszkańcy gminy są traktowani jednakowo i za przyłącza do kanalizacji płacą po 300zł więc ja pytam dlaczego mieszkańcy Skibic płacili za przyłącze po 1tys. Zwracają się do mnie z tym pytaniem żebym to wyjaśnił dlaczego zdecydowana część mieszkańców gminy gdzie jest kanalizacja płacili po 300zł a oni po 1tys. I chcą występować z pismami do UG o zwrot tej różnicy bo czują się pokrzywdzeni.
W związku z budową tej kanalizacji która tam jest został zawalony wjazd ,zepsuty w rejon pałacu. Są tam studzienki kanalizacyjne, była ułożona droga z betonowej trylinki, w tej chwili po tej pracy te wszystkie wykopy co były zrobione osiadły, trylinka osiadła i jest tam jedno wielkie zastoisko, po opadach tam ci ludzie nie mogą przejść, ciężko jest przejechać samochodami, studzienki wystają a trylinki są dużo niżej. Czy przewiduje pan tam konkretnie w tym temacie jakieś działania żeby tym ludziom pomóc bo po prostu tego tak nie można zostawić.
Następna sprawa dotycząca mojego rejonu to jest kolejka w Wichrowicach. Tam jakaś firma usuwała szyny te podkłady kolejowe. Nie wiem kto to robił na czyje zlecenie ale w tej chwili po tej kolejce zostawiony jest w niektórych miejscach krajobraz księżycowy. Nasyp cały jest porozrywany, część leżała nawet na asfalcie, ja dzwoniłem do Krzysia żeby tą sprawą się zająć. Ma być to zrobione, ma być naprawione. Nie wiem czy tam robiono coś cokolwiek ale w każdym bądź razie według mnie to jest zupełnie niezadawalające i trzeba by się temu dokładniej przyjrzeć i tą sprawę wyegzekwować od tych którzy to robili.
Jeszcze jedna sprawa ja to nazwę alei topolowej w Wichrowicach wszyscy wiedzą którzy się orientują w tym terenie. Jest to długi ciąg drzew, które niejako stanowią barierę dla wiatrów, ochraniają część Wichrowic, Szatki,Skibice itd. Chciałbym aby tą aleję topolową objąć ochroną uchwały rady, żeby bez zgody uchwały rady nie można było wycinać drzew w tej alei topolowej. Do czego zmierzam, zmierzam do tego, że w roku ubiegłym był przypadek gdzie zostały wycięte drzewa bez żadnego uzasadnienia, nikomu te drzewa nie przeszkadzały absolutnie a co najgorsze, że te drzewa zostały wycięte i sprzedane czyli było to działanie celowe którego ja konkretnie nie rozumiem. Chciałbym aby po prostu uchwałą rady tą aleję chronić bo po prostu taka jest konieczność, wymóg.
I następna sprawa już ostatnia to zwracam się aby w projekcie dzisiejszej sesji jest taka moja sugestia, mój wniosek żeby w każdym bądź razie mówię tu o sobie , moje nazwisko jako tego który głosował przeciwko likwidacji zakładu usług komunalnych było wymienione. Żeby nie było w protokole napisane, że 8 osób było za i na tym się kończy.
 
Kier.ZUK J.Donajczyk- ja Panie Krzysztofie odpowiem tak, sprawa którą Pan poruszył została niejako już wcześniej rozpoczęta. Wpłynęło pismo do Ochrony Środowiska w tej sprawie i jest wszczęte postępowanie wyjaśniające między innymi jest tam wprowadzono również  inna osoba, która ma też wpływ na to że tak powiem niesprawne powietrze, które tam przeszkadza mieszkającym w tym rejonie i w najbliższym czasie będziemy mieli wyniki tej kontroli i wtedy Panu przekażę sugestie i wnioski z tego postępowania.
 
Wójt- jeśli chodzi o tysiąc złoty, zachęcam żeby porozmawiać z małżonką nie tylko o takich bieżących sprawach ale i o tych o sprawach gminy bo ona była tu obecna jako radna i też decydowała i była za. Z czego to wynika ten 1000zł.  Z tej prostej przyczyny, że sieć kanalizacyjna w Skibicach funkcjonuje jak sieć rurowa, tam żaden mieszkaniec nie ma na stanie przy oczyszczali przydomowej nie musi jej na swój koszt opróżniać nie musi dbać o nią i z tąd ta różnica. Dla oczyszczalni grupowych gdzie mieszkańcy nie ponoszą kosztów ich eksploatacji tylko płacą po 3zł za ścieki jak wszyscy co mają rurowe była ustalona opłata 1000zł i to była decyzja rady gminy a ja tylko ją wykonałem.
 
Osiadła trylinka- no i bardzo dobrze, wykazuje to bo nie da się przewidzieć gdzie coś usiądzie, wiadomo że jak się roboty robi ziemne to prawie zawsze po roku, dwóch, pięciu przykład droga do Włocławka gdzie była kanalizacja po iluś latach wyszło z powrotem i to po prostu trzeba naprawiać i robimy to sukcesywnie i ta trylinka czeka na swoją kolej i prawdopodobnie w tym roku będzie zrobiona. Dlaczego nie wcześnie? Nie chcemy robić dwa razy. Dzisiaj naprawimy a za dwa lata będzie to samo i trzeba zaczekać do takiego momentu aby to osiadanie zaprzestało i myślę, że jest już taki moment kiedy można to zrobić.
 
Kolejka w Wichrowicach- to awaria drogi została naprawiona już dawno temu jest to spóźniona interwencja. Jeżeli chodzi o kolej to nie jest tak, że Wójt odpowiada za wszystko.
Wójt odpowiada za sprawy, które są w jego kompetencji, jeśli kolej bo kolej jest właścicielem tego, zdjęła torowisko i zostawiła to czy tamto to ona za to odpowiada ja mogę tylko przekazać i proszę mi wierzyć że robiliśmy wszystko żeby ustalić jaka firma to robiła a to nie jest takie proste bo spółek kolejowych jest 7 i żadna z nich się nie przyznaje.
Aleja topolowa- i teraz możemy mieć pretensje do siebie nawzajem Panie radny bo był Pan u mnie w tej sprawie, prosiłem Pana, niech Pan złoży doniesienie ale Panu było żal sąsiada bo on wyciął nie te drzewa na które dostał pozwolenie. Pan powiedział nie sąsiadowi krzywdy nie zrobię bo by musiał zapłacić karę. Dzisiaj po roku już Pan mówi teraz to zostało to wycięte i było źle. Było źle, kolega Dawid został, wskazano inne drzewa niż te które zostały wycięte i gdyby było doniesienie to ten Pana sąsiad by zapłacił kare i by na pewno pamiętał.
Nie zgodziłem się nigdy na wycięcie żadnej topoli z alei topolowej. Jeśli chodzi o ochronę prawną to jest taka możliwość i jeśli tak państwa będzie decyzja to zostanie postępowanie wszczęte.
 
r.K.Zawacki-Panie wójcie, rozmowa przebiegała troszkę inaczej niż Pan w tej chwili to przedstawia. Ja byłem u Pana w tej sprawie i ustaliliśmy pewne rzeczy i tego się trzymajmy. W tej chwili Pan mówi, że ja mogłem zgłosić doniesienie. Jaka była rozmowa? To Pan właśnie mówił, że szkoda tego człowieka bo ma małe dzieci i jeżeli wystąpimy i zrobimy szum to dostanie za każde wycięte drzewo kare, a ja się pytam, kto wystawił decyzję na wycięcie tego drzewa? Zawacki czy Wójt Gminy Choceń. Kto odpowiada za tą decyzje, ja czy Pan Panie Wójcie. Mnie nie interesuje sytuacja czy Pan był wprowadzony w błąd czy Pan nie był wprowadzony w błąd , tylko kto wydał decyzje?
 
Wójt- ja, p.przewodniczący, protestuje, protestuje wobec jednej rzeczy bo Pan radny myli fakty. Myli fakty bo nie wydawałem decyzji na usunięcie z alei topolowej drzew tylko na inne topole i proszę mi nie imputować Panie radny, że wydawałem jakąś decyzje bo na te topole decyzji nie wydawałem. A faktem jest, że mi żal było człowieka bo ma małe dzieci ale skoro Panu nie żal i dzisiaj Pan podnosi temat to proszę zaprotokołować i zostanie postępowanie wszczęte bo jeszcze się sprawa nie przedawniła.
 
r.K.Zawacki- ja mówię, chrońmy aleję nie będzie tematu bo każde wycięte drzewo będzie musiało mieć zgodę rady.
 
Wójt-wniosek pana zostanie przekazany do właściwych organów.
 
r.K.Zawacki- dobrze, dziękuje.
 
Więcej wniosków nie zgłoszono.
 
Ad.20. Zakończenie obrad V sesji.
 
Przewodniczący zamknął V sesję Rady Gminy.
 
Projekty uchwał oraz wszystkie przedstawiane materiały na sesji stanowią załączniki do protokołu.
 
 

metryczka


Wytworzył: Anna Nitecka (11 marca 2015)
Opublikował: Hania Gołębiewska (28 kwietnia 2015, 15:51:49)

Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (1 lutego 2016, 14:10:17)
Zmieniono: zm

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1237