![]() |
Uchwała nr V/26/07Rady Gminy Choceńz dnia 7 marca 2007w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Uchwała nr V/26/07
Rady Gminy Choceń
z dnia 7 marca 2007
w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1
Ustala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr XX/158/97 Rady Gminy Choceń z dnia 29 kwietnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Choceń.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Piotr Lewandowicz
załącznik
do uchwały Rady Gminy Choceń
nr V/26/07 z dnia 7 marca 2007 r.
Regulamin
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń.
§ 2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Choceń. Pojęcie właściciel nieruchomości obejmuje także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości
i porządku na terenach nieruchomości
§ 3.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
2. Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu do miejsca dalszego odzysku lub unieszkodliwiania.
3. Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania (makulatura, odpady plastikowe, szkło, metale) należy umieszczać odrębnie w pojemnikach dostarczonych przez firmy zajmujące się wywozem nieczystości stałych lub przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych, rozmieszczonych w wyznaczonych miejscach na terenie Gminy Choceń.
4. Posegregowane odpady komunalne – makulatura, odpady plastikowe, szkło i metal zabierane są przez firmy w cenie 20 % ceny maksymalnej ustalonej przez Radę Gminy.
5. Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
6. Odpady kuchenne ulegające biodegradacji należy poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.
7. Odpady roślinne powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni podlegają obowiązkowi kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości.
8. Odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych (baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki) należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki lub wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na te odpady, rozmieszczonych na terenie Gminy Choceń.
9. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do właściwego, zgodnego z obowiązującymi przepisami prawnymi, postępowania z azbestem i wyrobami zawierającymi azbest.
10. Odpady wielkogabarytowe (meble, wymienione drzwi) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
11. Odpady z remontów nieruchomości należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
§ 4.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości lub z wydzielonej części drogi publicznej służącej do ruchu pieszego i bezpośrednio przy jej granicy, a także śniegu
z dachów oraz sopli lodu z okapów i rynien.
2. Obowiązek oczyszczania chodnika lub wydzielonej części drogi publicznej służącej do ruchu pieszego ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków i punktów gromadzenia odpadów.
§ 5.1. Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.
2. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
3. Naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach.
4. Właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
§ 6. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzenia zabiegów uprawowych w sposób nie powodujący zanieczyszczenia dróg ziemią, obornikiem lub resztkami roślin, a w razie osypania się wyżej wymienionych materiałów do natychmiastowego ich usunięcia.
§ 7. Na terenie gminy mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się:
1) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych;
2) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczoną do tego celu stację;
3) indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.
Rozdział III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych
Warunki rozmieszczenia tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 8.1. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci.
2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności od 110 litrów do 1100 litrów, a przy drogach publicznych oraz obiektach użyteczności publicznej kosze uliczne o pojemności 15-30 litrów.
3. Minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów musi być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów w taki sposób by odpady mieściły się w pojemniku/pojemnikach w okresie między ich opróżnianiem.
4. Zaleca się następującą minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
a) dla rodziny 1-4 osobowej – 1 zbiornik o pojemności 110 litrów,
b) dla rodziny 5-8 osobowej – 2 zbiorniki o pojemności 110 litrów,
c) dla rodziny 9-12 osobowej – 3 zbiorniki o pojemności 110 litrów.
5. Prowadzący handlową działalność gospodarczą są zobowiązani ustawić przed punktami prowadzenia działalności pojemniki przeznaczone na selektywną zbiórkę wytwarzanych przez siebie odpadów, które niezależnie od indywidualnego, selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych, papieru, tektury, tekstyliów i metali, uzupełniają gminny system selektywnej zbiórki odpadów.
6. Pojemniki i worki na odpady należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla przedsiębiorców dokonujących odbioru odpadów w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
7. Pojemniki i worki powinny być ustawione na granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
8. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne w stanie czystości, w dobrym stanie technicznym oraz okresowego ich dezynfekowania.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 9.1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych zwanym dalej przedsiębiorcą.
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani podać przedsiębiorcy w celu przygotowania treści umowy, liczbę osób zamieszkałych na terenie nieruchomości zgodnie ze stanem faktycznym.
3. Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązani w celu przygotowania treści umowy do podania przedsiębiorcy informacji umożliwiających obliczenie zapotrzebowania na pojemniki.
4. Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej są zobowiązani do niezwłocznego zawarcia umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
5. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania korzystania z usług odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Umowy zawarte z przedsiębiorcą oraz dowody uiszczania opłat za wykonywanie tych usług należy okazywać na każde żądanie upoważnionych organów.
§ 10. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
1) z pojemników segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszów w miejscach publicznych oraz ze zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów lub przepełnienie pojemników, zbiorników i koszów;
2) z pojemników na odpady komunalne:
a) dla budynków jednorodzinnych nie rzadziej niż raz na miesiąc w terenach niezurbanizowanych dopuszcza się raz na dwa miesiące,
b) dla budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu,
c) dla obiektów gastronomii nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu,
d) dla placówek handlowych nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu;
3) z worków na śmieci nie dopuszczając do ich przepełnienia.
§ 11. Odpady wielkogabarytowe zbierane są raz w miesiącu przez firmy zajmujące się wywozem nieczystości, w tym celu należy je wystawić w dogodne miejsce na terenie posesji i wcześniej dokonać zgłoszenia firmie.
Rozdział V
Inne wymagania w zakresie utrzymania czystości
i porządku na terenie nieruchomości wynikające
z gminnego planu gospodarki odpadami
§ 12.1. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie zbierania odpadów komunalnych przekazują je na składowisko odpadów, a odpady segregowane do odnośnych podmiotów, z którymi zawarli umowy na ich przekazywanie.
2. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych i z oczyszczalni przydomowych będą odtransportowane do stacji zlewnej w Czerniewicach, a po zakończeniu budowy oczyszczalni w Choceniu do stacji zlewnej w Choceniu.
§ 13.1. Na terenie gminy dopuszcza się:
- kompostowanie odpadów kuchennych i roślinnych we własnym zakresie i na własne potrzeby,
- spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów.
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 14.1. Właściciele lub opiekunowie psów lub innych zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym
w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru – jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się z niego.
2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymywania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.
3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji, na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego.
§ 15.1. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane na smyczy, natomiast psy ras uznanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.
2. Zakazuje się wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych.
3. Właściciel psa rasy uznawanej za agresywną obowiązany jest uzyskać zezwolenie wójta na jego utrzymanie.
§ 16.1. Właściciele lub opiekunowie psów są zobowiązani do niezwłocznego usuwania spowodowanego przez nie zanieczyszczeń na terenach użytku publicznego, w szczególności takich jak chodniki, parki, ulice, drogi itp. oraz z pomieszczeń użytku publicznego.
2. Zakazuje się wyprowadzania psów i innych zwierząt na tereny placów zabaw dla dzieci.
Rozdział VII
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach
§ 17. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
a) posiadania budynków gospodarczych przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi obowiązujących przepisów z zakresu prawa budowlanego,
b) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych,
c) przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników nieruchomości sąsiednich.
Rozdział VIII
Obszary obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzenia
§ 18.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.
2. Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym do publicznej wiadomości
w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz zarządzi termin jej przeprowadzenia.
4. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział IX
§ 19. Kontrolę wykonywania i przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Choceń
§ 20. Nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu powoduje odpowiedzialność w trybie i na zasadach przewidzianych w prawie o wykroczeniach.
metryczka
Opublikował: Hania Gołębiewska (14 marca 2007, 13:11:14)
Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (14 grudnia 2010, 10:31:18)
Zmieniono: zm
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1377