![]() |
Uchwała nr V/24/2007Rady Gminy Choceńz dnia 7 marca 2007w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Choceń na rok 2007Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d” oraz lit. „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art.165, art.184, art. 188 ust. 2 i art. 195 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).
Uchwała nr V/24/2007
Rady Gminy Choceń
z dnia 7 marca 2007
w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Choceń na rok 2007
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d” oraz lit. „i” ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art.165, art.184, art. 188 ust. 2 i art. 195 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Dochody budżetu gminy w wysokości 17.637.260 zł, zgodnie z załącznikiem nr 1.
§ 2
1. Wydatki budżetu gminy w wysokości 20.474.375 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2.
2. Limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2007 – 2009 zgodnie z załącznikiem nr 3 ( 3a – zadania inwestycyjne w 2007 roku).
3. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w wysokości 3.993.728 zł, zgodnie z załącznikiem nr 4.
§ 3
1. Deficyt budżetu gminy w wysokości 2.837.115 zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z:
1)nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w kwocie 1.885.823 zł
2)wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na r-ku bieżącym gminy w tym wynikających z rozliczeń i kredytów z lat ubiegłych – w kwocie 178.716 zł
3) zaciąganych kredytów w kwocie 772.576 zł
2. Przychody budżetu w wysokości 2.844.561 z, rozchody w wysokości 7.446 zł zgodnie z załącznikiem nr 5
§ 4
W budżecie tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 50.000 zł.
§ 5
1. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, zgodnie z załącznikiem nr 6.
2. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, zgodnie z załącznikiem nr 7.
§ 6
1. Ustala się dochody w kwocie 70.000 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 70.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Ustala się wydatki w kwocie 70.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii.
§ 7
1. Plan dochodów i wydatków w łącznej kwocie (zbiorczo) dla dochodów własnych jednostek budżetowych: dochody 261.835 zł; wydatki 262.200 zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
§ 8
1. Dotacje podmiotowe dla:
1) działających na terenie gminy publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowo – wychowawczych w wysokości 553.100 zł,
2) innych podmiotów w wysokości 37.000 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 9 i 10.
§ 9
1. Ustala się plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości:
1) przychody – 8.000 zł,
2) wydatki – 33.981 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 12.
§ 10
Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na :
1) sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu gminy w kwocie 1.000.000 zł
2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 772.576 zł
§ 11
Upoważnia się wójta do:
1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości 1.000.000 zł,
2) zaciągania zobowiązań:
a) na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej lub bezzwrotnych środków zagranicznych oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich do wysokości określonej w załącznikach nr 3 i nr 4,
b) z tytułu umów, których realizacja w roku następnym (2008) jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy i termin zapłaty upływa w 2008 roku na łączną kwotę 1.000.000 zł,
3) dokonania zmian w planie wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach poszczególnych działów klasyfikacji budżetowej z wyjątkiem zmian dotacji i wydatków majątkowych.
§ 12
Załącza się prognozę łącznej kwoty długu i spłat gminy na koniec 2007 roku i lata następne, zgodnie z załącznikiem nr 12.
§ 13
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi.
§ 14
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2007 roku i podlega publikacji Dzienniku urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy
Piotr Lewandowicz
U Z A S A D N I E N I E
Projekt budżetu Gminy na rok 2007 opracowano w pełnej szczegółowości.
Stronę dochodów określa kwota 17.637.260 zł. Natomiast stronę wydatków 20.474.375 zł.
W związku z powyższym występuje deficyt budżetowy w wysokości 2.837.115 zł. Źródłem sfinansowania planowanego deficytu budżetowego będzie:
- nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych 1.885.823 zł
- wolne środki na r-ku bieżącym gminy wynikające z rozliczeń pożyczek 178.716 zł
- kredyt długoterminowy 772.576 zł
Źródło pokrycia deficytu jest zgodne z art. 168 ust 2 ustawy o finansach publicznych. Zakładany deficyt stanowi 16,06 % planowanych dochodów ogółem. W roku 2007 planowane spłaty raty pożyczki w kwocie 7.446 zł spełnia wymóg art. 169 i 170 ustawy o finansach publicznych i mają źródło pokrycia po stronie przychodów a mianowicie w wolnych środkach z tytułu rozliczeń kredytów i pożyczek.
Konstruując budżet uwzględniono głównie źródła dochodów własnych a przede wszystkim dochody z podatków i opłat lokalnych oraz z gospodarowania majątkiem gminy.
Udziały w podatkach stanowiących dochód państwa przyjęto w wysokości 1.281.873 zł jest to kwota określona przez Ministra Finansów.
Dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zaplanowano w kwocie 70.000 zł.
Największą pozycję w budżecie gminy stanowi dotacja ze środków strukturalnych (ZPORR) w kwocie 2.995.295 zł z przeznaczeniem na budowę oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej w miejscowości Choceń.
Dotacje celowe na realizację zadań ustawowo zleconych gminie wynoszą 3.025.850 zł, a dotacje związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień wynoszą 3.000zł.
Subwencje wynoszą 7.310.881 zł
- część wyrównawcza subwencji ogólnej 2.494.321 zł
- część oświatowa subwencji ogólnej 4.792.744 zł
- część równoważąca subwencji ogólnej 23.816 zł
Dotacje celowe na zadania własne gminy wynoszą 1.017.900
- wypłata zasiłków okresowych 702.900 zł
- utrzymanie GOPS 115.600 zł
- dożywianie osób potrzebujących 99.400 zł
Zasiłek celowy – zwalczanie skutków wichury 100.000 zł
Dochody z tytułu sprzedaży mienia komunalnego zaplanowano w kwocie 140.000 zł natomiast dzierżawy mienia 14.000 zł
Wydatki budżetowe zawarte są w kwocie 20.474.375 zł
3. Wydatki bieżące 12.154.383 zł
- wynagrodzenia wraz z pochodnymi 4.160.728 zł
- dotacje podmiotowe dla niepublicznych przedszkoli i szkół 553.100 zł
- dotacja celowa za zadania własne gminy realizowane przez GTS na krzewienie kultury fizycznej 37.000 zł
W ramach wydatków bieżących przewidziano realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 70.000 zł równej planowanych wpływów z tyt. opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Przy planowaniu wydatków uwzględniono wzrost kosztów utrzymania i funkcjonowania urzędu jak i jednostek organizacyjnych gminy. Zabezpieczono wpłaty na rzecz izb rolniczych w wysokości 2% z wpływów podatku rolnego. W budżecie została utworzona również rezerwa ogólna w wysokości 50.000 zł tj. 0,25 % planowanych wydatków budżetowych.
Wydatki majątkowe na 2007 rok określane są kwotą 8.319.992 zł tj. 40,6 % ogółu wydatków. Wykaz zadań w załączniku Nr 3a.
Do projektu budżetu opracowano limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne obejmujące lata 2007-2009 wg załącznika Nr 3
WYDATKI BIEŻĄCE
Remonty bieżące dróg, chodników, odśnieżanie planowana kwota 470.000 zł.
Wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami wynoszą 174.000 zł.
Dział 750 – Administracja publiczna
Wydatki administracyjne wynoszą 1.465.505 zł w tym:
- wydatki Rady Gminy 56.600 zł
- utrzymanie USC, ewidencja ludności (środki z dotacji na zadania zlecone) 76.800 zł
- koszty związane z wydaniem „Wiadomości choceńskich” 20.000 zł
- promocja gminy 20.000 zł
Pozostałe wydatki wynoszą 1.292.105 zł a po wyłączeniu płac i pochodnych 386.990 zł, które zostaną przeznaczone na utrzymaniu budynku urzędu oraz wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem Urzędu.
W zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciw pożarowej wydatki wynoszą 62.000 zł w tym: zakup paliwa dla policji 6.000 zł. Z tytułu inkasa podatków zaplanowano prowizję dla sołtysów w wysokości 44.500 zł.
Na obsługę długu publicznego planowane wydatki wynoszą 27.733 zł (odsetki od pożyczki WFOS 16.733 zł, od kredytu długoterminowego 11.000 zł)
Wydatki związane z obsługą r-ku bieżącego gminy planowane są w kwocie 6.000 zł
Dział 801- Oświata i wychowanie, Dział 854 – Edukacyjna Opieka Wychowawcza.
Planowane wydatki wynoszą 6.339.551 zł (w tym subwencja 4.792.744 zł, środki własne 1.546.807 zł). Wydatki pomocy społecznej wynoszą 4.476.493 zł, będą realizowane z dotacji celowych w kwocie 3.965.600 zł, środki własne 510.893 zł zostaną rozdysponowane w następujący sposób::
- opłata za pobyt w domach pomocy społecznej 80.000 zł
- zwalczanie skutków wichury 100.000 zł
- wypłata dodatków mieszkaniowych 40.000 zł
- zasiłki celowe 40.000 zł
- wydatki związane z robotami społeczno-użytecznymi (częściowe finansowanie) 80.000 zł
- dofinansowanie zakupu posiłku dla potrzebujących objętych programem rządowym 80.000 zł
- zakup opału, organizacja pogrzebu 50.000 zł
- dofinansowanie GOPS 38.893 zł
W gospodarce komunalnej na realizację wydatków bieżących przewidziane środki wynoszą 652.000 zł i dotyczą:
- opłata za odprowadzanie ścieków do MAT około 70.000 zł
- koszty energii drobnych napraw wymiana pomp 28.000 zł
- opłata dzierżawna wysypiska wywóz nieczystości p. Pana Klockowskiego 40.000 zł
- opłata za energie (oświetlenie drogowe i konserwacja) 247.000 zł
W rozdziale 90095 – pozostała działalność planowane wydatki bieżące wynoszą 267.000 zł w tym: 80.000 zł środki dla zakładu gospodarki komunalnej na dzień dzisiejszy nie ma możliwości prawnych planować dotację – brak uchwały organu stanowiącego w roku budżetowym, środki te zostaną zmniejszone i przeznaczone do odpowiedniej podziałki klasyfikacji budżetowej jako dotacje.
Pozostała kwota 187.000 zł zostanie przeznaczona na następujące zadania:
- wiaty przystankowe, remont mola w Jarantowicach, opłaty dzierżawne za ujęcia wody w Jarantowicach, Borzymiu, opłaty do WFOŚ za korzystanie ze środowiska, wymiana sieci wodociągowej. Na wydatki kultury przewidziane środki wynoszą 85.655 zł w głównej mierze dotyczą zatrudnienia pracowników w bibliotece.
Plan dochodów i wydatków, dochodów własnych jednostek budżetowych dotyczy gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych na dożywianie osób potrzebujących przez stołówkę szkolną. Wpływy z tego tytułu wynosić będą 261.835 zł natomiast wydatki 262.200 zł.
W ramach gminnego funduszu ochrony środowiska planowane jest zadrzewienie terenu oraz pokrycie wszystkich wydatków związanych z utrzymaniem skwerka.
Komentarz do załącznika nr 12:
Rada Nadzorcza Wojwódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu uchwałą nr 30/07 z dnia 29.01.2007 roku umorzyła kwotę 178.716,00 zł tj.30 % pożyczki nr PW03006.
metryczka
Opublikował: Hania Gołębiewska (15 marca 2007, 11:43:49)
Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (14 grudnia 2010, 10:32:39)
Zmieniono: zm
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1182