Zarządzenie nr 388/2018Wójta Gminy Choceńz dnia 25 września 2018w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy na 2019 rok

Zarządzenie nr 388/2018
Wójta Gminy Choceń
z dnia 25 września 2018


w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy na 2019 rok


Na podstawie art. 30 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Dz. U. 2018 poz.994  z późniejszymi zmianami oraz Uchwały Rady Gminy Nr XLII/251/10 z dnia 22 września 2010 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu Gminy Choceń oraz szczegółowości i zakresu materiałów informacyjnych, towarzyszących projektowi budżetu.



Wójt Gminy
Zarządza, co następuje:


§1

Przyjąć założenia do projektu budżetu gminy Choceń na 2019 rok, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia .

§2

Przyjęte założenia stanowić będą podstawę do opracowania projektu budżetu gminy na 2019 rok
 
§3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w sposób zwyczajowo przyjęty.


Wójt Gminy
Roman Nowakowski
 

Załącznik 1 do Zarządzenia Nr 388/2018
Wójta Gminy Choceń
z dnia 25 września 2018 roku
Założenia do projektu budżetu gminy Choceń na 2019 Rok


Budżet Gminy Choceń na rok 2018 konstruowany w pełnej szczegółowości  w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, w tym szczególności :
- ustawy o finansach publicznych /tekst jednolity: Dz.U.2017.2077 z z późniejszymi zmianami /
- ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego  DZ.U.2018.1530 z późniejszymi zmianami ,
- ustawy o samorządzie gminnym: Dz.U. z 2018 r. poz. 994 z póz. Zm.

Podstawowymi założeniami przy konstrukcji budżetu będą:

-obowiązujące obecnie przepisy prawa w odniesieniu do zadań i sposobu finansowania gminy
- przewidywane przez Ministerstwo Finansów kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej w kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne
-przewidywane zmiany czynników wewnętrznych , w tym lokalnej polityki w zakresie podatków i opłat,  
-analiza założeń pod kątem zachowania stabilności finansowej Gminy dotyczących kształtowania się takich parametrów budżetowych jak:
a/ wysokość deficytu,
b/wynik bieżący budżetu rozumiany jako różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi w kontekście przepisu art.242 ustawy o finansach publicznych, który wprowadza zasadę bilansowania się budżetu operacyjnego począwszy od 2011 roku,
c/poziom zadłużenia w aspekcie obowiązujących i przyszłych norm ostrożnościowych,
d/koszty obsługi długu w kontekście wzrostu ryzyka stóp procentowych w związku z niestabilną sytuacją na rynkach finansowych,
e/ planowana absorpcja środków z Unii Europejskiej



I.. Zakładane zmiany organizacyjne:
---------------

II.. Stawki podatków, opłat lokalnych i cen za usługi komunalne :


W zakresie uchwał około budżetowych określających stawki podatków, opłat i cen za usługi komunalne przyjmuje się, że:


1/ stawki podatku od nieruchomości pozostają na poziomie roku 2018
2/ stawki podatku od środków transportowych na poziomie 2018 roku
3/ stawki podatku rolnego i leśnego przewidywany na poziomie roku 2018
4/ opłaty lokalne oraz ceny za usługi komunalne i korzystanie z urządzeń komunalnych:
- opłata targowa - na poziomie 2018 roku,
- czynsze za lokale mieszkalne na poziomie 2018 roku
- opłata za ścieki na poziomie 2018 roku ,
- opłata za wodę na poziomie 2018 roku.
- opłata za wywóz śmieci na poziomie 2018 roku


 
III.. Dochody budżetowe :


1 .Dochody budżetu Gminy skalkulowane zostaną na podstawie :
 - szacunków własnych opartych na:
a) założeniach ogólnych,
b) analizie wykonania 2017 roku i przewidywanego wykonania w
roku 2018
c) zestawieniu majątku gminy przeznaczonego do sprzedaży, dzierżawy i wieczystego użytkowania
d) określonym wskaźniku inflacji


2.. Wielkość subwencji ogólnej w części oświatowej i równoważącej wg wielkości określonej przez Ministra Finansów.
 
3. Wielkość udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiących dochód budżetu państwa w oparciu o szacunki określone przez ministra Finansów.


4 .Dotacji celowych-zgodnie z wielkościami określonymi przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego


5. Ustala się terminy przekazywania dochodów realizowanych przez jednostki budżetowe Gminy na r-k budżetu Gminy nie rzadziej niż:


- do końca danego miesiąca za okres od 1 do 25 dnia danego m-ca,
- ostateczne rozliczenie danego m-ca w terminie do 5 dnia następnego m-ca za wyjątkiem m-ca grudnia, w którym wszystkie uzyskane dochody winny być odprowadzone na r-k budżetu gminy do dnia 31 grudnia



IV .WYDATKI :
 
Wydatki bieżące:
Wydatki bieżące planowane na 2019 rok na poziomie przewidywanego wykonania w roku 2018.
Przy planowaniu wydatków bieżących przyjmuje się zaktualizowane uwarunkowania, które będą uwzględnione w wieloletniej prognozie finansowej oraz dodatkowo następujące założenia:


1. na rok 2019 zakłada się podwyżki dla pracowników zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela według  wytycznych Ministra Finansów oraz Ministra Edukacji Narodowej.
Odpis na ZFŚS dla nauczycieli w wysokości ustalonej jako iloczyn planowanej, przeciętnej liczby nauczycieli w pełnym i niepełnym wymiarze Zajęć ( po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, określonej dla pracowników państwowej sfery budżetowej.
2. w roku 2019 przewiduje się rezerwę na poziomie 5% wynagrodzeń pracowników samorządowych  (nie zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela), przyjmuje się, że najniższe wynagrodzenie w 2019 roku będzie wynosiło 2 250,00 zł;
Odpis na ZFŚS w wysokości 37,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego ; odpis tworzy się w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.
3. w zakresie zadań realizowanych w ramach wydatków bieżących i dotacji dla instytucji kultury, oraz dodatków mieszkaniowych zakłada się planowanie na poziomie wykonania roku 2018.
4. Dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych planuje się na poziomie roku 2018.
 
 
W przypadku planowania wielkości odbiegających od wykonania w roku poprzedzającym projektowany rok budżetowy lub od wielkości określonych przez Wójta gminy w parametrach planistycznych, określić należy zakres wykonywanych zadań oraz uzasadnić potrzeby finansowe na ich realizację.
Jednostki organizacyjne przedkładają stan zatrudnienia wraz z kalkulacją funduszu wynagrodzeń wyodrębniając stałe elementy wynagrodzenia i świadczenia jednorazowe/odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe/.
Podstawą kalkulacji jest stawka osobistego zaszeregowania na dzień 30 września oraz dla placówek oświatowych zatwierdzony arkusz organizacyjny placówki.
 
W placówkach zatrudniających pracowników na podstawie Karty nauczyciela należy wyodrębnić:
-pracowników zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela
-pracowników administracji,
-pracowników obsługi
ponadto dane porównujące stany z rokiem poprzednim:
- średnią liczbę uczniów
-średnią liczbę oddziałów
Zadania realizowane przez placówki oświatowe odbywać się będą w ramach subwencji oświatowej .
 
Inwestycje
Podstawą opracowania planu inwestycyjnego na 2019 rok ,będzie wieloletnia prognoza finansowa oraz niezbędne zadania roczne, głównie dofinansowywane za środków zewnętrznych.


Zakłada się utworzenie następujących rezerw budżetowych:
-rezerwa ogólna na wydatki bieżące do 1% wydatków ogółem;
-zarządzanie kryzysowe( nie mniej niż 0,5% wydatków ogółem pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oaz wydatki na obsługę długu)


V. PLANOWANY DEFICYT

Zakłada się, że planowane dochody w 2019 roku będą niższe od planowanych wydatków, co stanowić będzie planowany deficyt.
Wysokość deficytu związana będzie z zadaniami inwestycyjnymi gminy wynikającymi z wieloletniej prognozy finansowej Gminy Choceń oraz inwestycyjnymi zadaniami rocznymi i pokryty zostanie przychodami pochodzącymi z wolnych środków, pożyczek i kredytów.


VI. SPŁATA ZADŁUŻENIA

Spłata zadłużenia następować będzie zgodnie z harmonogramem spłaty kredytów i pożyczek.


 
VI .OPRACOWYWANIE PROJEKTU WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ


1. Jednostki/wydziały/ w terminach określonych dla opracowywania budżetu przekazują kwoty wydatków bieżących dla opracowywania projektu budżetu przekazują kwoty wydatków bieżących i majątkowych wynikające z limitów wydatków na realizowane i projektowane przedsięwzięcia dla każdego roku objętego prognozą, z wyodrębnieniem wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jst.

2. Ustala się okres prognozy na lata 2019-2034.
3.  Przez przedsięwzięcie należy rozumieć:

1/projekty, programy lub zadania, w tym związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych
2/ umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędną do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy,
3/ gwarancje i poręczenia udzielone przez jst.

Zarządzenie 388/2018 (301kB) pdf


metryczka


Odpowiada za treść: Beata Piłatowska
Opublikował: Hanna Gołębiewska (4 października 2018, 13:59:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 277