Protokół z IX sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018


Protokół
z IX posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 25 czerwca 2015 roku.
Sesja odbyła się w sali - Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki ul. Świerczewskiego.
Rozpoczęcie obrad- godz.12.oo
Ad.1.  Otwarcia IX sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy –Józef Pawłowski, witając wszystkich radnych uczestniczących w obradach oraz Wójta Gminy Romana Nowakowskiego, Sekretarza Gminy-Agnieszkę Świątkowską, Skarbnika Gminy-Beatę Piłatowską, Komendanta OSP- Michała Dezora, sołtysów oraz pozostałych gości uczestniczących w obradach.
Ad.2.   W obradach uczestniczyło 14 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne.
- na sekretarza obrad wg listy obecności powołano radnego –Stanisława Świątkowskiego.
- przyjęcie protokołu z VIII sesji RG,/ wyłożony do wglądu/
  za przyjęciem głosowało- 14 radnych
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1.      Otwarcie.
2.      Stwierdzenie prawomocności obrad
a.      - powołanie sekretarza obrad
b.      - przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
c.       - przyjęcie porządku obrad
3.      Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4.      Sprawozdanie z działalności OSP.
5.      Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Choceń za rok 2014 oraz udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2010.
-Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2014.
-Sprawozdanie finansowe:
-Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2014 rok.
-Opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy i wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
-Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
-Dyskusja.
-Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2014.
-Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
6.      Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów i ustalenia inkasa za pobór wody i odprowadzanie ścieków.
7.      Powołanie Zespołu do spraw opiniowania zgłoszonych kandydatów na ławników sądowych.
8.      Utworzenie odrębnego obwodu głosowania.
9.      Interpelacje radnych.
10.  Wolne wnioski.
11.  Zakończenie.
 
Przewodniczący poddał przedstawiony porządek obrad pod głosowanie.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało  14 radnych .
 
Ad.3.  Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami
 
Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy Roman Nowakowski.
Pytań do sprawozdania nie było.
Sprawozdanie zostało przyjęte 13 głosami za, p-0,wst.-1
 
Ad.4.  Sprawozdanie z działalności OSP.
Sprawozdanie z działalności OSP przedstawił komendant-Michał Dezor.
Pytania do sprawozdania:
r.T.Ruciński- spytał, czy np.samochód Lublin może być wykorzystywany w celach prywatnych, chodzi tu o Czerniewice. Wiadomo kto nadużywa tego.
kom.M.Dezor- powiedział, że wie, zgadza się. W pewnym sensie jest to nadużywane. Tena temat już się ciągnie nie rok i nie dwa ale jest sytuacja taka, no ja staram się ale nie będę stale przy remizie pilnował. Rozliczam zawsze ich z kilometrów  ale uzasadnienie zawsze jest takie że np. dysponentem jest p.Wójt, wyjeżdżają służbowo do PSP we Włocławku w danym celu o którym ja wiem ale przy okazji coś tam sobie jeszcze załatwią i co wtedy, nie wiem jak to traktować. W takich sytuacjach jest kłopot z rozliczeniem paliwa.
r.T.Ruciński- paliwo, a opony to nie tylko paliwo się zużywa, wszystko się zużywa.
kom.M.Dezor- są także np. potrzeby urzędu gdzie prosimy żeby ten samochód jechał.
r.T.Ruciński- cel prywatny to np. taki jak przywożenie mebli, paszy itp. A wiadomo kto jest prezesem i tym drugim.
kom.M.Dezor- wykazują w karcie, że zakupili na ten cel tyle i tyle paliwa a jest w statucie, że strażacy mogą korzystać ze sprzętu dla siebie. Statut jest ramowy dla jednostek OSP.
Wiem, że to jest nadużywane.
r.A.Biliński- widzi się tylko te czarne strony ale trzeba powiedzieć też ile te osoby zrobiły dla tej straży. Radny jest strażakiem w Czerniewicach i widzi co tam było i co jest teraz a nic nie było. Akurat te osoby co tak jeżdżą tym Lublinem zrobiły coś dla Czerniewic, oczywiście wspólnie z p.wójtem.
kom.M.Dezor- zapewnił, że 90% wyjazdów jest służbowych.
r.T.Ruciński-druga sprawa, w Czerniewicach był odpust i nie miał kto prowadzić księdza, nie było żadnego strażaka. A na festynach są bo pewno mają płatne.
kom.M.Dezor- to jest sprawa prywatna, to są ochotnicy.
r.Z.Zawacki- powiedział, że jeżeli jednostka ma być mobilna to minimum 6 przeszkolonych musi być. W takim razie jednostka w Wilkowicach wg radnego powinna być zakwalifikowana jako grupa towarzyska bo oni nie mają prawa wyjechać na żadną akcję. Jakie jest rozwiązanie tego problemu.
kom.M.Dezor- do akcji minimum musi wyjechać trzech i nasze jednostki tak też wyjeżdżają o czym jestem powiadamiany. Do południa nie ma praktycznie strażaków. Rozwiązać, a co z remizą, ci strażacy są już wiekowi i co ich rozgonić. Taka sytuacja to nie tylko w Wilkowicach ale też w innych jednostkach była. Ale raz jest lepiej, raz gorzej. W Czerniewicach też był tak że nie miał kto do pożaru jechać ale znalazł się sposób i jest już dobrze.
przew.RG-J.Pawłowski- spytał, czy drzwi garażowe w Choceniu to nie są na gwarancji.
Wójt-odpowiedział, że drzwi są na gwarancji i rzeczywiście było z nimi sporo kłopotów, firma każdą awarię naprawia. Komendant w sprawozdaniu na temat tych drzwi trochę przesadził, nie jest to tak źle jak to wygląda.
Wójt wyjaśnił także sprawy samochodów strażackich, wszystkie samochody oprócz Lublina z Czerniewic stanowią własność gminy. Czerniewice kupiły ten samochód za własne pieniądze i nie mam ja ani komendant takiego wpływu aby zakazać im wyjazdów. A te sygnały które p.radny tutaj poruszył docierają także z innych jednostek i staramy się ograniczyć finansowanie paliwa a rozliczenie tego paliwa czy było na cele prywatne czy służbowe jest problem oczywiście to zadanie należy do p.komendanta. Można zrobić takie sprawozdanie ile na tego Lublina zostało wydane.
Wójt odniósł się także do OSP Wilkowice, podał przykład Wichrowic, Szczutkowa gdzie jest w tej chwili zainteresowanie młodych ludzi, to jest ostatnie miejsce gdzie można się spotkać i trzeba też patrzeć z innej perspektywy na to wszystko i dofinansować te Wilkowice.
Sprawozdanie przyjęto 14 głosami za.
Ad.5.  Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Choceń za rok 2010 oraz udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2010.
-Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2010.
-Sprawozdanie finansowe:
·         Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za   2010 rok.
 
·         Opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy i wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
-Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
-Dyskusja.
-Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2010.
 -Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Skarbnik Gminy-Beata Piłatowska w imieniu Wójta przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2014, oraz przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu za 2014r.
Radny Biliński Roman- przewodniczący Komisji Rewizyjnej RG odczytał opinię komisji w sprawie wykonania budżetu oraz wniosek komisji o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
Opinię Regionalnej Komisji Obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej przedstawiła w imieniu komisji - skarbnik Gminy-Beata Piłatowska
Następnie Przewodniczący Rady Gminy Józef Pawłowski otworzył dyskusję.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Przewodniczący przystąpił do przeprowadzenia głosowania jawnego.
Za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Choceń za 2014r głosowało 12 radnych,p-0,wst.-2
Za udzieleniem absolutorium Wójtowi Gminy w głosowaniu jawnym głosowało 12 radnych,p-1,wst.-1.
Ad.6.  Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów i ustalenia inkasa za pobór wody i odprowadzanie ścieków.
- projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy- Agnieszka Świątkowska.
uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-12/obecnych na sali obrad/
 
Ad.7.  Powołanie Zespołu do spraw opiniowania zgłoszonych kandydatów na ławników
Przewodniczący zaproponowała aby była to komisja kultury
Przewodniczący poddał propozycję  pod głosowanie: za-12,wst.-0,p-2
 
 
Ad.8.  Projekt uchwały w sprawie utworzenie odrębnego obwodu głosowania.
 
-projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy- Agnieszka Świątkowska.
uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za-13/obecnych na sali obrad/
 
Ad.9. Interpelacje.
Wójt- omówił problem suszy w kraju a szczególnie w naszej gminie i przedstawił w tej sprawie uchwałę  aby Gmina Choceń uznana została za teren objęty stanem klęski żywiołowej.
 
r.A.Ciesielski- przypomniał co to jest stan klęski żywiołowej.
Zwrócił uwagę na fakt, że od wejścia w życie ustawy jeszcze nigdy nie został ogłoszony stan klęski żywiołowej. Uchwała jest bardziej intencyjna o podłożu politycznym.
 
Radni przyjęli w głosowaniu stanowisko w tej sprawie.
„Rada Gminy Choceń zwraca się do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o uznanie terenu Gminy Choceń za teren objęty stanem klęski żywiołowej w wyniku strat w uprawach rolnych spowodowanych suszą.
            Niekorzystne warunki atmosferyczne, bezśnieżna zima, ubiegłoroczna susza i ponowny brak opadów spowodowały na naszym terenie trwałe uszkodzenia praktycznie we wszystkich uprawach. Rolnictwo w gminie Choceń jest rolnictwem wysokotowarowym, stąd straty w plonach są olbrzymie. Część upraw praktycznie nadaje się do likwidacji. Uszkodzenia upraw są nie do odrobienia nawet w przypadku pojawienia się opadów.
W związku z powyższym apelujemy o podjęcie działań, które efektywnie pomogą rolnikom i zrekompensują koszty związane z koniecznością odtworzenia produkcji rolnej
w związku z klęska żywiołową oczekujemy także pomocy finansowej w formie zasiłków. W wielu przypadkach będzie to jedyny tegoroczny dochód w rodzinach rolniczych.”
Za przyjęciem głosowało 14 radnych
 
Ad.10. Wolne wnioski i zapytania.
 
Wójt wraz z przewodniczącym uroczyście  wręczyli nominację.
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Choceniu - Pani Anna Pawłowska została powołana na kolejną kadencję.
Rada Rodziców oraz Rada Pedagogiczna wyraziły pozytywną opinię w sprawie powierzenia Pani Annie Pawłowskiej stanowiska dyrektora na okres kolejnych 5 lat. Nadzór pedagogiczny nie miał w tej sprawie żadnych zastrzeżeń. Pani dyrektor gratulujemy, życzymy wielu sukcesów oraz zadowolenia z powierzonego zadania.
 
r.Wł.Kacperski- aby radni przegłosowali, która plaża będzie finansowana na Szczutkowie.
 
Przew.RG- uważa, że tz. dzikuskę.
 
r.M.Czaplicka- powiedziała, że na plaży na kempingach znajduje się tablica „miejsce przeznaczone do kąpieli organizuje UG w Choceniu”
 
Wójt powiedział, że gmina nie jest autorem tej tablicy i jej już tam nie ma i nie można ustalić skąd ona tam się wzięła i kiedy.
 
r.A.Ciesielski- jest za dzikuską ale na tej drugiej plaży też można pomóc.
 
Przew.RG- zaproponował aby tam dowieźć piasku ale w pomost raczej nie powinniśmy inwestować bo to ok 8tys by kosztowało.
 
r.M.Czaplicka- spytała czy stać gminę aby dowieźć piachu na kempingi i ewentualnie pomogli plaży na dzikusce.
 
r.K.Zawacki- spytał jakie są wymiary tego pomostu.
 
Przew.RG- ok 50m.
 
r.K.Zawacki- stwierdził, że panowie którzy byli mówili że ta plaża była wspomagana przez kilka lat przez UG wożenie piasku itd. Czyli niejako UG się w to zaangażował.
Radny proponuje aby dokonać pomiaru pomostu, zakupić drewno na część tego pomostu  i przekazać stowarzyszeniu, jeżeli stowarzyszenie to przyjmie to automatycznie przejmuje plażę i remontuje. Wtedy będzie sprawa rozwiązana, a gmina zajmie się inwestowaniem w dzikuskę.
 
Wójt- omówił historię plaży na kempingu. Wójt zaproponował, że gmina może pomóc stowarzyszeniu przy opracowywaniu projektu o pozyskanie środków na modernizację plaży.
 
Radni po dyskusji postanowili, że gmina będzie inwestowała w tz.dzikuskę a stowarzyszenie otrzyma pomoc przy tworzeniu projektu. Za-14.
 
r.K.Zawacki- powiedział, że dwie sesje wstecz złożył interpelacje i otrzymał na poprzedniej sesji wyjaśnienia. W przypadku pierwszej powiedział, że odpowiedź go zadawala a w przypadku drugiej i trzeciej były to odpowiedzi niekompletne, uzupełnił je i oczekuje wyjaśnienia i myśli że się doczeka tych dodatkowych wyjaśnień tych interpelacji
Druga sprawa, również na poprzedniej sesji radny złożył na ręce p.A.Niteckiej pismo, które miało być zamieszczone jako wyjaśnienie odnośnie artykułu który był w WCH. Radny pyta jakie były przyczyny, że to wyjaśnienie się nie ukazało.
 
Wójt- w odpowiedzi poinformował, że odnośnie tych interpelacji odpowiedź będzie udzielona po sprawdzeniu funkcjonowania oczyszczalni.
Natomiast sprostowanie w WCH się nie ukaże.
 
r.K.Zawacki- spytał, dlaczego. To jedna strona może publikować rzeczy nieprawdziwe i ja piszę sprostowanie i pan autorytatywnie jednoosobowo twierdzi że się nie ukaże to ja muszę wiedzieć dlaczego. Jakim prawem pan może podjąć taką decyzję. WCH nie są pana gazetą prywatną i nie ma pan prawa podjąć takiej decyzji żeby się moje sprostowanie nie ukazało.
 
Wójt- obowiązuje nas prawo prasowe i zgodnie z tym prawem prasowym będziemy postępować.
 
r.K.Zawacki- tak i zgodnie z prawem prasowym przysługuje mi prawo do odpowiedzi.
 
Wójt- jeśli to jest prasa.
 
r.K.Zawacki- a WCH czym są.
 
Wójt- to nie jest prasa.
 
r.K.Zawacki- skoro pan się powołuje na prawo prasowe i w myśl prawa prasowego mówi że nie może to ja twierdzę wręcz odwrotnie, że prawo prasowe nakłada na pana obowiązek udostępnienia mi łamów gazety WCH żebym mógł moje sprostowanie w tej wersji w której ja piszę bez skrótu udostępnić.
 
Wójt- powiedział, że już udzielił odpowiedzi.
 
r.K.Zawacki- zwrócił się do przewodniczącego o wyjaśnienie tej sprawy. Skoro jedna strona może to dlaczego druga nie może.
 
Przewodniczący- odpowiedział, że w tej chwili nie odpowie na to pytanie.
 
r.E.Grekowicz- spytała, kto ma prawo umieszczać artykuły w tej gazecie.
 
Wójt- jeśli są to artykuły normalne to nie ma ograniczeń.
Wójt następnie powiedział, że nie będzie już na te sprawy dyskutować.
 
r.K.Zawacki- pan nie jest właścicielem to nie jest gazeta prywatna więc pan nie może podjąć jednoosobowo decyzji o tym czy ten artykuł się ukazuje czy nie.
 
Wójt- powiedział, że polemiki tego typu szkodzą samorządowi i generalnie nie powinny mieć miejsca. Artykuł w WCH był jakby odpowiedzią na pana artykuł zamieszczony w mediach zewnętrznych i uważam sprawę za zamkniętą.
 
r.K.Zawacki- na następną sesję przyniesie WCH i swoją odpowiedź. Zwrócił się do przewodniczącego komisji M.Bagińskiego o zajęcie stanowiska w tej sprawie i przewodniczącego rady o wyjaśnienie tej sprawy.Bo nie może być tak, że jak coś jest nie pomyśli pana wójta to pan jednoosobowo twierdzi nie.
To niech p.sekretarz odpowie dlaczego to się nie ukazało.
 
Sekretarz- uważa, że już wszystko zostało powiedziane w tej sprawie.
 
r.K.Zawacki- powiedziała pani, że ze względu na treść się nie ukazało.
 
Wójt- powiedział  „ myślę, że wszyscy wiemy jakie pisma chodziły o wójcie, jakie paszkwile i ja wiem, że autorzy tego pisma siedzą na tej sali. Jest doniesienie do prokuratury i mam nadzieję że się da pewne rzeczy ustalić bo pewne ślady zostały. Nie chcę dzisiaj tutaj nikogo oskarżać bo przyjdzie czas i będzie trzeba zdać sprawozdanie. Nie będę też udostępniał łamów WCH do dalszych tego typu rzeczy. Temat jest zamknięty, jeśli uważacie państwo jest prawo którego można dochodzić przed sądem. Czuje się pan poszkodowany, proszę do sądu o ochronę dóbr osobistych wystąpić, sąd nakaże to opublikuję. Teraz nic takiego nie opublikuję i może pan mówić że jestem jednoosobowy, wieloosobowy to póki jestem wójtem to taka będzie decyzja i niezależnie co p.sekretarz powiedziała czy kto inny to ja podejmuję tą decyzję. Czuje się pan poszkodowany proszę do sądu.
 
r.E.Grekowicz- proponuję, żeby Krzysztof przyniósł to na następną radę przeczyta nam i jeżeli będzie taka potrzeba to udostępnimy mieszkańcom osobiście.
 
r.K.Zawadzki- powiedział, że oczekuje wyjaśnień od p.przewodniczącego bo nie może być takiej sytuacji.
 
Ad.11. Zakończenie posiedzenia.
 
Przewodniczący zamknął posiedzenie sesji.           
 
 
Projekty uchwał oraz wszystkie przedstawiane materiały na sesji stanowią załączniki do protokołu.
 

metryczka


Wytworzył: Anna Nitecka (14 września 2015)
Opublikował: Hania Gołębiewska (14 września 2015, 11:30:08)

Ostatnia zmiana: Hania Gołębiewska (1 lutego 2016, 14:11:42)
Zmieniono: zm

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 631