![]() |
Uchwała nr V/30/15Rady Gminy Choceńz dnia 11 marca 2015w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy ChoceńNa podstawie art. art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1,2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 i 1593. z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku
Uchwała nr V/30/15
Rady Gminy Choceń
z dnia 11 marca 2015
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń
Na podstawie art. art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1,2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 i 1593. z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń, zwany w dalszej części Regulaminem, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Choceń.
§ 3
Traci moc uchwała nr XXVII/193/13 Rady Gminy w Choceniu z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Przewodniczący Rady Gminy
Józef Pawłowski
Załącznik do UCHWAŁY nr V/30/15
RADY GMINY CHOCEŃ
z dnia 11 marca 2015 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Choceń
ROZDZIAŁ I
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 1. Na nieruchomościach na których zamieszkują mieszkańcy i nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy utrzymanie czystości i porządku zapewnia się poprzez:
1. wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie, pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
2. ustawianie na terenie nieruchomości pojemników na odpady oraz worków z wyselekcjonowanymi odpadami w miejscu, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne;
3. utrzymywanie pojemników na odpady w czystości, w dobrym stanie technicznym oraz okresowym ich dezynfekowaniu;
4. odpady zbierane w sposób selektywny wymienione w § 3 ust. 2 i 3 oraz odpady niesegregowane wymienione w § 4 zbierane są w workach lub pojemnikach o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej i ilościach zapewniających zbieranie wszystkich odpadów z terenu nieruchomości przez okres między terminami odbioru odpadów;
5. uprzątanie przez właścicieli nieruchomości: błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z powierzchni chodników bezpośrednio przylegającej do nieruchomości w sposób jak najmniej uciążliwy dla osób korzystających;
6. usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków;
§ 2. Ustala się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest tylko przy wykorzystaniu środków ulegających biodegradacji w miejscach dozwolonych, a więc:
1) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem, że powstające ścieki nie spowodują zanieczyszczenia środowiska, gromadzone są w szczelnych zbiornikach bezodpływowych lub są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym naprawy samochodów oraz pod warunkiem:
1) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin;
2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;
3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.
§ 3. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1. Na terenie Gminy Choceń zbiera się selektywnie następujące frakcje odpadów:
1) papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma);
2) tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe;
3) metale;
4) szkło i odpady opakowaniowe ze szkła;
5) odpady komunalne ulegające biodegradacji;
6) odpady zielone;
7) przeterminowane leki;
8) chemikalia;
9) zużyte baterie i akumulatory;
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
11) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
12) odpady budowlane i rozbiórkowe;
13) zużyte opony;
14) folie po kiszonkach i worki po nawozach;
15) popioły i żużel.
2. Ustala się sposób postępowania z selektywnie zebranymi frakcjami odpadów:
1) szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła - w tym szklane butelki po napojach, słoiki po żywności, szklanki, szklane opakowania po kosmetykach zbiera się w worek, a w terminach odbioru odpadów udostępnia się przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne;
2) tworzywa sztucznego - w tym opakowania z tworzyw sztucznych, zgniecione i puste butelki plastikowe po różnych napojach, butelki typu PET, torebki i woreczki foliowe, folie oraz opakowania po artykułach chemii gospodarczej zbiera się w worek, a w terminach odbioru odpadów udostępnia się przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.
3)odpady ulegające biodegradacji - w ich skład wchodzą powstające w gospodarstwie domowym odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji. Do pojemników lub worków przeznaczonych na te odpady można wrzucać:
a) ulegające biodegradacji odpady kuchenne w tym: resztki i obierki warzyw i owoców, resztki po posiłkach, resztki mięsa i ryb, kości, filtry po kawie, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, zużyte chusteczki higieniczne, mokry i zabrudzony papier i karton bez dodatków innych materiałów, np. folii; trociny, rośliny i ziemia kwiatowa, skoszona trawa, liście, pocięte gałązki. Odpady suche i mokre należy zbierać w pojemnikach lub workach ustawionych na nieruchomości.
Ponadto odpady:
Ulegające biodegradacji w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji można:
- składować w przydomowych kompostownikach;
- przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3. Pozostałe odpady komunalne (zmieszane), w skład których wchodzą w szczególności:
kolorowe czasopisma, katalogi oraz ulotki, opakowania wielomateriałowe, czyli opakowania wykonane z co najmniej dwóch różnych materiałów, których nie można rozdzielić ręcznie przy zastosowaniu prostych metod technicznych, w tym kartony po sokach i mleku, inne odpady typu: pieluchy, ręczniki papierowe, guma (z wyjątkiem opon), skóra, metal, w tym: puszki po napojach oraz inne opakowania z metali kolorowych, drewniane opakowania mieszczące się w pojemniku, tkaniny do wycierania, resztki odzieży, tekstylia, zużyte jednorazowe worki do odkurzaczy, zbiera się w pojemniki lub worki w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej przeznaczone do tych odpadów, a w terminach odbioru odpadów udostępnia się przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne.
4. Papier i tekturę, metal, tworzywa sztuczne i szkło można również przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
5. Przeterminowane leki należy:
a) gromadzić w ustawionych do tego celu pojemnikach zlokalizowanych w aptekach na terenie gminy;
b) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
6. Chemikalia i zużyte opony należy:
a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
b) przekazywać do punktów ich sprzedaży;
7. Zużyte baterie należy:
a) gromadzić w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych w wyznaczonych miejscach na terenie gminy oraz w siedzibie Urzędu Gminy;
b) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
8.Zużyte akumulatory należy:
a) dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
b) przekazywać do punktów ich sprzedaży;
9. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:
a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
b) przekazywać do punktów ich sprzedaży;
10. Meble i odpady wielkogabarytowe można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
11. Odpady budowlane i rozbiórkowe należy gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie i przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
12. Folie po kiszonkach, worki po nawozach należy:
a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
b) przekazywać do punktów ich sprzedaży;
13. Popiół należy gromadzić w oddzielnym pojemniku lub worku uniemożliwiającym pylenie oraz:
a) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
b) wyrzucać do specjalnie wyznaczonych pojemników znajdujących się na terenie miejscowości Choceń, Czerniewice i Wilkowice.
§ 4. Odpady niesegregowane zbierane będą do pojemników lub worków w terminach odbioru i będą przekazywane przedsiębiorcy.
§ 5.1 Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka lub pojemnika, aby zmniejszyć objętość danego odpadu;
2. Selektywnie zebrane odpady przekazywane są przedsiębiorcy w zamkniętych workach lub pojemnikach;
§ 6. Właściciel nieruchomości:
1. na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, zobowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów oraz w szczególności w okresie sezonu letniego do opróżniania ich nie rzadziej niż co dwa tygodnie, na podstawie umowy na odbiór odpadów, zawartej z przedsiębiorcą zarejestrowanym w rejestrze działalności regulowanej prowadzonym przez Wójta Gminy Choceń;
2. na której nie zamieszkują mieszkańcy np. właściciele domków letniskowych, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Wójta Gminy Choceń, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości.
3. na której organizowane są imprezy plenerowe lub zgromadzenia w miejscach publicznych, zobowiązany jest do ustawienia odpowiedniej ilości pojemników do zbierania odpadów oraz do usunięcia odpadów i uprzątnięcia terenu niezwłocznie po zakończeniu imprezy (zgromadzenia), lecz nie później niż w ciągu 12 godzin od zakończenia imprezy (zgromadzenia).
ROZDZIAŁ II
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 7. 1. Określa się następujące rodzaje i minimalną pojemność worków i pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
1) kosze uliczne o pojemności od 35 l – do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
2) pojemniki o pojemności od 110 l – do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i segregowanych odpadów komunalnych;
3) worki o pojemności od 60 l – do zbierania segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3
4) pojemniki o pojemności od 1100 l – do zbierania segregowanych i niesegregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 i § 4 – dopuszczalne są dla budynków wielolokalowych, wspólnot mieszkaniowych oraz terenów niezamieszkałych.
2. Wielkość pojemników winna być dostosowana:
1) w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość, oraz częstotliwości odbioru odpadów;
2) w nieruchomościach, gdzie nie zamieszkują mieszkańcy, do rodzaju prowadzonej działalności, powierzchni budynku lub nieruchomości, liczby pracujących lub przebywających osób oraz częstotliwości odbioru odpadów;
§ 8. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności uwzględniającej, z zastrzeżeniem § 7, następujące wielkości wytwarzania odpadów:
1) 30 l – na osobę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielolokalowych;
2) 5 l – na każdego ucznia i pracownika dla szkół wszelkiego typu;
3) 5 l – na każde dziecko i pracownika dla żłobków i przedszkoli;
4) 50 l – na każde 10 m2 powierzchni całkowitej dla lokali handlowych, jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na lokal;
5) 10 l – na każdego zatrudnionego dla punktów handlowych poza lokalem, jednak co najmniej jeden pojemnik 35 l na każdy punkt;
6) 20 l – na jedno miejsce konsumpcyjne dla lokali gastronomicznych, przy czym dla każdego lokalu zlokalizowany musi być co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 240 l, lub kilka pojemników o łącznej, minimalnej pojemności 240 l;
7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji co najmniej jeden pojemnik 110 l;
8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 110 l na każdych 10 pracowników;
9) 110 l – dla działek rekreacyjnych i letniskowych na każdą działkę,
10) 110 l – dla ogródków działkowych na każdą działkę;
11) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady o pojemności 35 l;
§ 9. Określa się rodzaje i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:
1. na terenach przeznaczonych do użytku publicznego przeznacza się do zbierania odpadów kosze uliczne o pojemności określonej w § 7 ust. 1 pkt. 1;
2. pojemniki o których mowa w ust. 1 lokalizuje się na chodnikach, przy obiektach użyteczności publicznej, przy przystankach komunikacji publicznej, w parkach;
3. ilość i usytuowanie koszy ulicznych ustala zarządca wg rzeczywistego zapotrzebowania.
ROZDZIAŁ III
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 10. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1. odpady komunalne segregowane określone w § 3 ust. 2 pkt. 1,2 i 3 odbierane są nie rzadziej niż raz w miesiącu zgodnie z przyjętym na dany rok harmonogramem z nieruchomości jednorodzinnych i wielorodzinnych bądź na bieżąco w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
2. Pozostałe odpady komunalne (zmieszane) odbierane są nie rzadziej niż raz w miesiącu zgodnie z przyjętym na dany rok harmonogramem z nieruchomości jednorodzinnych i wielorodzinnych w terminie innym niż odpady określone w§ 3 ust. 2 pkt. 1 i 2.
3. na działkach rekreacyjnych i letniskowych odpady komunalne określone w § 3 ust. 1, 2, 3 oraz w § 4 odbierane są co najmniej jeden raz w miesiącu w okresie od 15 kwietnia do 15 października;
4. odpady komunalne niesegregowane określone w § 4 odbierane są nie rzadziej niż raz w miesiącu zgodnie z przyjętym na dany rok harmonogramem;
5. odpady, o których mowa w § 3 ust. od 4 do 13 odbierane są w miarę potrzeb w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
§ 11. Odpady wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe oraz sprzęt rtv i agd odbierane są w miarę potrzeb w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub dwa razy do roku w ramach tzw. wystawki po wcześniejszych zgłoszeniu tego osobiście w Urzędzie Gminy lub pod nr tel. (54) 284-66-17
§ 12. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą być używane worki z tworzyw sztucznych.
§ 13. Ustala się częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych:
1. Opróżniania zbiorników bezodpływowych dokonuje uprawniony do tego podmiot. Opróżnienie zbiornika nie może być wykonane rzadziej niż 1 raz na pół roku;
2. Opróżnianie z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji. Opróżnienie zbiornika nie może być wykonane rzadziej niż 1 raz na rok.
3. Opróżnianie z osadów ściekowych zbiorników bezodpływowych lub oczyszczalni zlokalizowanych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego wynika z ich instrukcji eksploatacji. Opróżnienie zbiornika nie może być wykonane rzadziej niż 1 raz na pół roku.
ROZDZIAŁ IV
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14. Gmina Choceń w zakresie działań związanych z minimalizacją powstających odpadów na jej terenie, kierować się będzie w szczególności następującymi zasadami:
1. Promowanie i rozwój działań edukacyjnych i informacyjnych związanych z ograniczeniem wytwarzania odpadów (kształtowanie właściwych postaw).
2. Stwarzanie optymalnych warunków dla selektywnego zbierania odpadów na terenie gminy.
§ 15 Właściciele nieruchomości powinni kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczania ilości powstawania odpadów komunalnych poprzez:
1) świadomy wybór produktów pod kątem ilości i zawartości;
2) wielokrotne używanie produktów i opakowań;
3) stosowanie odświeżania, renowacji i drobnych napraw produktów;
4) unikanie produktów, które z pewnością trafią na składowisko, czyli nienadających się do recyklingu, kompostowania;
5) unikanie produktów „nadmiernie” opakowanych.
ROZDZIAŁ V
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
§ 16. Określa się następujące obowiązki właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe:
1. w odniesieniu do psów:
1) prowadzenie psa na uwięzi a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażający otoczeniu - również w nałożonym kagańcu;
2) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym oznaczeniem;
2. w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) stały i skuteczny dozór;
2) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;
3) usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
ROZDZIAŁ VI
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 17. 1. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, tj. tereny zajęte pod budownictwo jednorodzinne, ogrody działkowe, tereny rekreacyjne i letniskowe wyłącznie na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno- epidemiologicznych;
2. Pszczoły należy trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
ROZDZIAŁ VII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 18. Wyznacza się zabudowany obszar Gminy Choceń, jako obszar podlegający obowiązkowi przeprowadzenia deratyzacji w terminach od dnia 1 kwietnia do 30 kwietnia i od 1 października do 31 października.
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
poz. 943 z dnia 2015-03-30
poz. 943 z dnia 2015-03-30
metryczka
Opublikował: Hania Gołębiewska (3 kwietnia 2015, 09:44:19)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 386