

Protokół z XXIX sesji Rady Gminy kadencji 2014-2018
Protokół
z XXIX posiedzenia Rady Gminy Choceń odbytego w dniu 07 listopada 2017 roku.
Sesja odbyła się w sali - Choceńskie Centrum Kultury i Biblioteki ul. 3 Maja.
Rozpoczęcie obrad- godz.13.oo
Ad.1. Otwarcia XXIX sesji dokonał przewodniczący Rady Gminy –Józef Pawłowski, witając wszystkich radnych oraz Sekretarza Gminy Agnieszkę Świątkowską i pracowników uczestniczących w obradach.
Ad.2. W obradach uczestniczyło 13 radnych, wobec czego obrady i podjęte uchwały są prawomocne.
- na sekretarza obrad wg listy obecności powołano radnego –Włodzimierza Kacperskiego.
- przyjęcie protokołu z XXVIII sesji RG,/ wyłożony do wglądu/
Uwagi do protokołu:
r.T.Ruciński-„halo, Panie Przewodniczący ja mam jeszcze taką uwagę w sprawie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji. Chodzi o to, że my tu przyjmujemy te protokoły ale tak naprawdę to nieraz nie ma możliwości z nim się zapoznać. Pan tutaj nie odczytuje protokółu a w internecie jest po prostu za późno wstawiany, nikt nie będzie siedział codziennie w internecie na stronie gminy żeby się zapoznać z protokołem.”
Przewodniczący – odpowiedział, że protokół jest wyłożony godzinę przed sesją. W urzędzie także można się z nim zapoznać.
r.T.Ruciński-„ale dlaczego na przykład w internecie nie jest zamieszczony tydzień przed. Jeszcze chciałem powiedzieć jeśli chodzi o te protokoły to one są tak streszczone, że ci co to czytają a nie są tu na tej sali nie wiedzą o co chodzi bo jest tak okrojony w słowach, że naprawdę nie wiadomo o co chodzi. Także to proszę tak pisać bardziej rozbudowane.”
Przewodniczący- protokół jest do wglądu zawsze u p.Niteckiej także można sobie zajrzeć w każdej chwili.
Więcej uwag i pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący przeprowadził głosowanie: za przyjęciem głosowało- 11 radnych, p-0,wst.-1
Przewodniczący RG przedstawił porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2. Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy.
- przyjęcie porządku obrad.
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1. zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r,
2. uchylenia uchwały Rady Gminy dotyczącej zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
3. zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
4. zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego,
5. zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
6. wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Choceń zadania z zakresu właściwości Powiatu Włocławskiego związanego z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych oraz ulic leżących w ciągu tych ulic,
7. „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Choceń na lata 2017-2023”,
8. intencyjna w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy Choceń na udzielenie pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu Przebudowy drogi powiatowej,
9. wprowadzenie ulg w podatku rolnym,
10. obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna jako podstawy do obliczenia podatku leśnego,
5. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych radnych.
6. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników jednostek administracyjnych.
7. Interpelacje radnych Rady Gminy.
8. Wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący spytał, czy ktoś chce jeszcze coś dodać do porządku obrad.
Sekretarz Gminy A.Świątkowska- poprosiła radnych aby dodać jeszcze jeden podpunkt w pkt 4 jako podpunkt 1a, dotyczy to zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031. Zmiana jest kosmetyczna, w poprzedniej uchwale było budowa ścieżki pieszo-rowerowej i chodzi o uaktualnienie i zapis „budowa ścieżek pieszo-rowerowych”. Projekt uchwały nie jest przygotowany ale jest prośba aby ten temat omówić.
Przewodniczący poddał pod głosowanie dodanie do porządku obrad podpunktu 1a w pkt.4 „zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031.”
Za przyjęciem głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad.
Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego porządku obrad.
Przewodniczący poddał porządek obrad pod głosowanie wraz z dodanym podpunktem 1a.
1. Otwarcie obrad sesji Rady Gminy.
2. Sprawy organizacyjne
- stwierdzenie prawomocności obrad
- powołanie sekretarza obrad Sesji Rady Gminy.
- przyjęcie porządku obrad.
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1. zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r,
1a. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031.
2. uchylenia uchwały Rady Gminy dotyczącej zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
3. zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
4. zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego,
5. zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
6. wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Choceń zadania z zakresu właściwości Powiatu Włocławskiego związanego z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych oraz ulic leżących w ciągu tych ulic,
7. „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Choceń na lata 2017-2023”,
8. intencyjna w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy Choceń na udzielenie pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu Przebudowy drogi powiatowej,
9. wprowadzenie ulg w podatku rolnym,
10. obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna jako podstawy do obliczenia podatku leśnego,
5. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych radnych.
6. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników jednostek administracyjnych.
7. Interpelacje radnych Rady Gminy.
8. Wolne wnioski.
9. Zakończenie sesji Rady Gminy.
Za przyjęciem przedstawionego porządku głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad.
Ad.3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
Sprawozdanie przedstawił Wójt Gminy –Roman Nowakowski /w załączeniu do protokołu/
1. Zakończony został I etap budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Wybudowano 72 sztuki. Budowały 3 brygady, trwają odbiory. Drugi etap MW przyszłym roku.
2. OSP Szczutkowo otrzymała sztandar ufundowany przez społeczeństwo.
3. Odbyło się spotkanie w sprawie plaży i jej przyszłości, zwalczanie sinic – ewentualne środki z WFOŚ
4. Trwają prace nad budżetem na rok 2018
5. Budowa dróg . Pozostało dokończyć tzw. burdele, poszerzenie Czerniewice i droga Bodzanowo, chodnik Kuźnice, chodnik Czerniewice do ul. Miłej .Drobne dokończenia i pobocza.
6. Zakupiliśmy dodatkowo 3 tys.t kamienia z PKP
7. Zmiana ustawy o pracownikach samorządowych – p. Lewandowicz traci prawo do pracy z dniem 1 grudnia 2017 roku. Zmiany organizacyjne w UG , nikogo nie zatrudniamy dodatkowo.
8. Projekt ścieżka rowerowa przeszła
9. Kanalizacja Śmiłowice- grudzień.
10. Siłownie zewnętrzne w Śmiłowicach i Czerniewicach.
11. Targowisko – raczej przesądzone
12. Inne projekty w obróbce- świetlice wiejskie, sala Śmiłowice i boiska , fotowoltaika
13. Powstają Spółdzielnie Socjalne
14. „Ciepły Dom” Wilkowiczki + Borzymie . Spacerowa na przyszły rok
15. Plan rewitalizacji w ocenie u Marszałka
16. Schetynówka
17. Maszt telefonii komórkowej w Nakonowie Starym i w Choceniu – propozycja zmiany lokalizacji.
18. Trwa budowa bloku mieszkalnego.
19. Zapraszam na 11 listopada i na 17 grudnia i na Eleni 7 stycznia na sale sportową
20. Podwyżki dla pracowników samorządowych
r.M.Czaplicka- w uzupełnieniu wypowiedzi Wójta poinformowała, że w dniu 11 listopada będzie przeprowadzona kwesta przez Fundację „NIEZŁOMNI”. Fundacja poszukuje ukrytych grobów partyzantów podziemia antykomunistycznego i ofiar komunistycznego terroru. Odnajduje bezimienne groby Żołnierzy Wyklętych, przeprowadza ich ekshumację, organizuję uroczyste pochówki. Z puszkami będą stali uczniowie z LO z klasy mundurowej. Radna zachęca o dorzucenie się do tych puszek, jest to szczytny cel.
Radna poinformowała także, że 9 grudnia będzie zorganizowany turniej charytatywny dla dziecka z gminy Choceń, które jest chore na autyzm. Będzie to turniej w piłkę nożną halową, wpisowe 150zł od drużyny. Środki będą przeznaczone na leczenie tego dziecka. Propozycja aby zebrała się drużyna radnych. Będą też imprezy towarzyszące. Radna zachęca do udziału.
r.J.Podlaska-odniosła się do poruszonego przez Wójta tematu nauczycieli. Nauczyciele mają stopnie awansu zawodowego i nie wszyscy tyle zarabiają co p.Wójt tutaj przedstawił. Coraz więcej dzieci potrzebuje wczesnego wspomagania i np. dzisiaj była p. psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej i na 21 osób już jest 4 dzieci, które mają wczesne wspomaganie. Dzisiaj była pani i obserwowała jedno dziecko ale przy okazji już wskazała, które dzieci potrzebują i wymieniła nawet jakie zajęcia. Dodatkowe zajęcia, jeśli mama czy ojciec wyrazi zgodę, przyślą opinię a to wiąże się z kosztami. Tych dzieci jest coraz więcej, potrzebują pomocy, wsparcia. Rodzice nieraz nie wykazują dużej woli żeby od siebie np. poszukać logopedy czy psychologa. Na terenie gminy mamy logopedów ale rodzice uważają, że jest to w obowiązku szkoły. Jest to tylko jeden z punktów a na ten temat można by dużo dyskutować.
Pozostali radni nie zabrali głosu i Przewodniczący przystąpił do głosowania nad przyjęciem sprawozdania: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
Ad.4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
1. zmiany budżetu gminy Choceń na 2017r,
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
Zmiany w planie budżetu dotyczą:
1. zabezpieczenie środków na wypłatę wynagrodzeń z tytułu umów zlecenie związanych z bieżącym utrzymanie dróg gminnych - kwota 9 949,28 zł,
2. uaktualnienie planów wydatków na wypłaty z tytułu inkaso za pobór podatków, opłaty targowej o kwotę 23 000,00 zł,
3. zabezpieczenia środków na zapłatę podatku od towarów i usług – zwiększenie o kwotę 10 000,00 zł,
4. uaktualnienie planu wydatków do przewidywanego wykonania obsługi kredytów i pożyczek – zmniejszenie o kwotę 74 477,28 zł,
5. zwiększenie środków na oświatę o kwotę 77 174,00 zł z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych oraz zakup oleju opałowego,
6. w związku z podpisanym aneksem z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim dotyczącym „pomocy państwa w zakresie dożywiania w roku 2017” zmniejszył się udział środków własnych w w/w zadaniu stad przeniesienie środków w kwocie 32 677,00 zł z przeznaczeniem na opłacenie pobytu podopiecznych w Domach Pomocy Społecznej,
7. uaktualniono plan wydatków do wysokości przewidywanego wykonania w rozdziale 85219 – utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej , zmniejszono plan o kwotę 52 256,00 zł,
8. zwiększono plan wydatków w kwocie 1 000,00 zł na opłatę z tytułu usług telekomunikacyjnych w dziale Gospodarka ściekowa,
9. w związku z podpisaniem umowy nr ES/5540/4/2017 o udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych przez Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych wprowadzono po stronie dochodów i wydatków zwiększenie planu w wysokości 13 000,00 zł.
Wprowadzone wielkości nie spowodowały zmiany wcześniej uchwalonego deficytu budżetowego.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
1a. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Choceń na lata 2017-2031.
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Zmiana w WPF dotyczy aktualizacji danych do planu budżetu na 2017 rok oraz zmiany nazwy przedsięwzięcia realizowanego w roku 2018 pod nazwą po zmianie” Budowa ścieżek pieszo-rowerowych na terenie Gminy Choceń”.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
2. uchylenia uchwały Rady Gminy dotyczącej zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
W związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy Choceń” w roku 2018 nie będzie zaciągane zobowiązanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na sfinansowanie w/w zadania w roku 2017.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
3. zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
W celu pokrycia deficytu Gmina zaciągnie pożyczkę w WFOŚiGW w Toruniu w wys. 398 283,54zł z przeznaczeniem na realizację zadania „ Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz poprawa infrastruktury wodociągowej na terenie Gminy Choceń I etap”
okres spłaty pożyczki na 10 lat począwszy od 2018 roku.
Rok kwota spłaty
2018 39 828,36
2019 39 828,36
2020 39 828,36
2021 39 828,36
2022 39 828,36
2023 39 828,36
2024 39 828,36
2025 39 828,36
2026 39 828,36
2027 39 825,30
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych,p-1,wst.-0.
4. zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego,
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
W celu pokrycia planowanego deficytu budżetu na rok 2017 Gmina zaciągnie kredyt bankowy w wys.117 591,05zł
okres spłaty pożyczki na 10 lat począwszy od 2019 roku.
Rok kwota spłaty
2019 11 471,06
2020 11 791,11
2021 11 791,11
2022 11 791,11
2023 11 791,11
2024 11 791,11
2025 11 791,11
2026 11 791,11
2027 11 791,11
2028 11 791,11
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych,p-0,wst.-1.
5. zmiany uchwały dotyczącej zaciągnięcia kredytu na wyprzedzające finansowanie działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy- Beata Piłatowska.
W związku z korzystniejszymi warunkami zaciągnięcia pożyczki na wyprzedzające finansowanie działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE w WFOŚiGW w Toruniu dokonuje się zmiany podmiotu, u którego Gmina zaciągnie zobowiązanie wynikające z uchwały RG XXVIII/219/2017.
Zmiana dotyczy zmiany podmiotu udzielającego pożyczkę z BS w Kowalu na WFOŚiGW w Toruniu.
Dotyczy to zadania „ Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz poprawa infrastruktury wodociągowej na terenie Gminy Choceń I etap”
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
6. wyrażenia zgody na przejęcie przez Gminę Choceń zadania z zakresu właściwości Powiatu Włocławskiego związanego z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych oraz ulic leżących w ciągu tych ulic,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Uchwała dotyczy przejęcia przez Gminę Choceń zadania z zakresu właściwości Powiatu Włocławskiego związanego z zimowym utrzymaniem następujących dróg powiatowych oraz ulic leżących w ciągach tych dróg na terenie Gminy Choceń w sezonie zimowym 2017/2018:
- 2916C Gołaszewo – Wola Nakonowska – Czerniewice,
- 2917C Szatki – Wola Nakonowska – Kowal,
- 2921C Śmiłowice – Wilkowiczki,
- 2922C Wilkowice,
- 2927C Wilkowiczki – Lutobórz – Janowo.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad.
7. „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Choceń na lata 2017-2023”,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Mieszkaniowy zasób tworzą lokale będące własnością gminy. Na dzień 30.09.2017 r. gmina dysponuje 23 lokalami zlokalizowanymi w następujących miejscowościach:
Czerniewice (dworzec) – 1 budynek - 9 lokali
Czerniewice (budynek OZ) – 1 budynek – 1 lokal
Janowo – 2 budynki - 5 lokali
Olganowo – 1 budynek, 1 lokal
Skibice – 2 budynki – 3 lokale
Śmiłowice – 2 budynki – 4 lokale
Łącznie powierzchnia lokali wynosi - 690 m2.
Gmina nie posiada lokali socjalnych.
Strukturę lokali oraz stan techniczny mieszkaniowego zasobu gminy
Tabela - struktura oraz stan techniczny mieszkaniowego zasobu gminy (13kB)

Stan techniczny budynków i lokali mieszkalnych wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy Choceń, jest ściśle związany z okresem ich wybudowania. Mieszkaniowy Zasób Gminy to budynki o różnym standardzie, których wiek w większości przekracza 50 lat. Budynki wymagają bieżącej konserwacji, a w wielu przypadkach wykonania w najbliższych latach szeregu prac remontowych.
r.J.Podlaska- spytała, czy nie możemy tych mieszkań sprzedać?
Wójt- Wójt odpowiedział, że tylko na dworcu nie można sprzedać bo otrzymaliśmy to jako obiekt publiczny natomiast ośrodka radni nie chcą sprzedać. Janowo i Śmiłowice może być w każdej chwili do nabycia.
r.K.Zawacki- spytał, o jakie lokale chodzi w Skibicach.
Wójt- chodzi o dwa lokale, które nie zostały wykupione przez lokatorów w momencie jak zawiązywały się spółdzielnie i te mieszkania zostały przekazane na gminę i lokatorzy płacą czynsz. Taka sama jest sytuacja w Olganowie i właśnie w Skibicach.
Więcej pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
8. intencyjna w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy Choceń na udzielenie pomocy dla Powiatu Włocławskiego przy wykonaniu Przebudowy drogi powiatowej,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
1. Gmina Choceń zobowiązuje się do zagwarantowania środków finansowych w celu udzielenia Powiatowi Włocławskiemu pomocy rzeczowo - finansowej w roku 2018 w robotach budowlanych związanych z realizacją przez Powiat Włocławski zadań własnych w zakresie przebudowy drogi powiatowej nr 2921C Śmiłowice – Wilkowiczki na odcinku o długości 0,930 km.
2. Pomoc rzeczowo – finansowa, o której mowa w ust. 1, może obejmować wyłącznie kruszywo, robociznę, materiały pomocnicze i pracę sprzętu niezbędną do wykonania zadania określonego w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty 150.000 zł.
3. Środki pieniężne na pomoc finansową, o której mowa w § 1 zostaną ujęte w budżecie Gminy Choceń na rok 2018.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
9. wprowadzenie ulg w podatku rolnym,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
1. Dla gospodarstw rolnych, których obszar użytków rolnych:
a) nie przekracza 300 ha i na których jest prowadzona konserwacja urządzeń wodno - melioracyjnych wprowadza się ulgę w podatku rolnym w wysokości 42 % podstawy obliczenia podatku rolnego.
b) nie przekracza 300 ha i na których nie jest prowadzona konserwacja urządzeń wodno - melioracyjnych wprowadza się ulgę w podatku rolnym w wysokości 33 % podstawy obliczenia podatku rolnego.
2. Ulgi o których mowa w ust.1 a i b dotyczą również użytków rolnych wchodzących w skład nieruchomości o których mowa w art. 2 ust.2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 716 z późn. zm.)
3. Ulgi o których mowa w ust. 1 a i b stosuje się na podstawie oświadczenia właściciela lub wykazu za rok ubiegły użytków rolnych objętych działaniem spółek wodnych.
oraz omówiła autopoprawkę:
Ulgi o których mowa w § 1 niniejszej uchwały stanowią pomoc de minimis, których udzielenie następuje zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. 2016, poz. 1808 z późn. zm.) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r., w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
r.K.Zawacki- spytał, czy ta ulga będzie się liczyła do pomocy de minimis, którą rolnicy otrzymywali z agencji.
Wójt- odpowiedział, że tam jest kwota wystarczająca i nie powinno to powodować problemów. Jest to bardzo duża kwota w euro.
Więcej pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 12 radnych,p-0,wst.-1.
10. obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna jako podstawy do obliczenia podatku leśnego,
Projekt uchwały omówiła Sekretarz Gminy A.Świątkowska.
Obniża się kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna, przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku leśnego ogłoszoną w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2017 r., w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2017 r., z kwoty 197,06 zł za 1 m3 drewna do kwoty 150 zł za 1 m3 drewna.
Pytań i uwag dotyczących przedstawionego projektu radni nie zgłosili.
Przewodniczący poddał uchwałę pod głosowanie: za przyjęciem głosowało 13 radnych.
Ad.5. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych radnych.
Informację omówiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska
Ad.6. Informacja o dokonanej analizie oświadczeń majątkowych, sekretarza gminy, skarbnika gminy, oraz kierowników jednostek organizacyjnych.
Informację omówiła Sekretarz Gminy-Agnieszka Świątkowska
Ad.7. Interpelacje.
Nie zgłoszono.
Ad.8. Wolne wnioski i zapytania.
r.T.Ruciński- „w sprawie drogi Nowa Wola- Wola Nakonowska, p.Wójcie chodzi o to,że do tej pory nie jest utwardzone pobocze a już minął przeszło miesiąc i teraz jak jeżdżą te samochody z burakami, zjeżdżają na bok to się to obłamuje. Bo w ogóle technologia zrobienia tej drogi miała być inna a inaczej to zostało zrobione. Zrobione zostało na raz, miało być najpierw warstwa wyrównująca później jakaś siatka wiążąca miała być położona i dopiero na to warstwa ścieralna. W każdym razie tam gdzie jest mocno grubo tego asfaltu to to już pęka bo taki holmer jak jedzie, który waży 40 ton i musi zjechać komuś to dziwne jak nie ma pobocza żeby to się nie załamywało.
Druga sprawa, chodzi o chodnik ten który był robiony w Nowej Woli, ten chodnik już trzeba poprawiać nobo wiadomo jak to było robione. Było słabo utwardzone, robione na chwastach, które sięgały do pasa na korzeniach, ziemi było nawożone bo tam jest duży poziom między drogą a polem, jeżeli się nasypie ziemi metr i stopniowo tego nie zagęszcza to niestety teraz to wszystko siada. Tam ktoś wjechał czymś to wszystko jest pozaginane, burtniki się wyrywają, gdzie ten cement szedł czy w ten piach czy gdzie bo to w sumie jest na piachu robione.
Następna sprawa, jeżeli chodzi o ten autobus to kto będzie finansował prawo jazdy.
I teraz chodzi mi o Akademię Sztuk Walki. Pan Przewodniczący dostał kilka takich pism, które przy każdej sesji powinniśmy otrzymywać, nikt tego na oczy nie widział a można było się do tego odnieść. Z tego c wiem ASW następne pismo napisała do gminy o dotacje i też tego w tym materiale nie było, z tego co wiem to wszyscy radni mieli to otrzymać.
Teraz chodzi o wnioski.
Podbudowę i położenie dywanika na drodze o której już kilka razy mówiłem to jest Filipki. Połączenie drogi asfaltowej od strony p.Dorsza tj. od wsi z drogą powiatową Wilkowice-Śmiłowice.
Utwardzenie drogi w kierunku Kuźby, Rybarczyków Wola Nakonowska o tym mówił p.Wojtalik, że to już miało być zrobione ale oczywiście tym kamieniem o którym pan wspominał tu z kolei.
Utwardzenie drogi tej co łączy dwie Nowe Wole wzdłuż działki p.Rydeckiego.
Następny wniosek, chodzi o oświetlenie, oświetlenie, brakuje jeszcze oświetlenia w miejscowości Świerkowo od p.Walińskich w stronę Rogalskich i Siikorskich i tu właśnie w tej drodze co mówiłem do Rybarczyków w Woli Nakonowskiej też dwie lampy by się przydały bo wąska droga i ciemny wjazd.
Oznakowanie ulic, chodzi o znaki ograniczenia prędkości i tablice miejscowości. Na całej długości drogi między Czerniewicami a Gołaszewem prawie każdy jest za tym aby tam wstawić znak ograniczenia prędkości bo tam naprawdę jeżdżą szybko. Jeżeli chodzi o znaki miejscowości to brakuje znaku Woli Nakonowskiej od Śmiłowic koło p.Strzykowskich tam nie ma w ogóle znaku. Chodzi jeszcze o znak miejscowości Filipki co nigdy tam nie było znaku a tak naprawdę to nikt nie wie gdzie te Filipki są.
Pytanie do p.Lewandowicza- zamieścił Pan takie ogłoszenie, że miało nie być wody w miejscowościach Śmiłowice, Czerniewice, Wilkowiczki 17 tej wody miało nie być a tak jakoś wyszło, że ta woda była i teraz o co mi chodzi. Ci co maja zwierzęta wody sobie napuścili do równych zbiorników bo zwierzęta muszą pić ciągle a okazało się że woda jest. Teraz ta woda jest na zmarnowanie. Takie błędne ogłoszenie to było. Czym to było spowodowane. Dziękuję.”
r.M.Czaplicka- poinformowała, że firma zabierająca odpady nie zabrała odpadów, które nie były w ich workach. Radna zgłosiła to do urzędu. Taka sytuacja zdarza się nie po raz pierwszy. Są bardzo oszczędni w workach nie zostawiają odpowiedniej ilości.
Radna spytała jak wygląda sytuacja drogi wojewódzkiej Kowal-Szczerkowo. Czy coś wiadomo w tej sprawie.
r.R.Biliński- w sprawie chodnika do p.Żelazka, żeby go podratować.
r.T.Ruciński- „chodzi o siłownie zewnętrzne, będą p.Wójcie te siłownie w Śmiłowicach, Czerniewice,Szczytno, Nakonowo Stare. Dlaczego przy szkole w Wilkowicach nie można postawić takiej siłowni.
Druga sprawa to aby zrobić przy stawie w Woli Nakonowskiej też jakiś obiekt rekreacyjny i też można zainstalować tego typu siłownie jakiś pomost, ławeczki, domek itp.”
Wójt- w odpowiedzi na pytania: śmieci, jest na pewno możliwość aby zostawiali większą ilość worków. Sprawą zajmie się p. Dalmann. Na worki nie ma limitu a tyle mają zostawiać ile potrzeba.
Droga 269, jest to złożony temat. Nic w tej sprawie się nie dzieje dlatego zbierane są podpisy aby ta droga weszła chociaż do planu.
Sołectwo Wola Nakonowska otrzymało duże dofinansowanie jeżeli chodzi o budowę dróg, oświetlenie i chodniki. Dla tego sołectwa nie przewiduje żadnych dodatkowych rzeczy. W programie działania mamy tych wniosków do końca kadencji tyle żeby tylko udało się nam je zrobić i żadnych nowych nie będzie.
p.Lewandowicz- odpowiedział, że woda była dlatego iż była w tym czasie inna bardzo pilna awaria.
Wójt- powiedział, że po raz pierwszy słyszy pretensje o to, że woda była.
Przewodniczący RG- zgłosił wniosek aby p.Wójt jak będą pieniądze żeby dał podwyżki pracownikom gminy.
r.A.Ciesielski- poparł wniosek Przewodniczącego. Te podwyżki się należą obojętnie jak się to ocenia.
Wójt-przyjął wniosek, średnia płaca w UG wynosi 2 tys. Ostatnia podwyżka była 3 lata temu.
Ad.9. Zakończenie posiedzenia
Przewodniczący zamknął XXIX sesję Rady Gminy.
/ wszystkie materiały wykorzystywane i omawiane na sesji są w załączeniu do protokołu/
metryczka
Wytworzył: Anna Nitecka (19 grudnia 2017)
Opublikował: Hania Gołębiewska (19 grudnia 2017, 10:37:54)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 431